• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Någon som har till salu eller vet vart jag kan köpa gummi likt bilden, fast med clasp? Så man slipper flärpen.
7478327F-84D2-4DB3-922A-2906A3EF409B.jpeg
 

O-scar

Panerai
2-Faktor
Är det någon som bytt till en kortare clasp utan diver extension på sin smp länk?
Tänker då på senaste modellen.

Älskar att ha länken på men stör mig på att claspen är så lång.

Ha en fortsatt fin dag 😊
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är det någon som bytt till en kortare clasp utan diver extension på sin smp länk?
Tänker då på senaste modellen.

Älskar att ha länken på men stör mig på att claspen är så lång.

Ha en fortsatt fin dag 😊
Går ju att skruva på men då får du nog gå på den med 3-läges justering om det skall bli någon påtaglig minskning i längd. Jag var också störd över storleken initialt men nu har jag vant mig och tycker det är helt ok. Skall också säga att en clasp kostar över 3000:- ny.
 

O-scar

Panerai
2-Faktor
Går ju att skruva på men då får du nog gå på den med 3-läges justering om det skall bli någon påtaglig minskning i längd. Jag var också störd över storleken initialt men nu har jag vant mig och tycker det är helt ok. Skall också säga att en clasp kostar över 3000:- ny.
Okej. Inga andra mods man måste göra alltså.
Ja över 3k för en clasp känns ju lite sådär. Absolut inga fel på original men den känns allt lite klumpig 😬😬
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Okej. Inga andra mods man måste göra alltså.
Ja över 3k för en clasp känns ju lite sådär. Absolut inga fel på original men den känns allt lite klumpig 😬😬
Grejen är att dom andra är egentligen lika ”klumpiga”, bara att dom är lite kortare. Kanske försöka hitta den utan mikrojustering från SMPc? Jo, tror dom passar rakt av på våra utan extra delar men inte 100% säker.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Dividerat med mig själv fram o tillbaka ett tag om jag ska låta denna vandra vidare eller ej!? Igår tackade jag nej till en AD som ringde och erbjöd mig en blå bb58 (glömde nästan att jag ställt mig i kö). Den var tänkt som en möjlig ersättare..

Nu lutar det istället mot att köpa den senaste smp i svart (då jag är inne på min tredje blåa).
Dock så skulle det bli en sjukt fin duo med den blåa klassiska bond smp:n o den senaste i svart med dess keramiska vridring, grymma urverk osv.

Såå frågan lyder: Byta ut min nuvarande klassiker mot en ny svart, eller vänta tålmodigt o spara pengar, behålla min nuvarande o komplettera med en svart längre fram i tiden??

Alltid detta ständiga grubblande.. Varför kan man aldrig vara helt nöjd?? :rolleyes:
(obs; den svarta är lånad bild.)
20210528_100206.jpg
8q602y6iwrc41.jpg
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Grym jäkla klocka, förstår varför många vill ha en. Länken är dock ingen höjdare, satte på gummi direkt. Dock lite stor för mig. :(
Så letandet fortsätter, nu vill jag ha modellen som är identisk med denna fast på 36 mm.
D0022484-8C2D-46A4-A622-EE3928B7AAD3.jpeg
Grym klocka. Hade en likadan (första lyxklockan) men sålde den för den var föör perfekt.??! Japp, man är knäpp på riktigt!! Jag älskar dock länken hehe.. 😍
 

HSK

Patek
2-Faktor
Dividerat med mig själv fram o tillbaka ett tag om jag ska låta denna vandra vidare eller ej!? Igår tackade jag nej till en AD som ringde och erbjöd mig en blå bb58 (glömde nästan att jag ställt mig i kö). Den var tänkt som en möjlig ersättare..

Nu lutar det istället mot att köpa den senaste smp i svart (då jag är inne på min tredje blåa).
Dock så skulle det bli en sjukt fin duo med den blåa klassiska bond smp:n o den senaste i svart med dess keramiska vridring, grymma urverk osv.

Såå frågan lyder: Byta ut min nuvarande klassiker mot en ny svart, eller vänta tålmodigt o spara pengar, behålla min nuvarande o komplettera med en svart längre fram i tiden??

