• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor från Rob.E - Oli säljer klockor han inte kan leverera

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Jag har köpt ett par klockor av @Oli och har betalt i förskott och klockorna har kommit som utlovat.
Alltid snabba svar om man sms:ar och har funderingar. Min senaste tudor som jag köpte av honom hade en liten skada på ringen som jag inte hade uppfattat på bilderna som jag fick och kontaktade oli och förklarade att jag var missnöjd.
Oli beställde direkt en ny ring och jag skickade tillbaka klockan och den är där just nu för att åtgärdas.
I mitt fall har han skött sig exemplariskt och han har gjort allt som man kan begära och jag är mer än nöjd.
Kommer förhoppningsvis att bli fler affärer med honom.
Vad kommer det sig att ni betalar i förskott?

Trevlig helg
 

Soder77

Omega
Att han lyckats göra några glada tar ju inte bort det faktum att hans business för tillfället är rätt skakig och att han är skyldig flera personer pengar.
Jag har ingen aning om hur det ligger till med just den saken med jag är rätt säker på att han inte har för avsikt att lura någon.
Så det bästa vore om dom som är berörd tar det direkt med oli istället för att köra nån jävla pajkastartävling här. Det är inte schysst...
Skillnad om han hade för avsikt att blåsa folk på pengar.
Att man inte har möjlighet att betala tillbaka på stört när någon väljer att avbryta sin beställning pga lång väntetid är inte alls samma sak som att luras i min värld.
 
D

Deleted member 22765

Guest
- Om han nu är mellanhand och tagit emot betalning för att sedan ge sin AD-leverantör är det väl inte så konstigt om han inte kan betala tillbaka?
- Fördröjningen är ju inte hans fel, varför ska kunden då kräva tillbaka pengarna? Jag har väntat månader på paket från eBay men även svenska klädföretag.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Läst igen hela denna tråd.
Mina 5 cent: kan det vara så att många haft mer överseende i detta fall för att få chansen att komma över klockor billigare?
Vid en vanlig affär där varken klocka eller retur av betalning skett hade nog uthängning och polisanmälning legat närmare till hands.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
- Om han nu är mellanhand och tagit emot betalning för att sedan ge sin AD-leverantör är det väl inte så konstigt om han inte kan betala tillbaka?
- Fördröjningen är ju inte hans fel, varför ska kunden då kräva tillbaka pengarna? Jag har väntat månader på paket från eBay men även svenska klädföretag.

Det handlar väl som med allting annat om tydlighet. Säger man att klockan ska komma vid ett specifikt datum är det ju klart att folk blir irriterade om det drar ut på tiden. Är man övertydlig från första början att det finns en osäkerhetsfaktor som man inte kan råda över är det ju som det är och upp till beställaren om det är värt det eller inte.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
För att jag har inga omdömen och då är det inte så många som vill skicka en klocka utan förskottsbetalning.
Fast det är ju en sak att betala i förskott där säljaren har klockan, dvs du är ju garanterad (nåja,det är man väl aldrig till 100%) att klockan skickas inom kort.
Men att betala fullt pris på en klocka med osäker leveranstid där du inte ens vet om och när klockan dyker upp är ju imo lite märkligt..

Edit: man betalar väl aldrig hela klockans belopp när man ställer sig i kö hos AD?
Fine om man lagt en handpenning kanske..
 

Cal80

Omega
Läst igen hela denna tråd.
Mina 5 cent: kan det vara så att många haft mer överseende i detta fall för att få chansen att komma över klockor billigare?
Vid en vanlig affär där varken klocka eller retur av betalning skett hade nog uthängning och polisanmälning legat närmare till hands.
Självklart har många, inkl mig själv, handlat av Oli för att han löst klockor till ett bra pris. Varför annars inte bara köpa direkt av AD?
Oli är mellanhand mellan slutkund och AD/kontakt till AD. När inte AD/Kontakt till AD levererar enligt vad som lovats hamnar Oli i kläm. Det är inte svårare än så. Jag kan förstå om de som ligger ute med pengar blir nervösa när tiden går och de ”bara” har kontakt med en mellanhand. Men det är priset man ofta får vara beredd på att betala för att få en klocka till ett bättre pris. Vill man inte vänta på en klocka till ett bättre pris, gå direkt till AD.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
För att jag har inga omdömen och då är det inte så många som vill skicka en klocka utan förskottsbetalning.
Fast det är ju en sak att betala i förskott där säljaren har klockan, dvs du är ju garanterad (nåja,det är man väl aldrig till 100%) att klockan skickas inom kort.
Men att betala fullt pris på en klocka med osäker leveranstid där du inte ens vet om och när klockan dyker upp är ju imo lite märkligt..

