• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på "Rolexbibel"?!

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej

Blir ju inte klok på alla Rolexreferenser hit och dit, de flesta av er verkar kunna det här utantill och jag vill bli en av er. Finns det en "bibel" där man kan gotta ned sig i gamla och nya modeller, små skillnader, stora skillnader, ovanliga/vanliga ja ni fattar.

Vill ju mest ha tips men om någon av er har två ex så är jag intresserad av att köpa den ena
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tycker det är lättare om man förstår vad siffrorna står för, så kolla vad 4/5/6 siffrigt innebär samt sista siffran i ref-numret som har med material att göra. Olika modellkategorier har olika start på ref-numret och det ändras när du går över till lite äldre klockor.

T.ex. för safir i stål utan keramik på explorer/gmt= 5 siffror som slutar på 0. (0= SS)
16710 - GMT2
16570 - Exp2

Det är bara att fortsätta läsa så lär man sig så småningom.
 
Topp