Alltid detta ständiga grubblande.. Varför kan man aldrig vara helt nöjd?? :rolleyes:
(obs; den svarta är lånad bild.)
20210528_100206.jpg
8q602y6iwrc41.jpg
De äldre modellerna har börjat krypa uppåt i pris och blir allt svårare att hitta i rätt skick, fullset osv. så om du är nöjd med den du har och ångrar dig i framtiden så kan den bli svår att ersätta om du inte vill leta länge och/eller betala dyrt. Med det sagt så tycker jag nog att två SMP känns lite överflödigt och jag hade nog personligen satsat på en av dem (den svarta). De äldre modellerna har så klart en viss charm men om man jämför dem sida vid sida med senaste generationen så är det svårt att bortse från vilka enorma förbättringar som gjorts under åren och den framstår lätt som lite trist och enkel, nästan primitiv, i jämförelse.
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Dividerat med mig själv fram o tillbaka ett tag om jag ska låta denna vandra vidare eller ej!? Igår tackade jag nej till en AD som ringde och erbjöd mig en blå bb58 (glömde nästan att jag ställt mig i kö). Den var tänkt som en möjlig ersättare..

Nu lutar det istället mot att köpa den senaste smp i svart (då jag är inne på min tredje blåa).
Dock så skulle det bli en sjukt fin duo med den blåa klassiska bond smp:n o den senaste i svart med dess keramiska vridring, grymma urverk osv.

Såå frågan lyder: Byta ut min nuvarande klassiker mot en ny svart, eller vänta tålmodigt o spara pengar, behålla min nuvarande o komplettera med en svart längre fram i tiden??

Alltid detta ständiga grubblande.. Varför kan man aldrig vara helt nöjd?? :rolleyes:
(obs; den svarta är lånad bild.)
20210528_100206.jpg
8q602y6iwrc41.jpg
Varför inte mötas halvvägs? Behålla den klassiska o köpa en svart SMPC?
Grym klocka. Hade en likadan (första lyxklockan) men sålde den för den var föör perfekt.??! Japp, man är knäpp på riktigt!! Jag älskar dock länken hehe.. 😍
Det är faktiskt perfekt, men det är bara det jag gillar lite mindre klockor. Kommer absolut inte sälja den förens jag köpt en motsvarande i 36 mm. Enda nackdelen med länken är att den inte smalnar av till 18 eller 16 mm vid låset.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
De äldre modellerna har börjat krypa uppåt i pris och blir allt svårare att hitta i rätt skick, fullset osv. så om du är nöjd med den du har och ångrar dig i framtiden så kan den bli svår att ersätta om du inte vill leta länge och/eller betala dyrt. Med det sagt så tycker jag nog att två SMP känns lite överflödigt och jag hade nog personligen satsat på en av dem (den svarta). De äldre modellerna har så klart en viss charm men om man jämför dem sida vid sida med senaste generationen så är det svårt att bortse från vilka enorma förbättringar som gjorts under åren och den framstår lätt som lite trist och enkel, nästan primitiv, i jämförelse.
Bra poäng, jag tänker ungefär likadant. Tycker dock du är lite väl hård mot min gamla dam haha. Primitiv!? Hon har ju en helt annan elegans och stil..Så nära vintage-känsla jag lär komma på ett tag iaf ;)

Den nya är rejälare, tyngre och sportigare. Gillar den som fasen. Tror nog ändå jag ska ha tålamod och försöka införskaffa båda så kan man ju hellre låta nån av dem gå därefter om de känns överflödigt??

De äldre modellerna har börjat krypa uppåt i pris och blir allt svårare att hitta i rätt skick, fullset osv. så om du är nöjd med den du har och ångrar dig i framtiden så kan den bli svår att ersätta om du inte vill leta länge och/eller betala dyrt. Med det sagt så tycker jag nog att två SMP känns lite överflödigt och jag hade nog personligen satsat på en av dem (den svarta). De äldre modellerna har så klart en viss charm men om man jämför dem sida vid sida med senaste generationen så är det svårt att bortse från vilka enorma förbättringar som gjorts under åren och den framstår lätt som lite trist och enkel, nästan primitiv, i jämförelse.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Varför inte mötas halvvägs? Behålla den klassiska o köpa en svart SMPC?

Det är faktiskt perfekt, men det är bara det jag gillar lite mindre klockor. Kommer absolut inte sälja den förens jag köpt en motsvarande i 36 mm. Enda nackdelen med länken är att den inte smalnar av till 18 eller 16 mm vid låset.
Nja inte provat senaste modellen och gillar vågorna på Seamaster så får bli en sån isf. Hmm tycker inte länken är så klumpig på den du har att de behövs någon avsmalning, men de e ju smaksak såklart 😊
 

Secco

Breitling
Dividerat med mig själv fram o tillbaka ett tag om jag ska låta denna vandra vidare eller ej!? Igår tackade jag nej till en AD som ringde och erbjöd mig en blå bb58 (glömde nästan att jag ställt mig i kö). Den var tänkt som en möjlig ersättare..

