• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Triwa Humanium metal - bear with me!

Nilzén

Cartier
untitled.png


Vet givetvis att varken Triwa eller Kickstarter står högt i kurs här inne, och skulle väl vanligtvis hålla med. Men deras senaste projekt med en klocka där boetten görs av nedsmälta illegala skjutvapen tycker jag förtjänar viss positiv uppmärksamhet ändå. Dessutom tycker faktiskt i alla fall jag att klockan är riktigt snygg. Det verkar som den kan komma att utrustas med ett eller annat mekaniskt verk med, men för min egen del tycker jag ett välfungerande quartz kan duga i en designerklocka. Möjligen att ett manuellt verk skulle vara roligare. Jag undanber mig alla diskussioner om att jag på något sätt promotar en skitklocka, tycker bara det är ett lovvärt initiativ som vi gott kan diskutera!

https://www.kickstarter.com/project...d-watch-made-from-destructed-illega/community
 

Nilzén

Cartier
Triwa grundades 2007, Daniel Wellington 2011. Man kan åtminstone inte anklaga dem för att vara en DW-ripoff eller någon som försöker rida på DW-vågen.

Precis. Dessutom håller man inte på att låtsas som man är något man inte är som alla mushroom brands gör, eller hålla på med slitna klyschor som "making luxury watches affordable" bla bla...

Designmässigt har man vågat göra en del kul samarbeten t ex med Skultuna och man tar, som här, lite socialt och miljömässigt ansvar. Canvasbanden t ex är visst i återvunnen plast. Jag gillar sånt. Denna klocka tycker jag har några riktiga designmässiga poänger. Det tyckte Hodinkee med...

Säger som UNO: "Varje klocka är en klocka".
 

sharetracker

Cartier
Läste om den på HODINKEE. Helt ok design men det som verkligen säljer klockan är kopplingen till humanium metal. Sånt borde fler tillverkare hålla på med.
 

Morini4E

Cartier
Snygga:)...
Men en fråga som dök upp när jag läste om den är hur dom gör om vapenstålet till rostfritt 316L.
Dom flesta vapendelar är i ”vanligt” stål, medans rostfritt knappt innehåller stål, mestadels krom och nickel.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ser snygg ut på bilden du visar!:) Kul med röd datumruta!
Verkar vara en "sandwich dial"?
Bra att de gör boetten av nedsmälta illegala skjutvapen (vem kan tycka att detta är någonting negativt?)!
Men jag tor inte det är något för merparten för de som hänger på forumet, då det inte är "rätt" varumärke!:banghead:
Kvarts är för övrigt bättre...:rolleyes:
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Skillnad på att det finns en liiiten chans mot att det är säkert.
Hur tycker du man lämpligast hanterar stora mängder metall från skjutvapen isåfall?
Med samma logik är det inte isåfall ännu märkligare om de återvinns på "vanligt" vis och t.ex. blir till en stavmixer eller växelspak?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hur tycker du man lämpligast hanterar stora mängder metall från skjutvapen isåfall?
Med samma logik är det inte isåfall ännu märkligare om de återvinns på "vanligt" vis och t.ex. blir till en stavmixer eller växelspak?
Detta är bara symboliskt, inga direkta volymer. Har inga invändningar mot initiativet men finns lite som är tankvärt.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag tyckte faktiskt att det verkade vara ett trevligt och hedervärt projekt att göra något utan vinst för att hjälpa behövande. Men så verkar det ju inte vara, det verkar fortfarande vara som jag ser det en produkt skapad för att göra vinst. De pengarna som går tillbaka till att hjälpa folk kommer från att Triwa köper materialet och dessa pengar går sedan tillbaka till välgörande ändamål istället för att Triwa köper vanligt stål och gör sina klockor av. Men vinsten kommer ju sedan oavkortat att gå till Triwa, det tycker iallafall jag känns lite fel med tanke på att det framställs som en osjälvisk produkt framtagen enbart för att hjälpa. Lite vilseledande kan jag tycka.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Trevligt initiativ. Känns som att man gör mer, precis som det skrivits ovan, än att skriva "AFFORDABLELUXURY" på sin hemsida samt göra reklam överallt för att stärka varumärket och sånt är alltid kul.
 

