• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om skönt retro-digital-mögel

acce1999

Patek
2-Faktor
M795,
BCB32B57-A668-418B-89DA-27A2B87CFBDF.jpeg
Läcker. Funkar dykfunktionerna fortfarande?
 

acar

Omega
Jag har en SEIKO "running man" där jag måste byta batteri. Sen kommer en bild :)
Åh! Glömde kvar min A714-500A på ett vandrarhem i Arizona för väldigt många år sedan. Vilka tider.
Många återseenden här. Har någon kanske en Casio F-100 (från 1978)? Klasskompisen hade en som höll för ofattbart omild behandling tills den hamnade under ett bussdäck. Glaset sprack men urverket gick.
 

Psykel

Patek
Timex är ett brittiskt märke, och hade tillverkning i Storbritannien fram till nån gång på 70-talet, tror jag. Det här är min Timex Triathlon, som jag fick ny av mina föräldrar när jag var omkring 10 år i mitten av 90-talet. Tillverkad i Filippinerna. Som vintageälskare är den bekväma 35mm och härligt misshandlad (patinerad?) av mig under ett antal år under min uppväxt. Tror jag bar den till jag började gymnasiet, ungefär. Sen pajjade gummibandet som satt på från början, och jag bar den inte igen förrän jag hittade den hemma hos mina föräldrar för några år sen.
93189F13-963C-4CA8-A434-77AFB8F8E2C8.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Bumpar med en nylandad A829-6019 från -82:
1542214300471793843713.jpg

@theargonaut har gett inspiration.
Ja shit se där! Vågar man fråga vad du gav för den och om allt funkar? A829-6019 är ju Seikos andra rymdklocka och den exakta referensen och färgen som Wubbo Ockels tog med sig upp i rymden. Den är ju inte helt vanlig. Var väl ett helt gäng A829 som åkte upp men just den är väl den riktiga "Rymd A829"?
 

M.M

Cartier
Gav för mkt iom frakten (ebay gsp) men valde fullfölja. Allt verkar fungera även om det inte är helt distinkta klick på vridringen (ska försöka rengöra). Vad jag förstår ordnade några astronauter att den anskaffades och togs upp i rymden.
Behändig formfaktor där funktion kompletterar, en cool klocka som klarar sig bra även utan rymdkopplingen.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Gav för mkt iom frakten (ebay gsp) men valde fullfölja. Allt verkar fungera även om det inte är helt distinkta klick på vridringen (ska försöka rengöra). Vad jag förstår ordnade några astronauter att den anskaffades och togs upp i rymden.
Behändig formfaktor där funktion kompletterar, en cool klocka som klarar sig bra även utan rymdkopplingen.
Ett kap ändå, är ju inte helt lätt att hitta en fullt fungerade. Den var väl en officiell klocka för ESA precis som Speedy var för NASA och Fortis Chrono är för ROSCOSMOS? Pougen var ju ingen officiell klocka heller så A829 är väl den enda riktiga Seiko rymdklockan?
 
  • Like
Reactions: M.M

M.M

Cartier
Ett kap ändå, är ju inte helt lätt att hitta en fullt fungerade. Den var väl en officiell klocka för ESA precis som Speedy var för NASA och Fortis Chrono är för ROSCOSMOS? Pougen var ju ingen officiell klocka heller så A829 är väl den enda riktiga Seiko rymdklockan?

Känner faktiskt inte till om dess ev in-/officiella status vad gäller rymdäventyr, låter det vara osagt. Kanske att det påverkar om det är ett mindre bra/bra köp..? Ljud-/ljus- och funktion verkar funktionellt men den har inte originallänk så det ska letas efter. Noterar att min ev är en -82 (av vad jag kan uttyda) och har serienr som är tidigare än Ockels har (enl Fratello-art) om det nu ger något. Skön klocka och förstår varför @theargonaut (tror jag iaf?) pratar owg ang denna, den har form, funktion och är fulsnygg.
 

M.M

Cartier
Ja shit se där! Vågar man fråga vad du gav för den och om allt funkar? A829-6019 är ju Seikos andra rymdklocka och den exakta referensen och färgen som Wubbo Ockels tog med sig upp i rymden. Den är ju inte helt vanlig. Var väl ett helt gäng A829 som åkte upp men just den är väl den riktiga "Rymd A829"?
Ett kap ändå, är ju inte helt lätt att hitta en fullt fungerade. Den var väl en officiell klocka för ESA precis som Speedy var för NASA och Fortis Chrono är för ROSCOSMOS? Pougen var ju ingen officiell klocka heller så A829 är väl den enda riktiga Seiko rymdklockan?

Har möjligen ytterligare en (skadad) version av a829 på ingång.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fick med denna Citizen Seven när jag köpte en annan kvartsklocka på Ebay.
Den har suttit på ett hemskt meshband och har sprucket glas, men jag satte på ett nato istället så nu kan jag iaf bära den utan att få krupp.
Kronograf, alarm, datum via knapptryckning och även en kul dagvisning med fasta positioner.
Vet inte årtal, gissar tidigt/mitten av åttiotalet. Boetten är faktiskt av metall, antagligen kromad fulmetall. Lite kul ändå.
IMG_20181208_200709.jpg
IMG_20181208_200811.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Fick med denna Citizen Seven när jag köpte en annan kvartsklocka på Ebay.
Den har suttit på ett hemskt meshband och har sprucket glas, men jag satte på ett nato istället så nu kan jag iaf bära den utan att få krupp.
Kronograf, alarm, datum via knapptryckning och även en kul dagvisning med fasta positioner.
Vet inte årtal, gissar tidigt/mitten av åttiotalet. Boetten är faktiskt av metall, antagligen kromad fulmetall. Lite kul ändå.
IMG_20181208_200709.jpg
IMG_20181208_200811.jpg
Gissar på 1982 :)
 
Topp