• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Tack detsamma!
PXL_20210702_155209940.jpg

Löjligt vad fin kombination😍
Har du testat flera? Hur står den sig i ditt tycke mot blå/svart?
 

J-P

Omega
2-Faktor
Löjligt vad fin kombination😍
Har du testat flera? Hur står den sig i ditt tycke mot blå/svart?
När denna kom så blev valet enkelt. 🙂 Särskilt som min förra dykare var blå. Åkte till en AD. Blev kär. Denna "poppar" verkligen. Jag har både länk och gummi, i mitt tycke perfekt att kunna byta.
 
Precis fått hem min första SMP. Grymt nöjd, en sån jäkla klassiker!

Dock sitter den lite tajt. Har börjat leta efter en extra länkbit att köpa. Är lite osäker på ref på min klocka (den är från 2006)?
20210703_102914.jpg
20210703_102856.jpg
20210702_142932.jpg
20210702_142928.jpg
Passar alla länkbitar oavsett årtal? Finns det lås med mikrojustering till dessa?

Frågorna hopar sig och jag hoppas finna svaren här bland inbitna SMP-fans.
 

automatik

Omega
2-Faktor
Precis fått hem min första SMP. Grymt nöjd, en sån jäkla klassiker!

Dock sitter den lite tajt. Har börjat leta efter en extra länkbit att köpa. Är lite osäker på ref på min klocka (den är från 2006)?
20210703_102914.jpg
20210703_102856.jpg
20210702_142932.jpg
20210702_142928.jpg
Passar alla länkbitar oavsett årtal? Finns det lås med mikrojustering till dessa?

Frågorna hopar sig och jag hoppas finna svaren här bland inbitna SMP-fans.
Var inne om och snurrade hos en AD med samma frågor, enligt dem var man tvungen att byta hela armbandet om man vill ha en clasp med mikro justering. Lät dem byta ut en halv länk till en hel länk, kostade 600 kr med en ny hel länk. Dyrare än att fixa det själv men samtidigt fick jag ett riktigt bra resultat utan skrap på armbandet.
 

Pastorn

Cartier
Den vågiga tavlan är fantastiskt trevlig och med alu insert så blir den sällan ”flottig” sen är mina Quartz vilket gör den tunn och alltid går rätt.

Medans smpc utstrålar mer lyx och elegans dock lite tjockare och tyngre samt syns mina fingeravtryck på den keramisk inserten.

Men då detta är min fin klocka så kommer smpc att få stanna då den känns exklusivare men skulle jag bara äga en klocka så är den andra som hade vunnit.
 

Valde

Omega
2-Faktor
Den vågiga tavlan är fantastiskt trevlig och med alu insert så blir den sällan ”flottig” sen är mina Quartz vilket gör den tunn och alltid går rätt.

Medans smpc utstrålar mer lyx och elegans dock lite tjockare och tyngre samt syns mina fingeravtryck på den keramisk inserten.

Men då detta är min fin klocka så kommer smpc att få stanna då den känns exklusivare men skulle jag bara äga en klocka så är den andra som hade vunnit.
Okej! Har ”vanliga” SMP och är nöjd, använder den dock som beater. Kan förstå att den andra gör sig bättre som finklocka.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Precis fått hem min första SMP. Grymt nöjd, en sån jäkla klassiker!

Dock sitter den lite tajt. Har börjat leta efter en extra länkbit att köpa. Är lite osäker på ref på min klocka (den är från 2006)?
20210703_102914.jpg
20210703_102856.jpg
20210702_142932.jpg
20210702_142928.jpg
Passar alla länkbitar oavsett årtal? Finns det lås med mikrojustering till dessa?

Frågorna hopar sig och jag hoppas finna svaren här bland inbitna SMP-fans.
1) På claspen finner du länkens ref-nummer som är 15XX-något och man kan kolla här vad som finns vad gäller länkbitar
Men du har väl samma 20mm länk som andra SMP med svärdvisare ex 2254.50 ?

2) Lås med mikrojustering kan du i praktiken glömma. Förvisso finns det kanske delar så det går att montera men då länken smalnar av till 18mm och claspen är för 20mm icke avsmalnande länk så ser det inte bra ut alls.
 

Honk

Omega
2-Faktor
Någon som har mesharmband på sin seamaster? Tanken har slagit mig.
Har nästan en 2254.50 (20mm)
Posta gärna ngn bild isf.
Och tips på bra återförsäljare mottas tacksamt.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Häftig, hade helt glömt bort att de finns med GMT-visare. Personligen så anser jag att någonstans kring 19-22k är rimligt för en med endast certifikat och utan servicehistorik.
Är det från privatperson eller handlare?
Handlaren ska ju ha marginal men kanske erbjuder funktionsgaranti i 1-2 år.
Det är ju ingen vanlig modell, därav rätt svår att sätta pris på.
19-22k skulle nog känns ok från en privatperson. Handlaren skulle nog kunna komma undan med att ta minst 25-26k i dagens prishets.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det från privatperson eller handlare?
Handlaren ska ju ha marginal men kanske erbjuder funktionsgaranti i 1-2 år.
Det är ju ingen vanlig modell, därav rätt svår att sätta pris på.
19-22k skulle nog känns ok från en privatperson. Handlaren skulle nog kunna komma undan med att ta minst 25-26k i dagens prishets.
Håller med dig, klart att en handlare kan ta med. Uppemot 25 hade väl varit ok om det är 1-2 års funktionsgaranti. Men hade inte gett mer än så, om inte den är nyligt servad då.

Tycker för övrigt att de äldre SMP-modellerna verkligen har rusat enormt i pris på några månader. Den gamla SMPc går ju nästan för lika mycket som en begagnad av den senaste versionen😬
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är det från privatperson eller handlare?
Handlaren ska ju ha marginal men kanske erbjuder funktionsgaranti i 1-2 år.
Det är ju ingen vanlig modell, därav rätt svår att sätta pris på.
19-22k skulle nog känns ok från en privatperson. Handlaren skulle nog kunna komma undan med att ta minst 25-26k i dagens prishets.
Ja, men ha det i tanken att handlaren med allra största sannolikhet köpt klockan till skambud.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Ja, men ha det i tanken att handlaren med allra största sannolikhet köpt klockan till skambud.
Du frågade efter åsikter och detta är min åsikt. Tycker inte man ska förutsätta att alla handlare köpt klockan skambud.
Vet man med sig att en specifik handlare har en historia av det kan man ju absolut ta med det i beräkningen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Vad är rimlig pris för en Omega 2535.80.00 ifall klockan enbart kommer med certifikat.

1625753239158.png
Dom är väl lite ovanliga men betingar dom inte samma som en ”vanlig” samtida SMP med 2500? Personligen är jag inte såld på GMT-siffrorna innanför indexen, gillar 2234.50 som jag haft förr och inte hade vett att behålla.
 
Topp