• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
114270, så grym. Planen nu är att byta min Tudor mot en panna, så man får en härlig kontrast mellan en liten och en stor klocka. Gillar både och, blir roligare så. 😉
IMG_20231003_171458_edit_967152158755546.jpg
 

speffy

Cartier
2-Faktor
114270, så grym. Planen nu är att byta min Tudor mot en panna, så man får en härlig kontrast mellan en liten och en stor klocka. Gillar både och, blir roligare så. 😉
IMG_20231003_171458_edit_967152158755546.jpg
Samma resa som jag gjorde.
Började med en Tudor när man börja hänga på KS. Blev sedan en Explorer och sedan byttes Tudor mot en panna.
Får dock varna för att de nästan är en lite för bra kombo då jag inte vill släppa någon så det har inte blivit något nytt på ett par år nu :)
Den ”stora” 214270 känns liten när man byter från panna.
IMG_1456.jpeg
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Samma resa som jag gjorde.
Började med en Tudor när man börja hänga på KS. Blev sedan en Explorer och sedan byttes Tudor mot en panna.
Får dock varna för att de nästan är en lite för bra kombo då jag inte vill släppa någon så det har inte blivit något nytt på ett par år nu :)
Den ”stora” 214270 känns liten när man byter från panna.
IMG_1456.jpeg
Snyggt! Dock haft typ tio olika pannor så är väl införstådd i att de är schyssta! Kommer bli en 372 för andra gången, 36mm och 47mm ger en bra bredd. 😉
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Väldigt smart att matcha tröjan med senapen när det skall grillas med barnen, då slipper man tråkiga fläckar som ”syns” 😂🤩

Senapsgul är faktiskt bra både på korven och när det kommer till färg av plagg till hösten! Min hoodie klarade sig bra faktiskt både från ketchup och senap 😆👍🏼
 

Efe

Omega
2-Faktor
224270 är enligt mig och min handled perfekt! Hur länge fick du vänta och vilken AD? Jag betalade handpenning 29 Juli och då sa dem 10-12 månader.
Ställde frågan i slutet av mars om en Explorer 1, oavsett storlek. Fick svar slutet av maj om att 36an fanns, men passade på den där och då och sa att jag väntar in 40.
(Sen blev suget lite väl stort och jag köpte 36an i andra hand några veckor senare ändå😅)
Fick sedan svar i början av Augusti att jag kunde plocka ut 40 i september/oktober.
Det är en icke-svensk AD som jag har haft kontakt med tidigare.
39:an lirade inte riktigt på min handled men jag tycker 224270 ser grym ut!!😊. Hur känns den @Efe ?

Det hade varit kul att testa och utmana min favorit 124270😎 (bland moderna Explorers).

DD16C792-DDCF-4300-ADBC-E0AF7F8D347F.jpeg
Lite ovant då jag har haft 36an som daily i princip hela sommaren, så känns 40 onekligen väldigt stort i jämförelse på armen.
Handlar säker om en vanesak men just nu känns den lite väl stor med mycket ”tomrum” på tavlan.
Jämfört me tex en 40mm sub som ändå har lite mer ”going on” på tavlan så känns explorer 40 nästan större än suben.

Får väl se hur man känner om en månad eller så, kan ju va att 40 åker och 36 stannar - då jag har varit riktigt nöjd me den.
Bild.jpeg
 

Jesborn

KS Explorers Club
Ställde frågan i slutet av mars om en Explorer 1, oavsett storlek. Fick svar slutet av maj om att 36an fanns, men passade på den där och då och sa att jag väntar in 40.
(Sen blev suget lite väl stort och jag köpte 36an i andra hand några veckor senare ändå😅)
Fick sedan svar i början av Augusti att jag kunde plocka ut 40 i september/oktober.
Det är en icke-svensk AD som jag har haft kontakt med tidigare.

Lite ovant då jag har haft 36an som daily i princip hela sommaren, så känns 40 onekligen väldigt stort i jämförelse på armen.
Handlar säker om en vanesak men just nu känns den lite väl stor med mycket ”tomrum” på tavlan.
Jämfört me tex en 40mm sub som ändå har lite mer ”going on” på tavlan så känns explorer 40 nästan större än suben.

Får väl se hur man känner om en månad eller så, kan ju va att 40 åker och 36 stannar - då jag har varit riktigt nöjd me den.
Bild.jpeg

Fattar vad du menar. Fick lite den känslan med 39:an också. Framför allt Mk1. Tycker 224270 ser mer balanserad ut på bild iaf med explorertexten upptill igen men upplevs ju såklart säkert annorlunda på handleden. Som sagt, landar ju till slut i att det är en smaksak/vanesak. Du får uppdatera här i tråden om hur tankarna går framöver😊
 
Topp