Edit: man betalar väl aldrig hela klockans belopp när man ställer sig i kö hos AD?
Fine om man lagt en handpenning kanske..
Som @Richie skriver, varför betalar ni veckor/månader i förväg? Även mer etablerade medlemmar har ju gjort samma sak.
 

puffen

Cartier
Jag förstår inte en grej. Om man agerar mellanhand så varför måste man betala i förskott? När jag tagit hjälp av en mellanhand så ringer han sin kontakt och lägger en beställning. Väl när klockan finns inne så betalar man för klockan. Vad har jag missat?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag har ingen aning om hur det ligger till med just den saken med jag är rätt säker på att han inte har för avsikt att lura någon.
Så det bästa vore om dom som är berörd tar det direkt med oli istället för att köra nån jävla pajkastartävling här. Det är inte schysst...
Skillnad om han hade för avsikt att blåsa folk på pengar.
Att man inte har möjlighet att betala tillbaka på stört när någon väljer att avbryta sin beställning pga lång väntetid är inte alls samma sak som att luras i min värld.
Du tror på allvar att hans affärer genomgående har skötts snyggt? Det luktar riktigt unket här och jag lider med alla de som drabbats av den här skojaren.
 

puffen

Cartier
Skulle det vara så att personen i fråga har en kontakt som är AD har jag väldigt svårt att tro att ADn skulle begära mer än en eventuell handpenning om klockan inte finns i lager. Så det där med förskottsbetalning köper jag inte tills någon vettig förklaring presenteras.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte en grej. Om man agerar mellanhand så varför måste man betala i förskott? När jag tagit hjälp av en mellanhand så ringer han sin kontakt och lägger en beställning. Väl när klockan finns inne så betalar man för klockan. Vad har jag missat?
Är ju vanligt att gråhandlare på Chrono24 samlar på sig köpare för att handla bulk från AD. Då betalar man i förskott och får vänta x antal veckor.
 

Cal80

Omega
Vet inte Oli’s anledning. Men som mellanhand vill man inte hamna i situationen att inte beställaren kan betala när AD levererarar = kan vara en anledning att ta f.betalning..
 

puffen

Cartier
Är ju vanligt att gråhandlare på Chrono24 samlar på sig köpare för att handla bulk från AD. Då betalar man i förskott och får vänta x antal veckor.
Är det? Det har jag aldrig upplevt iaf. Har det varit leveranstid har det varit handpenning på 20-30% för att dom ska ha marginal att sälja vidare om jag skulle backa från affären.
Men som jag tolkade var han förmedlare till en bra AD kontakt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår inte en grej. Om man agerar mellanhand så varför måste man betala i förskott? När jag tagit hjälp av en mellanhand så ringer han sin kontakt och lägger en beställning. Väl när klockan finns inne så betalar man för klockan. Vad har jag missat?
Folk är så blåögda att man blir mörkrädd. Oli verkar ha satt detta i system och verkar ha minus på sitt konto med skulder åt höger och vänster. De som gnäller och hotar mest får tillbaka ”sina” pengar när någon annan gör en beställning och betalar fulla beloppet. Det finns INGEN AD som kräver full betalning vid beställning, pengarna är hos Oli och pengarna skickas runt mellan olika personer Oli har skulder till.

Med konstanta kunder kan systemet hållas flytande och skulden fyllas med andras pengar/klockor.
Finns det inte nöjda kunder så faller det, så givetvis finns det nöjda kunder också.
 

Wasabi

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har handlat klockor från @Oli flertal ggr utan problem.
Har bara positivt att säga om honom.
Hoppas dock att det löser sig för alla drabbade, tror definitivt att han kommer göra rätt för sig. Jag håller tummarna för alla parter :)
 

Jofaaa

Cartier
Folk är så blåögda att man blir mörkrädd. Oli verkar ha satt detta i system och verkar ha minus på sitt konto med skulder åt höger och vänster. De som gnäller och hotar mest får tillbaka ”sina” pengar när någon annan gör en beställning och betalar fulla beloppet. Det finns INGEN AD som kräver full betalning vid beställning, pengarna är hos Oli och pengarna skickas runt mellan olika personer Oli har skulder till.

Med konstanta kunder kan systemet hållas flytande och skulden fyllas med andras pengar/klockor.
Ponzi scheme ala watches
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Folk är så blåögda att man blir mörkrädd. Oli verkar ha satt detta i system och verkar ha minus på sitt konto med skulder åt höger och vänster. De som gnäller och hotar mest får tillbaka ”sina” pengar när någon annan gör en beställning och betalar fulla beloppet. Det finns INGEN AD som kräver full betalning vid beställning, pengarna är hos Oli och pengarna skickas runt mellan olika personer Oli har skulder till.

Med konstanta kunder kan systemet hållas flytande och skulden fyllas med andras pengar/klockor.
Finns det inte nöjda kunder så faller det, så givetvis finns det nöjda kunder också.

Rätt allvarliga anklagelser.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rätt allvarliga anklagelser.
Spekulation givetvis :rolleyes:
Men du får gärna förklara hur det annars kommer sig att det alltid är någon av hans ”kunder” (som han givetvis enligt egen utsago inte tjänar pengar på) som väntar på pengar eller klocka.

Du tror på fullaste allvar att man som AD tar full betalning vid en beställning? Givetvis inte, finns ingen AD som gör det. Ring gärna runt till olika butiker och fråga. Vart är då pengarna om de inte täcker upp ett minuskonto? Hade pengarna funnits hos Oli så hade han lätt kunnat betala tillbaka när folk gnäller.

Du kallar det anklagelse, jag kallar det logik. Men Oli får gärna förklara vart alla pengar finns.

Kan man något om förmedling av klockor så vet man att butiken säljer direkt till den som är kund.
Alltså, om jag hjälper dig få tag på en klocka så betalar du till ADn vid leverans. Varför skulle du betala till mig som mellanhand? Speciellt när jag förmedlar för att vara snäll, inte för att tjäna pengar.

Har du bokat en Tudor hos RobE så råder jag dig:
Ring och fråga om den klocka som är bokad på dig är betalad. Enkelt.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Spekulation givetvis :rolleyes:
Men du får gärna förklara hur det annars kommer sig att det alltid är någon av hans ”kunder” (som han givetvis enligt egen utsago inte tjänar pengar på) som väntar på pengar eller klocka.

Du tror på fullaste allvar att man som AD tar full betalning vid en beställning? Givetvis inte, finns ingen AD som gör det. Ring gärna runt till olika butiker och fråga. Vart är då pengarna om de inte täcker upp ett minuskonto? Hade pengarna funnits hos Oli så hade han lätt kunnat betala tillbaka när folk gnäller.

Du kallar den anklagelse, jag kallar det logik. Men Oli får gärna förklara vart alla pengar finns.

Kan man något om förmedling av klockor så vet man att butiken säljer direkt till den som är kund.
Alltså, om jag hjälper dig få tag på en köocka så betalar du till ADn vid leverans. Varför skulle du betala till mig som mellanhand? Speciellt när jag förmedlar för att vara snäll, inte för att tjäna pengar.

Lägger ingen värdering. Tyckte bara att det var en rätt rejäl anklagelse, märklig tråd i övrigt och märkligt att den får vara kvar.

Verkar minst sagt var delade meningar kring användaren ifråga. Större majoriteten verkar nöjda?

Sött med de sista två delarna av ditt inlägg btw, klass.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Vad menar du? Har du varit med på ett enda gruppköp där det krävts full betalning vid bokning? Förklara gärna för mig hur det funkar om det inte funkar. Vart hamnar pengarna?

Vad jag vet brukar affärer med mellanhänder diffa en aning, men enligt dig finns ett sätt som man gör det på?

Jag är mest bara nyfiken på drevet från vissa medlemmar, din anklagelse var rätt grov. Det kan du väl hålla med om?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag förstår inte en grej. Om man agerar mellanhand så varför måste man betala i förskott? När jag tagit hjälp av en mellanhand så ringer han sin kontakt och lägger en beställning. Väl när klockan finns inne så betalar man för klockan. Vad har jag missat?
Du har kanske missat den uppenbara risken för mellanhanden att stå där med en klocka att betala när kunden dragit sig ur affären?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet brukar affärer med mellanhänder diffa en aning, men enligt dig finns ett sätt som man gör det på?

Jag är mest bara nyfiken på drevet från vissa medlemmar, din anklagelse var rätt grov. Det kan du väl hålla med om?
Det är ju Oli som säger att han inte skär något emellan, inte jag. Se det som en logisk teori om det känns bättre för dig, beteendet är grovt och det finns flera drabbade.
 
Topp