• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Öl

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Full fart igår och hoppas alla hade en fin jul.
Lucka 24 bjöd på en klassiker med ålder! Då läget inte var rätt väljer jag att spara den några dagar. Tack @NiklasF för en fantastisk kalender iår!
IMG_0134.jpeg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fick denna i en av luckorna i min och polarnas ölkalender. Var djupt skeptisk då ”pumpkin flavor” ofta är det absolut värsta som finns.
Men denna var förvånansvärt bra. T.o.m. god vill jag påstå! Lite kolasmak och en touch av pepparkaka, typ. Men ändå en tydlig ölsmak.

IMG_3921.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej på er ölvänner. Jag hoppas att ni har firat ett trevligt nyår. Här kommer de bästa ölen som vi provade under firandet här ute på ön.

Coupage från Mariatorgets Mikrobryggeri. Det här har jag suttit på ett par år, och var tyvärr min sista flaska. En utmärkt suröl bryggd med champagnejäst. Den här står sig mycket väl jämfört med sina belgiska motsvarigheter.

IMG_8993.jpeg


Till efterrätten, som var chokladbaserad, serverades denna lagom kraftiga stout från To Øl. Den innehöll en salig blandning nötter, kakaobönor, kokos, vanilj, och chili. Just stack tydligt ut. Ingen egentlig hetta, men en mycket välkommen balans till det i övrigt något söta i paletten.

IMG_8991.jpeg


Avslutningsvis körde vi en avsmakning på tre stycken barley wine från De Struise. Ett av Belgiens främsta bryggerier enligt mig. En grand cru, en lagrad på vitvinsfat, och en lagrad på rödvinsfat.
Vanligtvis brukar jag förespråka stout och barley wine lagrad på rödvinsfat, men i det här fallet blir rangordningen en annan;

1. Grand Cru
2. Vitvinsfat
3. Rödvinsfat

Nu var samtliga oerhört bra, typ 4,5 och uppåt om man använder en känd app för att betygsätta öl. Men grand crun hade bäst balans mellan syra och sötma. Jag misstänker att rödvins-varianten kan ha varit lätt oxiderad. Men - allt var mycket gott och en värdig avslutning på kvällen!

IMG_8994.jpeg


Gott nytt år känner!
 
Topp