Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Tissot från 1925-1926

Diskussion i 'Vintage' startad av penrod, 14 februari 2016.

1. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Hej

Jag har ärvt ett armbandsur som tillhörde min Morfars Far.
    Det är en Tissot och av klockans serienummer har jag lyckats lista ut att den är tillverkad 1925-1926. Locket är även stämplat 84/0,875, vilket om jag förstått det hela rätt är en silverstämpel.

Hade varit kul att få ordning på uret igen och har därför några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.

Vad för typ av armband var korrekt på dessa tidiga armbandsur? Vet någon var man kan få tag på ett sådant armband?
    Kan någon rekommendera en urmakare som kan försöka renovera och få igån urverket?
    Om någon har koll på modellnamnet, historia eller övrig info kring delar som kanske är utbytta/inte orginal är det mycket välkommet

Tack
    20160214_162521.jpg 20160214_162612.jpg

Kamelen, theargonaut, solex och 2 andra gillar detta.
  2. d.sain

d.sain Torpare

Tveksamt om det är så mycket armbandsur. Den började nog sitt liv som fickur. Sedan har någon nog låtit löda klockan för att kunna bruka som armbandsur.

3. Strindberg

Strindberg Biskop

Håller med, men i och med att det ser ut att vara gjort för länge sedan aå är det bara kul, tycker jag.
    TS, är det en stämpel på övre "bandhornsfästmojen"?

4. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Intressant, funderade lite kring det där själv först men tänkte att produktionsåret 1925/26 gjorde att det ändå kanske var ett armbandsur, men tack för infon. Nej det är ingen stämpel.

5. Strindberg

Strindberg Biskop

Finns det inga andra stämplar än de du nämnt? Guldsmeden "borde" stämplat då den byggdes om. Närbild på lödningarna?

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Inte lika övertygad, på denna tid såldes armbandsur i detta utförande. Sedan kan allt ha hänt men det är en vanlig missuppfattning att alla liknande skall vara konverterade fickur.

Tycker uret ser fint ut, allt är i gott skick. Har sett lite olika typer av band till dessa, och är det sk. open ended-band och då ofta i svinläder. Finns även de som bar dessa på sk. bund-band, man väljer det man föredrar helt enkelt. Vad mäter uret?

eriksson850 gillar detta.
  7. Strindberg

Strindberg Biskop

Det här kan du bättre än mig, jag är också öppen för möjligheten att det är original, vill som sagt gärna se lödningarna.

8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Mmm, ser ut som en silverstämpel på övre bandhornet som du nämnde. Kronan sitter ju faktisk rätt på denna med.

9. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Tack för info. Uret mäter ca 37-38mm exkl kronan. Var det sådana open end med nit/skruv på den tiden?

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nit/skruv ser man mest på senaste tiden, brukar vara metallblad man viker på baksidan. Det är bara att söka på rätt bredd och open ended på ebay så kommer det upp några gamla band.

11. penrod
    Trådstartare

penrod Torpare

Försökt ta lite bilder på insidan av locket, men det reflekteras rätt ordentligt. tissot.jpg

12. Strindberg

Strindberg Biskop

Är det en stämpen längst "upp"?
    Visa lödningarna (sagt med samma tonfall som visa ...)!

13. solex

solex Bonde

Det är ett riktigt armbandsur och ett vackert sällsynt exemplar vintagearmbandsur i gott skick. Då var övergång från fickur till armbandsur, därför ser design i likhet med fickur. Kom ihåg att fickur bruka ha krona vid klockan 12 inte klocka 3. Det är svårt att hitta ett anpassande armband till den men jag tror att du får göra om en begagnat flexlänk armband. Kolla hos Tradera finns många gamla flexlänk armband..Lycka till!;)

14. Strindberg

Strindberg Biskop

Fickur har ibland kronan vid tre, savonette är benämningen på den typen av urverk (inte benämningen på fickur-med-lock, har jag fått lära mig).

6r15c och solex gillar detta.
  15. Aurum

Aurum Gubbsnygg