• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjocka Bubblebacktråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dåligt drag i denna tråd :) Verkar inte vara så många här som kör BB?

Slänger iväg en fråga iaf. Jag velar lite om jag ska slå till på en länk till min (tycker dock att den gör sig jävligt bra på band). Gay Freres vore ju naturligtvis drömmen men de kostar antagligen för mycket för något jag inte ens är säker på att jag kommer använda... Är det någon som har erfarenhet av Forstners Rivet-länk på en BB? Den är förvisso 18 mm men det ser inte ut att vara några problem att fila till någon millimeter på varsin sida?


IMG_2057 (kopia).jpg
Tror inte GF är så dyra? Är ju dock beroende på om du är villig att köra en fullösning som jag har med för smal ändlänk. BB är lätt värd GF-oyster. De känns inte billiga då de inte rasslar tack vare fjädringen. Känns orimligt bra idag om man ser till åldern. Nya oysterlänkar tror jag inte kommer bli bra.
 

Koppe

Cartier
Åh fan! Tråkigt att höra... men är inte det lite av charmen med "gamla" (rassliga) länkar? Har inte fått chansen att känna på en riktigt gammal oysterlänk men inbillar mig att dem också känns billiga med dagens mått mätt?
Om du är flitig så dyker det upp oysterflex-länkar för inga pengar alls på Ebay då och då. Håller med @grodslukarenx att forstnerlänkarna är rätt tråkiga.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Tror inte GF är så dyra? Är ju dock beroende på om du är villig att köra en fullösning som jag har med för smal ändlänk. BB är lätt värd GF-oyster. De känns inte billiga då de inte rasslar tack vare fjädringen. Känns orimligt bra idag om man ser till åldern. Nya oysterlänkar tror jag inte kommer bli bra.

Om du är flitig så dyker det upp oysterflex-länkar för inga pengar alls på Ebay då och då. Håller med @grodslukarenx att forstnerlänkarna är rätt tråkiga.

Tack snälla! Trodde i min enfald att jag skulle behöva lägga ut en smärre förmögenhet för en fin GF/oysterlänk. Har ni någon uppfattning om vad som är ett "rimligt" pris? HIttade en på Ebay för nästan 6,5 tkr inkl frakt...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vi satt och spånade i varför dom inte rör sig i pris. Är det storleken? Är det avsaknad av en stor krona på tavlan?

Tackar. Håller med.
Vet inte riktigt. Storleken är nog relativt accepterad idag. Däremot är det ju främst eleganta små ur som är på modet. Sedan tror jag folk tycker det är lite för svårt. Finns mycket gamla och åldrade ommålade tavlor tex. Man kanske även är lite rädd för gammal mekanik?
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Vet inte riktigt. Storleken är nog relativt accepterad idag. Däremot är det ju främst eleganta små ur som är på modet. Sedan tror jag folk tycker det är lite för svårt. Finns mycket gamla och åldrade ommålade tavlor tex. Man kanske även är lite rädd för gammal mekanik?
Tror inte heller att det är storleken är det som avskräcker, bärs ju rätt stort och mindre ur börjar ju bli mer accepterat. Men kanske att folk som vill ha Rolex resonerar annorlunda. Tror mer att det är svårigheten att hitta ett ex i ärligt och bra skick samt rädslan för att det är svårt att hitta delar som gäckar folk. Framstår ändå som märkligt att de är så billiga.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Lite sugen att testa länk ändå. Finns det några moderna alternativ? Vill ha rak jubilee, oyster eller BoR. Ser att fostner fått dåligt betyg tidigare i tråden.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tror inte heller att det är storleken är det som avskräcker, bärs ju rätt stort och mindre ur börjar ju bli mer accepterat. Men kanske att folk som vill ha Rolex resonerar annorlunda. Tror mer att det är svårigheten att hitta ett ex i ärligt och bra skick samt rädslan för att det är svårt att hitta delar som gäckar folk. Framstår ändå som märkligt att de är så billiga.
Så har det varit för mig de gånger jag kikat lite halvseriöst. Landar i att jag kan för lite och det är för många fällor och variabler för att jag ska vara bekväm att köpa.
 
Topp