• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Va riktigt kul med OWGMARCH, men nu fortsätter resan, året skall knäckas!
Polish_20210405_170918078.jpg
 

n1tro

Panerai
Skulle ngn kunna fota lugghålen på sin 1016 från båda hållen, så nära som möjligt?

Som denna ungefär, fast närmre om möjligt, båda sidorna .. Försöker lista ut hur mkt gods som hyvlats genom åren på min!

Rolex-Explorer-1016-Side-Shot.jpg
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Skulle ngn kunna fota lugghålen på sin 1016 från båda hållen, så nära som möjligt?

Som denna ungefär, fast närmre om möjligt, båda sidorna .. Försöker lista ut hur mkt gods som hyvlats genom åren på min!

Rolex-Explorer-1016-Side-Shot.jpg
Om du legger opp bra bilder på din så finns det nok flere her som kan hjelpe deg med det :)
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Explorern är åter i 36 mm!

Nu blir det svårt, ska 114270 säljas till förmån för en 124270..? Jag tycker det är riktigt roligt att explorern har återfått sin ursprungliga storlek och att Rolex inte ökade storleken, likt med OP.

Tvåtonen går bort, i alla fall för mig. Vad tycker ni andra?

918EE76A-37EE-432F-97C7-C2192F3C6124.png
 
Senast ändrad:

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Explorern är åter i 36 mm!

Nu blir det svårt, ska 114270 säljas till förmån för en 124270..? Jag tycker det är riktigt roligt att explorern har återfått sin ursprungliga storlek och att Rolex inte ökade storleken, likt med OP.

Tvåtonen går bort, i alla fall för mig. Vad tycker ni andra?

918EE76A-37EE-432F-97C7-C2192F3C6124.png
Gillar 36:an men kommer inte göra mig av med min 39:a för det...
 

Finnemang

Breitling
Explorern är åter i 36 mm!

Nu blir det svårt, ska 114270 säljas till förmån för en 124270..? Jag tycker det är riktigt roligt att explorern har återfått sin ursprungliga storlek och att Rolex inte ökade storleken, likt med OP.

Tvåtonen går bort, i alla fall för mig. Vad tycker ni andra?


918EE76A-37EE-432F-97C7-C2192F3C6124.png

Helt otroligt! Min 114270 skulle ryka direkt om man fick chansen att köpa den hos AD.

Tror det kommer bli enorm tryck för dessa dock, så chansen att få en hos AD kommer vara nätta... Dessutom kan jag tänka mig att jag nu plötsligt får mindre SEK för min 114270 om jag säljer den, iom att det finns en ny 36mm version.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Jag har nog aldrig känt mig så kluven. Fick 39mm mk2 i present när jag fyllde 30 och är såklart otroligt tacksam och glad över den. Men hur jag än ser på det har jag i bakhuvudet tänkt att "den skulle varit 36mm".... Nej, släpp tanken nu. 39mm är min och den är perfekt.:banghead:
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har nog aldrig känt mig så kluven. Fick 39mm mk2 i present när jag fyllde 30 och är såklart otroligt tacksam och glad över den. Men hur jag än ser på det har jag i bakhuvudet tänkt att "den skulle varit 36mm".... Nej, släpp tanken nu. 39mm är min och den är perfekt.:banghead:
Om du fått en 39:a i present så är det ju en no brainer...
 

Larstl

Omega
Helt otroligt! Min 114270 skulle ryka direkt om man fick chansen att köpa den hos AD.

Tror det kommer bli enorm tryck för dessa dock, så chansen att få en hos AD kommer vara nätta... Dessutom kan jag tänka mig att jag nu plötsligt får mindre SEK för min 114270 om jag säljer den, iom att det finns en ny 36mm version.

Instämmer - senast jag hade min 14270 inne hos AD blev jag faktiskt erbjuden att sälja den till hon som arbetade i butiken, så nog lär det bli en del tryck på 36 mm!
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Two tonen förstår jag inte mig på alls, men jag tycker nya 36mm i stål är en fullträff! Jag har en 114270 och tycker 36mm är en perfekt storlek för Explorern. Nya urverket och fram för allt länken med 5mm snabbjustering låter toppen. Om inte min 114270 skulle vara från min sons födelseår skulle jag troligtvis uppgradera...men nu måste jag helt enkelt försöka släppa tanken om den nya och nöja mig med den jag har ;) .
 
I och med att den nya har de slimmade bandhornen som kom med uppdateringen av OP modellerna så är den väldigt lik den gamla 36:an. Någon skillnad på tavlorna? Tänker främst på matthet kontra glansighet?
 

Rulle

Audemars
Helt otroligt! Min 114270 skulle ryka direkt om man fick chansen att köpa den hos AD.

Tror det kommer bli enorm tryck för dessa dock, så chansen att få en hos AD kommer vara nätta... Dessutom kan jag tänka mig att jag nu plötsligt får mindre SEK för min 114270 om jag säljer den, iom att det finns en ny 36mm version.
jag tror inte att dom äldre expy 36orna lär falla i pris...

detta lär nog bara öka expyns popularitet tror jag
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Läste någon stans att den nya modellen har lackad tavla, men vågar inte lova det?
Hodinkee skriver att two tone modellen har lackerad tavla, men jag har inte hittat någon info om stålmodellens tavla. Omöjligt att säga något på basen av de väldigt få bilderna som finns. En skillnad jämfört med gamla 36:an är troligtvis lume i siffrorna. En ren gissning från min sida, men tycker siffrorna liknar 39ans (Mark II) siffror mera än gamla 36ans siffror som ju saknar lysmassa.
 

joF

Panerai
En ny 36mm Explorer... Roligt!

Nu är man ju sjukt tråkig som tycker sådana ändringar är häftiga... men är man fan av Rolex Explorer så är man.
 
Topp