• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Titan...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Gjorde en sökning på ämnet, hittade inte vad jag sökte så here it goes;

Titan har många fördelar som klockmaterial. Jag har dock hört olika versioner om tåligheten. Lättare att repa men återoxiderar och "lagar" sig själv, lättare att få "dings", svårt att polera etc. etc. Nyligen återinförskaffat en Aerospace och den får bli som den blir, ska slitas på. Men jag är ändå nyfiken på era erfarenheter - hur ser era titanare ut efter en tids användning?
 

thommyg

Breitling
Heia
Jeg har en T-Touch som er 2 år gammel - titan kasse og lenke.
Min erfaring er at titan får veldig fort "hairlines".
Har brukt klokken i poolen mye - samt i sjøen - men det finnes ikke tegn til oksydering.
Nylig hatt klokken inne på service/trykktesting og alt er ok.
Jeg tar aldri av meg klokken...
Har hørt at polering skal være gunstig for å få frem "nyklokkefølelsen" men har ikke erfaring med dette.
Titan er jo noe lettere metall enn stainless - så hvis klokken er stor vil dette merkes på vekten av uret.
Kommer til å se etter titanklokke igjen - for å si det slik - i hvert fall for en bruksklokke. Skal det være ett "smykke" vil jeg vurdere stainless.
 

thommyg

Breitling
Sender ett bilde av klokken - her ser man hairlines etc godt.. Kan være at Titan er noe "mykere" enn stainless??
IMG_3849.JPG
 
Topp