• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden för allmän hjälp inför ditt vintageköp

Flaan

Omega
Jag tycker om att bära mina vintageklockor till vardags. Tror inte jag oroat mig eller undvikit att tvätta händerna, vistas i regn eller dylikt någon gång och heller aldrig märkt av att någon klocka fått i sig fukt eller vatten. Så med lite sunt förnuft/inom rimliga gränser tror jag man är ok. Bad, dusch etc - trycktesta först.

Har haft imma på glaset nyligen på en av mina klockor efter en regning dag, bara hänt en gång och det försvann på två eller tre dagar. Jag placerade klockan bredvd en värmekälla men vet inte om det hade betydelse, tyckte mest att imman flyttades runt till olika delar av glaset. Den klockan hade föregående år fått godkänt trycktest trots vad som ser ut som en djup spricka i glaset så vet inte riktigt hur tillförlitliga testerna är eller om sprickan hunnit bli värre. Det är hur som helst ett quartzverk som fungerar utmärkt fortfarande, vet inte om mekaniska är mer känsliga.
 

acue

Cartier
Har haft imma på glaset nyligen på en av mina klockor efter en regning dag, bara hänt en gång och det försvann på två eller tre dagar. Jag placerade klockan bredvd en värmekälla men vet inte om det hade betydelse, tyckte mest att imman flyttades runt till olika delar av glaset. Den klockan hade föregående år fått godkänt trycktest trots vad som ser ut som en djup spricka i glaset så vet inte riktigt hur tillförlitliga testerna är eller om sprickan hunnit bli värre. Det är hur som helst ett quartzverk som fungerar utmärkt fortfarande, vet inte om mekaniska är mer känsliga.
Vet inte heller riktigt. Gällande quartz är min erfarenhet från annan elektronik att det kan vara väldigt skadligt med vatten/fukt.
 

acue

Cartier
Jag brukar ganska ofta få imma på glaset på ett par vintageklockor som brukar få hänga med i vardagen. Osäker på hur dåligt det är för verket?
Ok, då har jag kanske haft tur än så länge. Den enda gången det hänt mig är när jag chansade och badade med en 80-talsdykare, men den verkade inte tagit någon skada.

Vet inte heller hur mycket det kan påverka mekaniken, men på lång sikt bör det ju va skadligt...
 

Flaan

Omega
Ok, då har jag kanske haft tur än så länge. Den enda gången det hänt mig är när jag chansade och badade med en 80-talsdykare, men den verkade inte tagit någon skada.

Vet inte heller hur mycket det kan påverka mekaniken, men på lång sikt bör det ju va skadligt...

Vid närmare eftertanke lär quartz vara ytterst känsligt och sluta fungera på en gång pga kortslutning men mekaniskt verk bör gissningsvis fungera fint då de små partiklar som bli kvar efter det torkat inte bör orsaka skada förrän de blivit fler. Återkommande imma bör vara alarmerande därav tänker jag.
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Hur tycker ni man ska tänka kring vattentäthet på klockan när det gäller vintage? Spontant känns det som vintageklockan inte bör bäras vid kortärmad regnig utomhusvistelse ens. Eller är det så att egenskaperna som håller urverket stänkskyddat (30m) inte har med packning eller dylikt som kan vittra sönder att göra? När jag funderar lite till undrar jag om ens dressklockorna från förr hade det "stänkskydd" jag tänker på?
Jag undviker att använda om det regnar men det händer. Har jag kortarmat och det regnar tar jag av mig och lägger i väska eller ficka. Diskar och tvättar hönderna med dem. Tar av mig klockorna och lägger i annat rum om jag ska duscha eller om barnen ska/har duschat. Har inte haft imma på någon av klockorna än så länge.
 
