• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmejslar

Minuteman

Rolex
Verkmästrarna är väl det närmaste alternativet:
https://verkmastarna.nordicshops.com/category.html/verktyg-2?Pagenum=28

Urtid har även mejslar.
http://www.urtid.com/verktyg/verktyg-urmakeri?page=2

Tips är att köpa bra mejslar, redan från början. Köper du billiga kommer du svära, svära och svära tills du beställer ordentliga.
Jo, jag är nog tyvärr redan i "svär-mode" :)
Köpte den minsta mejselsatsen jag kunde få tag på på Biltema - Noooot a good choice!!!>:)

Ska kolla in länkarna. Tack!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Köp en mejselslip i samma veva. Kostar inte mycket och säkerställer att mejslarna förblir precisa instrument.


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag kör de här budgetmejslarna nu.

http://www.ebay.co.uk/itm/Anchor-Sc...Accessories_SpareParts_SM&hash=item2ecaa98bff

Funkar väldigt bra, men jag är sugen på att köpa Horo-tech eller Bergeon för att se om det skulle bli någon skillnad på något sätt... Kanske blir en sådan där aha upplevelse :)

Bergeon 3- pack
http://www.ebay.co.uk/itm/BERGEON-4...Accessories_SpareParts_SM&hash=item4ac68ce3bd

Bergeon 5- pack

http://www.ebay.co.uk/itm/BERGEON-2...Accessories_SpareParts_SM&hash=item4aae60c8cd
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är man redo att satsa lite skulle jag rekommendera att köpa ett fullt set på en gång så man får ett mejselställ till. Det är inte helt lätt att hitta just bara ställen om man till slut sitter där med alla storlekar ändå (fråga mig).

Verkmastarna.se säljer förresten för 90:-/mejsel annars ..



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är man redo att satsa lite skulle jag rekommendera att köpa ett fullt set på en gång så man får ett mejselställ till. Det är inte helt lätt att hitta just bara ställen om man till slut sitter där med alla storlekar ändå (fråga mig).

Verkmastarna.se säljer förresten för 90:-/mejsel annars ..



Skickas från min iPhone via Tapatalk


Vad är det för märke på verkmästarnas?
 

Minuteman

Rolex

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att du nämner just det settet. Kollade på exakt det igår, men var osäker på kvalitén.
Tycker du de är OK för priset (billigt)?
Kan ju definitivt inte vara sämre än mitt nuvarande skräp :)
Tycker det är lite för tidigt att investera i Bergeon etc. än, men man kanske ändrar sig snart :)


De fungerar kanon för mig, men jag skulle vilja testa några "märkesmejslar" för att se om jag märker någon skillnad :)
Dessa var betydligt bättre än de jag köpte från aliexpress i ett sådant där "allt i ett 23 verktygskitt"
 

Minuteman

Rolex
Skaffade mejslarna som eriksson850 tipsade om.
uploadfromtaptalk1390749432970.jpg

Är då här långt mycket nöjd.
Helt klart ett lyft från de tidigare.

En nybörjarfråga dock.
Är det meningen att de skall vara magnetiska? Förvisso mycket svagt. Går dock att plocka upp små skruvar, vilket är mycket praktiskt, men är det en risk att magnetisera urverken man skruvar på?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Skaffade mejslarna som eriksson850 tipsade om.
uploadfromtaptalk1390749432970.jpg

Är då här långt mycket nöjd.
Helt klart ett lyft från de tidigare.

En nybörjarfråga dock.
Är det meningen att de skall vara magnetiska? Förvisso mycket svagt. Går dock att plocka upp små skruvar, vilket är mycket praktiskt, men är det en risk att magnetisera urverken man skruvar på?


Ska inte vara magnetiska!!! Jag skulle inte ha använt dem utan att avmagnetisera dem först :S Skicka ett mail till företaget och klaga...

Edit. Är du säker på att det inte är skruvarna som blivit magnetiska?
 

Minuteman

Rolex
Ska inte vara magnetiska!!! Jag skulle inte ha använt dem utan att avmagnetisera dem först :S Skicka ett mail till företaget och klaga...

Edit. Är du säker på att det inte är skruvarna som blivit magnetiska?
Nej, det är inte skruvarna. Har avmagnetiserat mejslarna nu, och skruvarna går inte att plocka upp längre.
Frågan är trots allt, hur "farligt" är det att ha mejslarna aningen magnetiserade?
Det är ju trots allt ganska praktiskt.:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej, det är inte skruvarna. Har avmagnetiserat mejslarna nu, och skruvarna går inte att plocka upp längre.
Frågan är trots allt, hur "farligt" är det att ha mejslarna aningen magnetiserade?
Det är ju trots allt ganska praktiskt.:)


Det är inte alls bra att ha dem magnetiska, du kan föra över magnetismen till verket och på så sätt kan det gå ojämnt. Om du har otur så går det så pass ojämnt att verkdelar kan skadas (förutom att klockan visar fel tid)... Det är bara att acceptera, magnetiska mejslar ska inte vara i verket över huvud taget! ;)
 

Minuteman

Rolex
Det är inte alls bra att ha dem magnetiska, du kan föra över magnetismen till verket och på så sätt kan det gå ojämnt. Om du har otur så går det så pass ojämnt att verkdelar kan skadas (förutom att klockan visar fel tid)... Det är bara att acceptera, magnetiska mejslar ska inte vara i verket över huvud taget! ;)
Det är väl bara att bita i det sura äpplet, och öva upp fingerfärdigheten med pincetten då man kan hålla och skruva samtidigt :)
Har sett att det finns speciella verktyg för att hålla skruvar. Är det något att satsa på?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är väl bara att bita i det sura äpplet, och öva upp fingerfärdigheten med pincetten då man kan hålla och skruva samtidigt :)
Har sett att det finns speciella verktyg för att hålla skruvar. Är det något att satsa på?

Ja jag har sett dom, och var lite sugen på att köpa en sådan tidigare... du menar de korntänger med skåra i? Jag tycker att det brukar gå bra ändå, och brukar inte ha något problem att få skruven att ramla ner i rätt hål, nu när man skruvat en del :) gör som du känner för, kan säkert vara användbar ibland...
 
D

Deleted member 1154

Guest
nån som vet om man kan "scratcha" urveket/skruvarna med billiga mejslar, eller om det handlar mer om precision
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Man kan förstöra spåren i skruvskallarna just på grund av avsaknaden av precision ..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja, precis. Med riktiga mejslar stämmer proportionerna som gör att mejseln greppar "rätt". Med en del ful-mejslar så kan t.ex mejseln gå i "botten" på spåret för tidigt/sent vilket gör att mejseln inte greppar tillräckligt alternativt "glappar".

Sen finns det säkert bättre/sämre budgetmejslar. Det behöver inte prompt vara swiss-made för att vara av bra kvalité. Har t.ex förstått att det görs en hel del ok verktyg i Japan?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, precis. Med riktiga mejslar stämmer proportionerna som gör att mejseln greppar "rätt". Med en del ful-mejslar så kan t.ex mejseln gå i "botten" på spåret för tidigt/sent vilket gör att mejseln inte greppar tillräckligt alternativt "glappar".

Sen finns det säkert bättre/sämre budgetmejslar. Det behöver inte prompt vara swiss-made för att vara av bra kvalité. Har t.ex förstått att det görs en hel del ok verktyg i Japan?


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Cool, tack! Jag frågade tidigare i tråden om någon kunde förklara fördelen med dyrare mejslar, nu fick jag svaret. :) Jag kör med budgetmejslarna som visats tidigare i tråden (Anchor) och har inte sett att jag "scratchat" något skruhuvud, möjligtvis kanske man måste vara försiktigare med budgetmejslar?!
Vad är det för japanska mejslar/verktyg du pratar om? blev intresserad :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Cool, tack! Jag frågade tidigare i tråden om någon kunde förklara fördelen med dyrare mejslar, nu fick jag svaret. :) Jag kör med budgetmejslarna som visats tidigare i tråden (Anchor) och har inte sett att jag "scratchat" något skruhuvud, möjligtvis kanske man måste vara försiktigare med budgetmejslar?!
Vad är det för japanska mejslar/verktyg du pratar om? blev intresserad :)

Det finns nog fler skillnader mellan välrenommerade märken och Kina- exemplar. Hållbarhet borde vara en. Sen inte sagt att hela pengen extra man betalar för swiss made hamnar i kvalite. I vanlig ordning betalar man till viss del just för märket.

Också värt att nämna att man skall använda sina mejslar för urmakeri till just det och inget annat. Även bra mejslar kan förstöras om de används för fel ändamål. När jag var helt grön i hantverket använde jag en mejsel för att skruva i elektronik och den blev sig lik först efter omslipning. Till och med om man håller sig inom urmakeriets ramar kan det bli fel. Jag använde mina Bergeon-mejslar för att skruva i Timex- verk och det gör jag inte om..

Just slipning kanske också skall nämnas. Som med kockens knivar måste de underhållas. Finns billiga enkla lösningar för det.

Har inga exempel på japanska verktyg egentligen men vill minnas att jag läste någonstans att schweiziska och tyska verktyg anses vara bäst. Därefter japanska, taiwanesiska, indiska och sämst kinesiska. Möjligen att kastat om listan något ..


Skickas från min iPad via Tapatalk
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det finns nog fler skillnader mellan välrenommerade märken och Kina- exemplar. Hållbarhet borde vara en. Sen inte sagt att hela pengen extra man betalar för swiss made hamnar i kvalite. I vanlig ordning betalar man till viss del just för märket.

Också värt att nämna att man skall använda sina mejslar för urmakeri till just det och inget annat. Även bra mejslar kan förstöras om de används för fel ändamål. När jag var helt grön i hantverket använde jag en mejsel för att skruva i elektronik och den blev sig lik först efter omslipning. Till och med om man håller sig inom urmakeriets ramar kan det bli fel. Jag använde mina Bergeon-mejslar för att skruva i Timex- verk och det gör jag inte om..

Just slipning kanske också skall nämnas. Som med kockens knivar måste de underhållas. Finns billiga enkla lösningar för det.

Har inga exempel på japanska verktyg egentligen men vill minnas att jag läste någonstans att schweiziska och tyska verktyg anses vara bäst. Därefter japanska, taiwanesiska, indiska och sämst kinesiska. Möjligen att kastat om listan något ..


Skickas från min iPad via Tapatalk


Håller med dig om att använda mejslar rätt och även att slipa dem med jämna mellanrum är av stor betydelse.
Jag kör en vanlig billig ebay-slip i form av en axel och två hjul. Fungerar bra. Sedan använder jag en extra mejsel för lyfta bryggor, detta för att undvika att använda de mejslar jag skruvar med ska få "dings".

Jag är sugen på att testa Japanska/Taiwanesiska verktyg, är det någon som har koll på vilka märken som finns?
 

rogart-63

Patek
Skaffade mejslarna som eriksson850 tipsade om.
uploadfromtaptalk1390749432970.jpg

Är då här långt mycket nöjd.
Helt klart ett lyft från de tidigare.

En nybörjarfråga dock.
Är det meningen att de skall vara magnetiska? Förvisso mycket svagt. Går dock att plocka upp små skruvar, vilket är mycket praktiskt, men är det en risk att magnetisera urverken man skruvar på?


Har såna oxå .Mina är oxå magnetiska .Har bytt bits på dom minsta .Köpte Bergeon men vet ej om dom är nåt bättre .Dock finns det mindre bits typ 0,5 och 0,6 .Vilket kan behövas ibland . Annars nöjd .Mitt nästa inköp blir en avmagnetiserare
 

Minuteman

Rolex
Har såna oxå .Mina är oxå magnetiska .Har bytt bits på dom minsta .Köpte Bergeon men vet ej om dom är nåt bättre .Dock finns det mindre bits typ 0,5 och 0,6 .Vilket kan behövas ibland . Annars nöjd .Mitt nästa inköp blir en avmagnetiserare

Hade redan en avmagnetiserare. Köpte hem den från bukten som det skrivits om tidigare på forumet, så det problemet var lätt fixat :)
Nu fungerar mejslarna hur bra som hellst.
Speciellt med tanke på priset.;-)
 

Minuteman

Rolex
Håller med dig om att använda mejslar rätt och även att slipa dem med jämna mellanrum är av stor betydelse.
Jag kör en vanlig billig ebay-slip i form av en axel och två hjul. Fungerar bra. Sedan använder jag en extra mejsel för lyfta bryggor, detta för att undvika att använda de mejslar jag skruvar med ska få "dings".

Jag är sugen på att testa Japanska/Taiwanesiska verktyg, är det någon som har koll på vilka märken som finns?
Kollade också på "hjulslipen".
Vad använder du att slipa med?
Slipsten, sandpapper eller?
 
Topp