• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uret stannat - Hublot Big Bang Aero Bang

Ekologiskt

Breitling
Hej!
Jag har via bekanta fått tips om att vända mig hit då det ska finnas mycket kunskap att hämta här. :)
Jag köpte 2009 denna Hublot Big Bang Aero Bang All Black , likadan som på länken nedanför;
( http://www.timeofswitzerland.com/en/Hublot/Big_Bang_Aero_Bang/All_Black_310.CM.1110.RX )
Nu till mitt problem, jag har haft denna klocka liggandes i ett kassaskåp under ett antal år pga. flytt till annan stad. När jag nu hämtat klockan så har det kronografiska uret stannat, vilket jag inte ens trodde var möjligt. Tankspridd som man är slog det mig dock ganska snabbt att jag har glömt serva klockan helt sedan köpet 2009, jag hoppas nu att det här kan vara anledningen till att den stannat och inte vill komma igång igen?
Jag var in med klockan på Nymans ur och fick förslaget att skicka ner klockan till Hublots fabrik till en kostnad av 15-20k, vilket känns extremt dyrt.
Är det någon som har en teori om varför den stannat och framförallt, hur kan jag åtgärda detta?
Jag har spänt fjädern med kronan intryckt.

20170309_131104.jpg

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Kostar ju en del att köpa ett sånt ur? Så att servicekostnaden är hög kan man förstå? Man servar ju inte sin Ferrari hos Roy&Rogers mack precis?
 

Ekologiskt

Breitling
Kostar ju en del att köpa ett sånt ur? Så att servicekostnaden är hög kan man förstå? Man servar ju inte sin Ferrari hos Roy&Rogers mack precis?
Självklart Rogart.
Jag skulle vart tydligare i min första post och frågat om någon stött på ett liknande problem förut och hur den då i så fall gick till väga för att lösa problemet - är enda lösningen att skicka till hublot? Är ju inte alltid man har lika mycket pengar till sitt förfogande som när man inhandlat klockan ;-)
 
Senast ändrad:

marlun

Rolex
Nymans säljer inte Hublot. Bo Berggren är en auktoriserad återförsäljare till Hublot och de ligger mitt emot Nymans på Biblioteksgatan. Prata med dem så kan de skicka klockan på service. Rekommendationen från många tillverkare brukar vara att serva klockan var femte år. Att klockan stannar efter åtta år är således inget ovanligt. :)
 

Ekologiskt

Breitling
Tack för snabba svar!
Killen på Nymans gav ett ganska oseriöst intryck och verkade inte direkt intresserad då det inte fanns några pengar att tjäna för honom.
Jag har blivit rekommenderad till Rob Engström på Drottninggatan också. Det får kanske helt enkelt bli att skicka iväg den på service nästa gång man är nere i Stockholm.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det låter inte som om klockan använts speciellt mycket? I så fall kan det räcka med en rengöring och smörjning. Mång Big Bangs verk baseras väl på vanliga Valjoux 7750 och då borde vilken duktig fristående urmakare kunna ta sig an den till en kostnad på ca 4000 kr.

Edit: Haha, @Echo Delta , vi svarade samtidigt med i princip samma svar! :)
 

Ekologiskt

Breitling
Det låter inte som om klockan använts speciellt mycket? I så fall kan det räcka med en rengöring och smörjning. Mång Big Bangs verk baseras väl på vanliga Valjoux 7750 och då borde vilken duktig fristående urmakare kunna ta sig an den till en kostnad på ca 4000 kr.
Den användes flitigt under 2-3 år men har som sagt sedan dess legat i kassaskåp under tre år.
Efter telefonkontakt med Rob Engströms urmakare så ville han också skicka ner den till Hublot. Det låter som jag får ta med klockan till Bo Berggren för konsultation helt enkelt :)
Tack för era snabba svar!
 
Topp