Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Trasig klocka vid leverans

Diskussion i 'Diskussion' startad av Kayson, 13 juli 2016.

1. Kayson
    Trådstartare

Kayson Torpare

Hej,

Köpte en IWC Portuguese automatic 7days där datumet inte visas helt centrerad i fönstret. lämnade in den under garanti och klockan skulle skickas tillbaka till fabriken för service.
    Har dock fått höra av bekanta att då klockan var trasig vid leverans måste den bytas ut och inte bara lagas.
    Är det någon här som vet hur detta fungerar och vad jag egentligen har rätt att kräva?

Tack på förhand!

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det stämmer inte, de kommer serva den.

3. J.G.L

J.G.L Bonde

Från:
    Taberg
    Enligt konsumentköplagen har leverantören 3ggr på sig att serva/ reparera en produkt för samma fel innan man kan kräva att köpet hävs eller ny produkt. Vad det gäller elektronik så byter de ofta hela produkten direkt, en klocka för ett antal 10-tusingar tror jag nog att de reparerar.

Kayson gillar detta.
  4. Kayson
    Trådstartare

Kayson Torpare

Tack för alla svar!

Butiken valde själva att ge mig en helt ny klocka då det skulle ta alldeles för lång tid att få den trasiga servade och att jag bara hade haft den i några dagar, det kallar jag bra service!
    Det kommer absolut att bli fler klockor från den butiken.

Ha en trevlig helg!

Apansson, Jonas.76, VirgilHill och 3 andra gillar detta.
  5. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Det var fanimej det finaste jag hört. Stort av butiken, ett bra exempel på kundservice!!!

mackman, Apansson och Kayson gillar detta.
  6. Cipover

Cipover Torpare

Service när den är som bäst. Det ska inte vara nåt tjafs när man får defekta varor redan från början.

Kayson och Eurenius gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tror det tillhör ovanligheten. Vilken butik var det?

Kayson och Mr.Carrera gillar detta.
  8. Kayson
    Trådstartare

Kayson Torpare

Krons Stockholm. Första klockan från dom men absolut inte den sista.

mackman, snare 2, Freddie L och 3 andra gillar detta.
  9. Pantzar

Pantzar Bonde

Alltid lika kul när man blir bemött så! Man kan ju hoppas att fler handlare tar efter..

Kayson gillar detta.
  10. Kinglolle

Kinglolle Bonde

Från:
    Jämtland
    Väldigt bra bemötande och ett tydligt exempel på när service utöver det man kan förvänta sig ger goodwill som mycket väl kan löna sig.

Skriv gärna i tråden om att hissa eller dissa AD också - bra service bör uppmärksammas.

yonsson och Kayson gillar detta.
  11. Zalath

Zalath Borgare

Om vi går efter konsumentköplagen (dvs när en konsument köper en vara av ett företag) så har konsumenten rätt att antingen kräva omleverans (ny vara), reparation eller prisavdrag eller att häva köpet. De sista två kräver dock att köparen ger företaget rätt att fixa till felet först.

När det gäller att få en ny vara eller reparera är det upp till kunden själv att välja. Undantaget är om det kan medföra en oskälig kostnad för säljaren. Exempelvis att det måste specialbeställas en ny klocka från tillverkaren som är slut eller att det är svindyrt att fixa en integrerad del i en billig klocka. Om det finns en ny klocka i butiken kan den alltså inte vägra att ge den istället och bara erbjuda reparation.

Edit: Men såklart bra av butiken att göra detta direkt!

Kayson gillar detta.
  12. 413x

413x Torpare

Njae, enligt konsumentköplagen har säljaren har rätt att avhjälpa felet om det kan ske till väsentligt lägre kostnad för säljaren (än att t.ex. ge köparen en ny klocka) och utan väsentlig olägenhet för köparen.
    Några regler om att en säljare har tre gånger på sig att avhjälpa fel eller dylikt finns finns inte, man får göra skälighetsbedömning för varje fall.

Skönt att det ordnade sig så bra för Kayson!

Kayson gillar detta.
  13. galácticon

galácticon Biskop

Fy fasen vad bra av butiken. Snyggt! Med risk för att det nämnts (och att jag varit för snabb med att kommentera): vilken butik var det?

Kayson gillar detta.
  14. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Sveriges främsta.

Kayson gillar detta.
  15. Kayson
    Trådstartare

Kayson Torpare

Hej,

Tack för beskrivningen, hade ingen aning hur det fungerade då jag inte har behövt det tidigare.
    Glad att butiken löste det väldigt bra!

Zalath gillar detta.
  16. Kayson
    Trådstartare

Kayson Torpare

Krons Stockholm

galácticon gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield