• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor från Rob.E - Oli säljer klockor han inte kan leverera

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har kanske missat den uppenbara risken för mellanhanden att stå där med en klocka att betala när kunden dragit sig ur affären?
Bor ni under en sten? Hur lyckades vi sälja 52st PADI via gruppköp utan att det blev något problem? Det handlar om förtroende. Om bokningen görs mellan AD och kund så har mellanhanden inte försatt sig i en risksituation.

Risken är noll för mellanhanden, det är ADn som sätter sig i en risksituation och den kan minimeras via en handpenning om ADn kräver. Den handpenningen kommer i så fall från kunden, inte mellanhanden.
 

puffen

Cartier
Bor ni under en sten? Hur lyckades vi sälja 52st PADI via gruppköp utan att det blev något problem? Det handlar om förtroende. Om bokningen görs mellan AD och kund så har mellanhanden inte försatt sig i en risksituation.

Risken är noll för mellanhanden, det är ADn som sätter sig i en risksituation och den kan minimeras via en handpenning om ADn kräver. Den handpenningen kommer i så fall från kunden, inte mellanhanden.
PRECIS!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Bor ni under en sten? Hur lyckades vi sälja 52st PADI via gruppköp utan att det blev något problem? Det handlar om förtroende. Om bokningen görs mellan AD och kund så har mellanhanden inte försatt sig i en risksituation.

Risken är noll för mellanhanden, det är ADn som sätter sig i en risksituation och den kan minimeras via en handpenning om ADn kräver. Den handpenningen kommer i så fall från kunden, inte mellanhanden.

Vet inte varför du jämför gruppköp via ett erkänt forum med, vad det verkar, gråhandel?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Risken är noll för mellanhanden, det är ADn som sätter sig i en risksituation och den kan minimeras via en handpenning om ADn kräver. Den handpenningen kommer i så fall från kunden, inte mellanhanden.
Så behöver det inte vara. Vet inte varför man skulle ta det för givet? Kanske mellanhanden är beställare och köpare. Who knows..
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Ja har varit skyldig @sherwan pengar privat tidigare men det blev också uppklarat så du har ju inte stenkoll.

Om man räknar en saknad och betald Tudor som löst...? Njaa... är nog fel.

Verkar inte heller vara någon turordning att få pengar tillbaka...
Har betalt klockan 24 Juli, väntat på varan eller pengarna..
@Oli du säger att detta är uppklarat?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte varför du jämför gruppköp via ett erkänt forum med, vad det verkar, gråhandel?
Antingen vill du inte förstå eller så har du inte läst tråden. Har du läst tråden och Olis version? Enligt honom finns det inget vinstsyfte i vad han sysslar med.

Gråhandlare behöver ett kapital för avbokningar, krångel och eventuellt lager, ett kapital som här verkar saknas. Förklaringen till varför verkar vara att det inte finns något vinstsyfte.

Därför undrar jag, vem har pengarna? Hur kommer det sig att direkt återbetalning inte kan ske?
Sitter RobE med 10 fullt betalade BB58 som de inte fått leverans på? Varifrån kommer pengarna som helt plötsligt kan återbetalas efter veckor/månader av tjat? Är det dina pengar du får tillbaka eller är det nästa persons pengar som slussas vidare?

Ge mig gärna en logisk förklaring.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ok, och flera säger att det funkar bra. Märkligt det där.

Sorry att jag bryter in i er diskussion men att flera säger att det fungerar bra har ju ingenting med ämnet att göra. Det betyder inte att den som är drabbad är Mindre drabbad bara för att majoriteten är nöjda.

Hade jag varit Oli och vetat med mig om att jag hade ryggen fri hade jag varit väsentligt mer aktiv i tråden. Som det är nu har det kommit ett par lama förklaringar.

Tråden är öppen för att det uppenbarligen är minst fem pers som står utan klocka, pengar och tillfredsställande förklaring. Hade det varit en drevtråd utan substans är jag 100% säker på att den blivit låst per omgående.
 
Känns som att @Oli sannolikt även e skyldig staten en hög pengar... Pyttsan att han sålt utan vinst, det är näringsverksamhet han pysslat med och ingen välgörenhet som han insinuerar.
 

Soder77

Omega
Sorry att jag bryter in i er diskussion men att flera säger att det fungerar bra har ju ingenting med ämnet att göra. Det betyder inte att den som är drabbad är Mindre drabbad bara för att majoriteten är nöjda.

Hade jag varit Oli och vetat med mig om att jag hade ryggen fri hade jag varit väsentligt mer aktiv i tråden. Som det är nu har det kommit ett par lama förklaringar.

Tråden är öppen för att det uppenbarligen är minst fem pers som står utan klocka, pengar och tillfredsställande förklaring. Hade det varit en drevtråd utan substans är jag 100% säker på att den blivit låst per omgående.
Hade jag vart Oli så hade inte jag heller vart så aktiv i tråden. Han har gjort försök att förklara sig men vad är det för vits att fortsätta förklara sig när folk ändå har bestämt sig för att han är ”skyldig”
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vad grundar du det på?
Utan att alls ha någon del i denna härva, men ha läst kommentarerna, så förefaller det ytterst märkligt att sitta som en moder Theresa mittemellan och förmedla klockor hit och dit utan egen vinning. Varför skulle någon enda människa göra det? Till några kompisar några gånger, javisst självklart. Men i större skala. Känns det ens skuggan av rimligt? Inte i min bok.
Rimlig, däremot, håller jag @yonsson teori.
Och sker det som någon form av näringsverksamhet så, ja då lär väl fru Andersson genast vara intresserad.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Ingen som sagt att det måste redovisas(?), men vederbörande skrev väl själv att han förmedlat klockor utan vinst (ibland med röda siffror!).
Hyggligt orimligt.

Jag har inga problem med att folk tjänar en slant och förstår inte denna ständiga hysteri om att redovisa att man inte går nånting plus.

Jag lider med alla som, uppenbarligen, blivit drabbade.
 

Lyfali

Cartier
Hade jag vart Oli så hade inte jag heller vart så aktiv i tråden. Han har gjort försök att förklara sig men vad är det för vits att fortsätta förklara sig när folk ändå har bestämt sig för att han är ”skyldig”

Du kan väll ändå inte stå bakom att en person på detta forumet är skyldig medlemmar en massa pengar och varken försöker svara dom när dom skall få dem eller sina klockor?.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kom igen. Läs tråden. Tysken är den som har minst anledning att förklara sig. Hans intenTion är ovidkommande.
Jag har läst tråden och håller med dig att han inte behöver förklara sig, absolut. Min nyfikenhet på intension baserar sig på Tyskens tidigare trådstart som även den handlar om Rob E och deras tveksamma beslut. Det skapar en viss nyfikenhet hos mig.
 

Lyfali

Cartier
Jag vill förtydliga det jag sa, jag hoppas inte att @Oli gjort detta för att vara en skurk Gent imot andra här på klocksnack, hans intention var förmodligen med rent mjöl i påsen.

Men det kvittar hur bra idé man har, faktum är att i slutändan så är det folk som inte är nöjda med den produkt som han erbjudit, eller snarare den produkt som det blivit utav det han erbjudit och det kanske inte riktigt vart vad de gick med på.

Är man skyldig folk pengar, och i detta fall inte så lite, så är det tyvärr bara att göra rätt för sig, betala tillbaka eller utstå konsekvenserna av ditt eget handlande.
Man kan inte komma undan med detta på ett forum som det här utan att få utstå någon form av kritik och jag tycker det är helt befogat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna tråd handlar inte om tysken. Hittills är det 4 medlemmar som skrivit här i tråden att de har en affär med Oli som inte är löst. De 4 har olika inställningar till det.

Leben skrev tidigare att de fått info om ”cirka 5 personer”, det är inget som säger att de 4 här i tråden tillhör de personerna.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Denna tråd handlar inte om tysken. Hittills är det 4 medlemmar som skrivit här i tråden att de har en affär med Oli som inte är löst. De 4 har olika inställningar till det.

Leben skrev tidigare att de fått info om ”cirka 5 personer”, det är inget som säger att de 4 här i tråden tillhör de personerna.
Nej, tråden handlar inte om tysken. Men det är alltid relevant att fundera över var information kommer ifrån (tidigare trådstarten) och vad avsändaren har för agenda. Här kan man ju spekulera vilt, men tydligt är ju att han inte verkar gilla gråhandel iaf.
 

Soder77

Omega
Du kan väll ändå inte stå bakom att en person på detta forumet är skyldig medlemmar en massa pengar och varken försöker svara dom när dom skall få dem eller sina klockor?.
Nä jag förutsätter att han svarar när folk frågar och får svar när dom undrar över något.
Sen att man kan få vänta på pengarna är inte att luras.
Oli har alltid svarat när jag hört av mig och då gäller det även när det gällt saker som kommer att kosta honom pengar.
Inte bara när han ska sälja alltså.
Menar bara att det kan finnas olika anledningar till varför man inte kan betala tillbaka pengarna på stört.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hade jag vart Oli så hade inte jag heller vart så aktiv i tråden. Han har gjort försök att förklara sig men vad är det för vits att fortsätta förklara sig när folk ändå har bestämt sig för att han är ”skyldig”

Varning. Vägg av text!

Det bästa sättet att hålla ryggen fri är att öppna garderoben på vid gavel. Det gör det omöjligt för den som kommer spekulationer, medan däremot uppenbara halvsanningar och osanningar bara bidrar till ytterligare frågor. Det fungerar med total tystnad i allmänmedia där händelser snabbt blåser över, men jag tror att det kommer fungera sämre på Klocksnack.

Jag har väldigt svårt att förstå dem som tror på det @Oli säger angående att han inte skulle tjäna några pengar på förmedlandet. Och innan jag fortsätter resonemanget, vissa har skrivit att ”om han tjänar pengar, so what?”. Nej, det spelar noll roll och jag tror dessutom att samtliga som har tjänat pengar på att köpa vid sidan av med värme unnat även Oli att göra det. Men som jag skrev i stycke ett, att försöka skydda ryggen med vad som uppenbarligen inte stämmer är inte det smartaste.

Att göra en väntjänst eller enstaka förmedlingar på forumet för folk man inte känner utan att man tar något för det händer ju hela tiden. Men det är en rätt lång väg därifrån till att aktivt söka upp personer som ställer prisförfrågningar i vissa trådar, det tyder på att man trålar de trådarna för att hitta potentiella kunder. Och ytterligare och viktigast av allt:

Om det nu är en ren tjänst han erbjuder utan att han tjänar ett öre på det, varför fortsätta när det uppenbarligen är på väg att braka åt helvete i ett par fall? Det naturliga hade varit att dra i nödbromsen och säga till sig själv att det knappast är värt magsår för att vara en bussig kille för random personer som man inte har en aning om vilka de är.

Jag har också väldigt svårt att förstå de som inte klarar att göra en distinktion mellan sig själv och andra. ”Men för mig har det gått bra” ” Han svarar alltid när Jag hör av mig” osv osv. Som jag skrivit tidigare i tråden, kul för er...men det gör inte skadan eller obehaget mindre för de som nu har drabbats.

Sen är det väl i ärlighetens namn ett stort antal medlemmar som har skrivit i tråden att de mycket väl kan tänka sig att göra affärer med Oli igen. Så att ”folk” har bestämt sig stämmer helt enkelt inte.
 

Lyfali

Cartier
Nä jag förutsätter att han svarar när folk frågar och får svar när dom undrar över något.
Sen att man kan få vänta på pengarna är inte att luras.
Oli har alltid svarat när jag hört av mig och då gäller det även när det gällt saker som kommer att kosta honom pengar.
Inte bara när han ska sälja alltså.
Menar bara att det kan finnas olika anledningar till varför man inte kan betala tillbaka pengarna på stört.
Ja fast det finns ju fler här som hävdar motsatsen, tror du att dom försöker luras?. Angående på stört, enligt vad som sagts här så är det ju en individ som väntat sex månader på sina pengar?. Jag säger inte på stört, men någon form av rimlighet är väll ändå inte sex månader?
 
Jag är en av dem som ställer sig i @Oli 's hörna med bara bra erfarenheter. Tråkigt att andra har problem, orsakerna till dessa kan jag inte uttala mig om.

Jag kan dock tycka att Ts val att starta tråden och tvärhänga ut någon utan iaf en heads-up till personen det gäller är dålig stil i sann Aftonbladet-anda.
 
Topp