• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Crystron, Citizen´s Quartz varumärke under 70 talet

Pdson

Omega
Efter att jag renoverat och samlat på Citizen Ana Digi´s från tidigt 80 tal har jag djuptdykt ner i Citizen´s ”Crystron” Quartz ur från 70 talet , spännande varumärke under kort tid från Citzen. Crystron var ett varumärke inom Citizen som levde vad jag förstår mellan 1974 till 1978.

Namnet Crystron var Citizens sätt att utmärka sina Quartz ur som mer futuristiska och ville visa vägen till framtiden med sina Quarz ur, runt 1978/79 försvann märket Crystron från Citizen och återgick till enbart märket Citizen, (de använde sig av samma urverk runt 1978 och 1979 både på Crystron och på Citizen uren).

(jag har försökt få information från Citizen när de la namnet Crystron i malpåse, men det är en afffärshemligt svarar de), så dessa datum är de jag fått fram genom olika ur jag renoverat.

Crystron uren hade enligt min mening rätt häftiga futuristiska lösningar, bla Solarcell 86xx från 1976 och inte att glömma deras ”super” Quartz Crystron 4 Mega 4.19 Mhz, (en dyr klocka idag).

Självklart blev det en paradigm när Quartz uren kom, men Quartz ur saknade något som ALLA hade vant sig med , tickande urverk….en klocka måste själklart ticka, lyssnar man på Crystron klockorna med tex 862x verken i sig så tickar dem, en HELT onödig funktion kan man tycka (iofs så kan inte rotorn gå åt fel hål) , men ändå så finns den där, en liten fjäder som ligger i rotorn och tickar som en vanlig klocka, lyssna på en Crystron om ni kan så hör ni ,den låter som en klocka med fjäderverk.

En annan spännande klocka är deras LED modell från 1975 (den som är här på bilder), klockan har en liten röd lysdiod på 12 markeringen, som blinkar rött varje minut, urverket är ett prydligt verk med lite udda funktioner(vidareutveckling av 86xx från solarcell klockan), knappen på sidan fungerar så att om du den tryckts in efter sek 31, så återställs sek visaren till 12, och trycks knappen in före 31 så kan sek visaren stannas och startas, alt för att synca klockan exakt.

En annan udda sak på detta verk är att den har en separat sekundräknare via en arm in på CPU´n.Vid drift skickar processorn ut pulserna till rotorn som ett vanligt Quartz ur, klockan tickar o rullar på och kan så klart dra sig när den börjar bli lortig, denna lilla arm ligger o jämför pulserna ut till rotorn och har stenkoll på 60 sek/minut (på en egen räknare/ingång), går rotorn för sakta och klockan så går sakta så märker den räknaren av att klockan går för sakta, och skickar på extra sekund pulser till rotorn som i sin tur justerar till sekundvisaren framåt de sekunder som saknas på en minut (de går utmärkt att fejka funktionen när urverket ligger löst o tickar utanför boetten, sätt en mejsel o stanna sek visare 10 sek o släpp den, då får den riktigt bråttom och steppar upp de förlorade sekunderna när 60 sek har gått 12.00), en riktigt häftigt lösning som jag inte sett på nån Crystron förut, kanske finns på andra ur de har jag ingen aning om, jag ska vid tillfälle skicka ut lite andra Crystron ur här i tråden om nån har ett intresse i dessa skapelser som gjordes under relative kort tid.

Märkning av boettlocken följer Citizens vanliga märkning med år och månad som de första sifforna.
fram.jpg

bak.jpg

count.jpg
 
Senast ändrad:

Case

Panerai
Superintressant läsning. Well done sir!

Men det verkar vara vaj på bilderna? Kan du fixa till det?
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Hej!
Jag har fått veta att detta skulle kunna vara från Crystron-serien? Men informationen på nätet är knapphändig.
Någon som kan något mer om denna modell? :)

9A2DDCDB-BCB3-40D0-BDA0-51E2EB5C1989.jpeg
BB5E8DC8-CC61-4240-908A-8C12AF3E05BA.jpeg
 

Pdson

Omega
Här är precis i slutet av Crystron eran denna feta dykare finns både som Crystron och Citizen , denna tidigt 1981. För övrigt ska samtliga Crystron ha CQ på bandlåset , har inte sett någon med namnet Citizen och CQ, de hade även ca 5 olika boetbottnar , med både Crystron och Citizen märkning, sent 70 81 med waterproof märkning.
C50F9A04-61D1-46CE-99E4-40BFA69A3F61.jpeg
 

Rolfen

Rolex
Tack för att du startade denna tråd @Pdson jag älskar att köpa kvalité för små pengar och Crystron verkar onekligen rätt oslagbara när det gäller kvalitet per krona. Trots många år i klocksvängen hade jag helt missat dessa pärlor. Här är min första (men absolut inte min sista) Citizen Crystron, köpt för pizzapengar och jag gillar den skarpt.
CitizenCrystron.jpg
 

Pdson

Omega
Håller helt med dig Rolfen, de är mkt kvalitet per krona....än så länge ;-) , hade först tanken att inte slänga upp den här tråden, Crystron har gått de flesta förbi i Sverige och befunnit sig under radarn, utanför Sverige finns det ett rätt stort intresse för detta kortlivade Brand från Citizen, tyvärr rätt svåra att hitta.
 

Pdson

Omega
Boettlocken har en udda fastsättning på de mer dyrare Crystrons , en yttre tunn gängad ring som låser fast själva locket.
139283CD-98C9-4A2D-B4BB-71D099C1DAEA.jpeg
 
Topp