Jag undviker att använda om det regnar men det händer. Har jag kortarmat och det regnar tar jag av mig och lägger i väska eller ficka. Diskar och tvättar hönderna med dem. Tar av mig klockorna och lägger i annat rum om jag ska duscha eller om barnen ska/har duschat. Har inte haft imma på någon av klockorna än så länge.
Om man skulle få mycket kondens innanför glaset, såsom i fuktiga klimat när man går från varmt till kallt, har jag hört att det bästa man kan göra är att skruva ut kronan och lägga klockan med glaset nedåt så att det inte kommer Medical fuktskadar tavlan. Sedan får man vänta tills det torkat upp. Har inte råkat ut för det själv, dock.
 
  • Like
Reactions: bag

Jonis96

Omega
Hej alla! Vad anses om denna?
MVH Jonathan
Screenshot_20220826_173319_com.google.android.gm.jpg
 

MartinL

Omega
Hittade denna länk som jag kanske är sugen på. Skulle enligt handlaren vara legit och relativt nypolerad. Undrar främst om alla delar är original. Bilderna blev inte så mysiga, kan ta nya om det krävs.
 

Bilagor

  • 20220831_135927.jpg
    20220831_135927.jpg
    155.3 KB · Visningar: 33
  • 20220831_135906.jpg
    20220831_135906.jpg
    330.4 KB · Visningar: 22
  • 20220831_135854.jpg
    20220831_135854.jpg
    247 KB · Visningar: 21
  • 20220831_135813.jpg
    20220831_135813.jpg
    314.3 KB · Visningar: 33
Vad säger ni proffs om denna tudor har chans att köpa den, men är tavlan original eller ommålad?
 

Bilagor

  • 365C5E88-9C14-4F9E-BC3C-065EA75801C5.png
    365C5E88-9C14-4F9E-BC3C-065EA75801C5.png
    456.2 KB · Visningar: 33
Vad tror ni, är tavlan renoverad? Det som gör mig lite fundersam är hur h:et i Flagship ser ut. Glappet kan vara en repa i glaset, men jag har försökt jämföra med andra från ungefär samma serienummer/år och det kursiva från s:et anknyter inte riktigt likadant till böjen i h:ets topp, och sedan börjar den sista delen av bokstaven inte ända från botten utan en liten bit upp.

 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad tror ni, är tavlan renoverad? Det som gör mig lite fundersam är hur h:et i Flagship ser ut. Glappet kan vara en repa i glaset, men jag har försökt jämföra med andra från ungefär samma serienummer/år och det kursiva från s:et anknyter inte riktigt likadant till böjen i h:ets topp, och sedan börjar den sista delen av bokstaven inte ända från botten utan en liten bit upp.


Jag kan inte se det där du säger annat än att h:et ser av nån anledning lite svagt ut delvis på bilden men visst är det mycket möjligt den är renoverad. Det är isf bra utfört så jag skulle hellre ta den än en med för dålig originaltavla och utan den något svårhittade kronan som ska vara, dvs den som sitter på denna.

Men vill man undvika ommålat så hoppar man över och det är nog fler som är det än man tror. Är det tillräckligt bra gjort så är det väldigt svårt att säga säkert när eventuella ommålningen är äldre och inverkar på värdet gör det egentligen inte i praktiken på en sån här klocka tycker jag om det svårligen syns och bara svagt kan misstänkas. Men det är väl en smaksak.

Ser ut som et hyfsat ex i mina ögon.
 

Heinz

Cartier
Jag har en generell fråga angående reparerade/fixade boetter på vintage-klockor. Vad jag förstått kan man numera mer eller mindre återställa runda/överpolarade och skadade boetter så att de får sin ursprungliga glans samt supervassa fasningar på bandhornen genom laser/applicera nytt material på boetten. Detta främst på dyrare klockor då det inte är gratis.

Jag brukar vara noga med att hitta skarpa ex och är villig att betala premium för det. Det känns dock trist och som att det finns risk för ”inflation” i orörda ex om marknaden kommer översköljas av ”fixade” gamla klockor.

Mina frågor är:
1. Stämmer det jag fått för mig ovan?
2. Kan man se skillnad på en ”fixad” boett och en riktigt skarp orörd boett?
 