PNM

Panerai
Precis. Dessutom håller man inte på att låtsas som man är något man inte är som alla mushroom brands gör, eller hålla på med slitna klyschor som "making luxury watches affordable" bla bla...

Designmässigt har man vågat göra en del kul samarbeten t ex med Skultuna och man tar, som här, lite socialt och miljömässigt ansvar. Canvasbanden t ex är visst i återvunnen plast. Jag gillar sånt. Denna klocka tycker jag har några riktiga designmässiga poänger. Det tyckte Hodinkee med...

Säger som UNO: "Varje klocka är en klocka".

Håller helt med. Triwa känns som ett av de mer ärliga micromärkena, dessutom med ett eget designspråk.
 

Sond

Patek
Att göra etiska affären eller affärer av etiska principer är alltid svårt. Var går gränserna? Personligen tycker jag detta var intressant. Kan för lite om metallindustrin för att veta hur det fungerar, men ser inga stora etiska problem att illegala vapen smälts ned och sedan återanvänds. Det är dessutom en riktigt lyckad klockdesign. Jag har just backat projektet.
 
Senast ändrad:

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag tyckte faktiskt att det verkade vara ett trevligt och hedervärt projekt att göra något utan vinst för att hjälpa behövande. Men så verkar det ju inte vara, det verkar fortfarande vara som jag ser det en produkt skapad för att göra vinst. De pengarna som går tillbaka till att hjälpa folk kommer från att Triwa köper materialet och dessa pengar går sedan tillbaka till välgörande ändamål istället för att Triwa köper vanligt stål och gör sina klockor av. Men vinsten kommer ju sedan oavkortat att gå till Triwa, det tycker iallafall jag känns lite fel med tanke på att det framställs som en osjälvisk produkt framtagen enbart för att hjälpa. Lite vilseledande kan jag tycka.
En tanke kan väl vara god trots att man inte gör det gratis/går back på sin produkt?
Varför inte göra något gott, som iallafall de flesta ser det, samtidigt som man tjänar pengar på produkten man säljer? Är det så fel?
 

PNM

Panerai
Generellt är min take på detta - nya märken funkar om 1) de bedriver ärlig marknadsföring (tex inte framställer kinakvarts som ”klassiskt” eller ”lyxigt”) 2) de är vågade i designspråket och istället för att apa efter schweizeruren, leker med designen på ett ”respektlöst” sätt.

Då kan de funka som roliga, medvetet prettolösa alternativ.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
En tanke kan väl vara god trots att man inte gör det gratis/går back på sin produkt?
Varför inte göra något gott, som iallafall de flesta ser det, samtidigt som man tjänar pengar på produkten man säljer? Är det så fel?
Nejdå inte alls fel. Det är lite som att köpa fair-trade kaffe, du som kund betalar lite mer för att råvarorna skall skall stödja en enskild småbonde istället för en global grossist. Det jag reagerade på var att det framställdes som att den enda anledningen till att klockan togs fram var för att hjälpa utsatta men jag fick intrycket av att efter läst lite mer grundligt att det mer är en ”Sales gimmick”. Ett mer ärligt sätt hade varit om man som kund kunde välja vanligt 316L eller ”Humanium” på deras stålmodeller varav den sistnämnda kostar lika mycket mer som merkostnaden av materialet. Precis som jag kan välja fair-trade eller vanligt från samma märke.
 

PNM

Panerai
Jag har tittat på denna ett varv till och jag har lite av en issue med design kontra story här. Storyn är: nedsmälta illegala vapen = en humanitär insats. Med designen är väldigt militaristisk - stencil-font, carbonfärgad tavla, runt och rött (!) datumfönster och militärgrönt canvasarmband. Känns lite som man anspelar på att det är stenhård klocka som sett riktig action men skapat en humanitär vinkling på det för att den inte ska framstå som morbid. Om det nu är en humanitär symbol för fred, varför är den inte designad i lätta, civila färger och former?
 
Topp