• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

JohnHarrison

KS Explorers Club
Exploring Gotland 🇸🇪💪
00F405A7-2710-48BE-A1C4-69414A23FA75.jpeg
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Funderar på en Perlon till min Explorer. Kikade runt lite men kunde inte hitta någon bra tråd eller inlägg.
Är det någon här som har lite bilder på hur det ser ut och kommentar omkring komfort?
Tack! 🙂
109472DB-4B92-41C9-A6EF-EEDCD0EB0616.jpeg
Bild för topic
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kom att tänka på att det gått mer än 25 år sedan jag köpte den här:
37BC9A3D-43CE-4A42-841B-BCB272D047B5.jpeg

Har inte bestämt mig än, för vad den ska få följa med på i sommar. Sedan flera år är den nämligen utkonkurrerad av min Garmin när det gäller ”äventyr”. Lite sorgligt på sätt och vis, men moderna GPS-klockor är svårslagna när det gäller användbara funktioner.

Känslomässigt ligger förstås Rolex Explorer-modeller på topp för mig.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Kom att tänka på att det gått mer än 25 år sedan jag köpte den här:
37BC9A3D-43CE-4A42-841B-BCB272D047B5.jpeg

Har inte bestämt mig än, för vad den ska få följa med på i sommar. Sedan flera år är den nämligen utkonkurrerad av min Garmin när det gäller ”äventyr”. Lite sorgligt på sätt och vis, men moderna GPS-klockor är svårslagna när det gäller användbara funktioner.

Känslomässigt ligger förstås Rolex Explorer-modeller på topp för mig.
Kör en på varje eller som ngn skrev i KS Explorers club, Expy på handleden och Garmin på ryggsäcken.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kör en på varje eller som ngn skrev i KS Explorers club, Expy på handleden och Garmin på ryggsäcken.
Provade det där i något år, när GPS-klockorna enbart satt på vid träning. Körde t ex Vasaloppet med min Explorer 1016 på ena handleden och en Garmin på andra… man ska väl också komma ihåg att automatverket, särskilt rotorn inte nödvändigtvis blir så glad av att sitta på handleden när man kör MTB, eller står och stakar längre pass. Ska botanisera lite i bildarkivet. Tror jag postat sådant tidigare i tråden.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Provade det där i något år, när GPS-klockorna enbart satt på vid träning. Körde t ex Vasaloppet med min Explorer 1016 på ena handleden och en Garmin på andra… man ska väl också komma ihåg att automatverket, särskilt rotorn inte nödvändigtvis blir så glad av att sitta på handleden när man kör MTB, eller står och stakar längre pass. Ska botanisera lite i bildarkivet. Tror jag postat sådant tidigare i tråden.
Näe det är ju helt klar avhängigt på aktivitet.
 

Lello

Omega
Hello.

Hur "blingig" upplevs den nya explorern? Tänker framförallt på vitguldsindex och den släta, polerade glasringen bör tillföra lite flash i rätt ljus, utan att sticka i ögonen. Eller?

Min gröna OP är ibland lite för "matt" medan jag upplever DJ som lite för mycket åt andra hållet.

Är ute efter ett mellanting helt enkelt. Funderar i banorna kring Explorer alt. Explorer tvåton....
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hello.

Hur "blingig" upplevs den nya explorern? Tänker framförallt på vitguldsindex och den släta, polerade glasringen bör tillföra lite flash i rätt ljus, utan att sticka i ögonen. Eller?

Min gröna OP är ibland lite för "matt" medan jag upplever DJ som lite för mycket åt andra hållet.

Är ute efter ett mellanting helt enkelt. Funderar i banorna kring Explorer alt. Explorer tvåton....
Nja inte alls tycker jag. Det är klart den skiner ju betydligt mer än mycket annat och saknar den där härliga patinan som en äldre har. Men ijmf med tex BB36 så skiner den mer men inte så den blir flådig.

Edit:

HAH! Vet inte varför jag fick för mig att frågan handlade om BB36. Måste vara sviterna av sol och semester. men nu kan ju den som är nyfiken dra nytta av nedan. :bag:

Båda är bra klockor och inom resp. priskategori är det bra value for money.
Explorerns fördelar:
1. Bekvämare att bära. BB36'ans länk och boett satt inte lika skönt på handleden (15,5cm omkrets)
2. Föredrar 3-6-9 tavlan och lollipop visaren över snowflake (på den modellen)
3. Ingen svart krontub
4, Micro link på Explorern
5. 70h gångreserv
6. Bättre urverk

BB36:an's fördelar
1. Väcker inte lika mkt uppmärksamhet och inte lika stöldbegärlig (Explorern är i sig redan en väldigt diskret klocka)
2. 60% lägre pris än Explorern
3. Ingen väntlista
4. Finns i fler utföranden inkl S&G till bra pris.
5. S&G har t-fit (vilket slår micro link varje dag)

Har själv ägt 36:an i två omgångar och skulle inte gå efter "bling factor". I mitt fall kom jag aldrig överens med länken på Tudorn och med den ganska anonyma tavlan hamnade den i skymundan mot mina andra klockor. Som sagt båda är bra klockor och utanför KS är 30kSEK resp. 77kSEK mycket pengar för en klocka. Välj den som du upplever som skönast och du tror kommer få mest användning. Nästan köp blir aldrig bra.
Även om jag föredrar Explorern skulle jag aldrig betala en krona över list. Väntar hellre hos AD då (väntade 9mån på min).


Lycka till! 🙂

7613DAC2-E3FE-4600-A7F2-AA787EB76388.jpeg DA8D496C-7241-4CBC-8B39-0383970CD348.jpeg F0535A56-CFCF-4E65-A720-FE9A3874FBA5.jpeg 9F927FEF-8801-4D62-86E4-094C7447C74C.jpeg
 
Senast ändrad:

Lello

Omega
Nja inte alls tycker jag. Det är klart den skiner ju betydligt mer än mycket annat och saknar den där härliga patinan som en äldre har. Men ijmf med tex BB36 så skiner den mer men inte så den blir flådig.

Edit:

HAH! Vet inte varför jag fick för mig att frågan handlade om BB36. Måste vara sviterna av sol och semester. men nu kan ju den som är nyfiken dra nytta av nedan. :bag:

Båda är bra klockor och inom resp. priskategori är det bra value for money.
Explorerns fördelar:
1. Bekvämare att bära. BB36'ans länk och boett satt inte lika skönt på handleden (15,5cm omkrets)
2. Föredrar 3-6-9 tavlan och lollipop visaren över snowflake (på den modellen)
3. Ingen svart krontub
4, Micro link på Explorern
5. 70h gångreserv

BB36:an's fördelar
1. Väcker inte lika mkt uppmärksamhet och inte lika stöldbegärlig (Explorern är i sig redan en väldigt diskret klocka)
2. 60% lägre pris än Explorern
3. Ingen väntlista
4. Finns i fler utföranden inkl S&G till bra pris.
5. S&G har t-fit (vilket slår micro link varje dag)

Har själv ägt 36:an i två omgångar och skulle inte gå efter "bling factor". I mitt fall kom jag aldrig överens med länken på Tudorn och med den ganska anonyma tavlan hamnade den i skymundan mot mina andra klockor. Som sagt båda är bra klockor och utanför KS är 30kSEK resp. 77kSEK mycket pengar för en klocka. Välj den som du upplever som skönast och du tror kommer få mest användning. Nästan köp blir aldrig bra.
Även om jag föredrar Explorern skulle jag aldrig betala en krona över list. Väntar hellre hos AD då (väntade 9mån på min).


Lycka till! 🙂

7613DAC2-E3FE-4600-A7F2-AA787EB76388.jpeg DA8D496C-7241-4CBC-8B39-0383970CD348.jpeg F0535A56-CFCF-4E65-A720-FE9A3874FBA5.jpeg 9F927FEF-8801-4D62-86E4-094C7447C74C.jpeg
Mycket fint, vilket utförligt svar! BB36 har jag inte ens tittat åt, alltid tyckt att visarna är oproportionerligt långa. Men skall ändå ta en kik i helgen. Tackar för detta!
 
Topp