Jag har en generell fråga angående reparerade/fixade boetter på vintage-klockor. Vad jag förstått kan man numera mer eller mindre återställa runda/överpolarade och skadade boetter så att de får sin ursprungliga glans samt supervassa fasningar på bandhornen genom laser/applicera nytt material på boetten. Detta främst på dyrare klockor då det inte är gratis.

Jag brukar vara noga med att hitta skarpa ex och är villig att betala premium för det. Det känns dock trist och som att det finns risk för ”inflation” i orörda ex om marknaden kommer översköljas av ”fixade” gamla klockor.

Mina frågor är:
1. Stämmer det jag fått för mig ovan?
2. Kan man se skillnad på en ”fixad” boett och en riktigt skarp orörd boett?
Det stämmer.


Vet inte hur man kan se det med blotta ögat eller vanligt mikroskop om det är välgjort.

Hur mycket restaurering som är acceptabelt råder väldigt skilda meningar om. Själv skulle jag föredra en skadad boett eller tavla över en välrestaurerad. Då köper jag hellre nytt då det för mig förtar poängen med att köpa vintage, oavsett värdet. För mig är det som att köpa en oljemålning som blivit ommålad. Med det sagt restaureras ju allt möjligt, såsom veteranbilar, och många ser ett stort värde i det.

Jag accepterar bytta glas och kronor. Är det en klocka jag ska bära föredrar jag en bytt och tät krona över original, men originalet kan ju alltid sparas om man vill sätta dit den igen.

Viktigast är nog att man är medveten av vad som är gjort och värderar objektet därefter, men det är ju just detta som blir rätt knepigt ibland med restaurerade boetter och ommålade tavlor.
 

Datzun

Omega
2-Faktor
Osäker på om det är rätt tråd, men någon som kan rekommendera någon i södra landsänden som kan serva ett ur ärvt av min farfar, en Tissot Seastar Seven? Högt sentimentalt värde på klockan om inte annat.
 

Mognus

Breitling
Hej! Jag har lyckats bli av med vridningen till min Rolex 1675 och är nu på jakt efter en ny. Klockan är från -78 och min fråga är helt enkelt om det skulle försämra värdet om jag köpte en ny som inte är tidsenlig? Har t.ex hittat en med riktigt fin fade från 60-70.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! Jag har lyckats bli av med vridningen till min Rolex 1675 och är nu på jakt efter en ny. Klockan är från -78 och min fråga är helt enkelt om det skulle försämra värdet om jag köpte en ny som inte är tidsenlig? Har t.ex hittat en med riktigt fin fade från 60-70.
Har du blivit av med hela vridringen eller bara insert?
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Som jag misstänkte. Detta blir en långdragen jakt vad det verkar…
Där har du lite hjälp på traven med vad du ska leta efter iaf. Borde gå att få tag på via ebay?
 
Senast ändrad:

Mognus

Breitling
Där har du lite hjälp på traven med vad du ska leta efter iaf. Borde gå att gå tag på via ebay?
Tack! Det är dock den jag har som utgångspunkt redan. Jag tycker oavsett att bezel för sent 70 är snyggast🙂
 

Jakob Häll

Cartier
Hur tycker ni den här ser ut? Tyckte den var riktigt snygg, men inte alls insatt i vintage.
 

-_Andreas_-

Breitling
Hej Alla!

Har ett köp på gång. Är en Rolex Explorer II (-79) med låda, dessvärre inga papper. Enda som erbjuds är ett kvitto från bobswatches i LA. Samt intyg. Den har varit regelbundet servad tre ggr sedan säljaren köpte den för 15 år sedan. Säljaren vill ha 300” för den. Era tankar?
 
Hej Alla!

Har ett köp på gång. Är en Rolex Explorer II (-79) med låda, dessvärre inga papper. Enda som erbjuds är ett kvitto från bobswatches i LA. Samt intyg. Den har varit regelbundet servad tre ggr sedan säljaren köpte den för 15 år sedan. Säljaren vill ha 300” för den. Era tankar?
Är det en 1655? Har du några bilder?

 
Senast ändrad:
Topp