Nu lutar det istället mot att köpa den senaste smp i svart (då jag är inne på min tredje blåa).
Dock så skulle det bli en sjukt fin duo med den blåa klassiska bond smp:n o den senaste i svart med dess keramiska vridring, grymma urverk osv.

Såå frågan lyder: Byta ut min nuvarande klassiker mot en ny svart, eller vänta tålmodigt o spara pengar, behålla min nuvarande o komplettera med en svart längre fram i tiden??

Alltid detta ständiga grubblande.. Varför kan man aldrig vara helt nöjd?? :rolleyes:
(obs; den svarta är lånad bild.)
20210528_100206.jpg
8q602y6iwrc41.jpg
Helt klart svart ;)
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Om du inte provat senaste SMP så gör det först. Den är enorm i jämförelse.
Jag skulle inte sälja om jag vore dig.
Oj var lite otydlig. Jag har provat den hastigt hos AD vid något tillfälle, men aldrig ägt modellen. Jag upplevde den inte alls så stor som många skriver, tvärtom faktiskt! Jag har inte så stora handleder men ganska platta så det kan nog hjälpa också hur man upplever att den bärs/känns?
Men ja.. svårt val. Den är ju inte gratis heller direkt så ska verkligen fundera i lugn och ro. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Bra poäng, jag tänker ungefär likadant. Tycker dock du är lite väl hård mot min gamla dam haha. Primitiv!? Hon har ju en helt annan elegans och stil..Så nära vintage-känsla jag lär komma på ett tag iaf ;)

Den nya är rejälare, tyngre och sportigare. Gillar den som fasen. Tror nog ändå jag ska ha tålamod och försöka införskaffa båda så kan man ju hellre låta nån av dem gå därefter om de känns överflödigt??
Haha, OK det var kanske lite överdrivet men det blir lite nostalgifilter över det men om man ser på modellerna ur ett tekniskt perspektiv så är den senaste modellen naturligtvis betydligt bättre på nästan alla sätt och vis och det enda man egentligen kan föredra med den äldre modellen är storleken vilket gör det till en väldigt märklig jämförelse när man ska försöka att ställa dem mot varandra. Den gamla versionen av vågtavlan var fantastiskt 1998 men ser idag ganska billig och enkel ut även om den som sagt ändå har en viss charm.

Det var inte min avsikt att såga den som har en äldre SMP och det var precis som för många andra en klocka som lockade innan man ens hade ett riktigt klockintresse men idag känns det lite svårt att motivera varför man skulle välja den äldre av annat än nostalgiska skäl. Jag är visserligen inte särskilt förtjust i vintage så det kanske ligger en del i det också. 🤷‍♂️
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Haha, OK det var kanske lite överdrivet men det blir lite nostalgifilter över det men om man ser på modellerna ur ett tekniskt perspektiv så är den senaste modellen naturligtvis betydligt bättre på nästan alla sätt och vis och det enda man egentligen kan föredra med den äldre modellen är storleken vilket gör det till en väldigt märklig jämförelse när man ska försöka att ställa dem mot varandra. Den gamla versionen av vågtavlan var fantastiskt 1998 men ser idag ganska billig och enkel ut även om den som sagt ändå har en viss charm.

Det var inte min avsikt att såga den som har en äldre SMP och det var precis som för många andra en klocka som lockade innan man ens hade ett riktigt klockintresse men idag känns det lite svårt att motivera varför man skulle välja den äldre av annat än nostalgiska skäl. Jag är visserligen inte särskilt förtjust i vintage så det kanske ligger en del i det också. 🤷‍♂️
Haha hoppas ingen blev kränkt, inte jag iaf! Är ju faktiskt "bara" klockor vi diskuterat. Värre om det varit typ Vem e bästa Bond genom tiderna? - och du skrivit Brosnan eller nått sånt dumt, när alla vet det är Connery såklart (trots klockval) ;)

Aja skämt o sidor. Varit iväg med Seamastern på utflykt hela dagen o jäklar vad den gör sig bra vid havet. Gillar de applicerade indexen samt loggan och tycker det bidrar till lyxkänslan en hel del.. Gillar också att de alla patineras lite olika i färgerna och sådär. Med det sagt gillar jag minst lika mycket moderna klockor. Tror jag måste besöka en AD och jämföra de länge sida vid sida. Tur man skall till Stockholm om ett par dagar! 😎
 
Topp