• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverksbyte efter 3 år??

Blue

Breitling
Vad är detta för nonsens? Det där händer om en klåparurmakare satt i batteri av fel storlek. Storlekarna är standardiserade och det spelar noll roll om man kör Energizer eller Renata eller Sony osv...

Inte vad de på SGN så till mig när jag hade problem med just g10 verken. Tydligen så är den fasade kanten på batteriet mot minuspolen en annan "form" jämfört med tex energizer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet behöver inte uppstå direkt. Det kan komma pga att du slagit i klockan iom att formen på batteriet är fel så hamnar det lättare snett. Vet inte hur många klockor med det felet jag sett. Kunden beskriver det som att den saktar och kronografen nollställer inte. Nu behöver jag inte ens öppna klockan längre utan vet redan vad felet är. Klart att man kollar strömförbrukning och sånt och sen dunkar i ett renata batteri. Har klockan på kontroll ett tag. Pang *throws magic dust in the air* klockan är lagad.
Lite OT kanske men om man har en kvartsklocka som slutar upp ett batteri på bara en månad, går det då att mäta upp om det är urverket det är fel på eller om batteriet var dåligt från början?
 

Blue

Breitling
Lite OT kanske men om man har en kvartsklocka som slutar upp ett batteri på bara en månad, går det då att mäta upp om det är urverket det är fel på eller om batteriet var dåligt från början?

Man mäter hur många microampere (ųA) verket drar. De flesta verk tex eta 255.112 har en övre gräns på 1.2ųA om jag inte missminner mig. Om den gör det så kommer verket sluka mer energi av batteriet.
Gränsen på för hög strömförbrukning varierar från verk till verk. Hade nöffran för 255.112 i huvudet
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du kommer förstå efter några år i branschen och alla stötskadade klockor som "bara legat i lådan nästan!"... :) Men som sagt 3 år är ju inom goodwill-gränsen får man väl säga även för en Certina, så hoppas kan man ju.
Nu var det ju inte det vi diskuterade. Och inom tre år har man enligt lag rätt att reklamera, så att kalla det goodwill är att överdriva något. Att sedan folk ljuger är en annan skild sak.
 

djanbin

Omega
Nu var det ju inte det vi diskuterade. Och inom tre år har man enligt lag rätt att reklamera, så att kalla det goodwill är att överdriva något. Att sedan folk ljuger är en annan skild sak.
"rätt" har man säkert men i 99% av fallen lär ju reklamationen inte godkännas. Det är lite occams rakblad... Största chansen att den pajat är ju när någon öppnat klockan och bytt batteri, ramlat in nåt skräp osv... Näst största stötskada. Fabrikationsfel som visar sig efter 2 år och 11 månader... nja. Svårt attt bevisa, för att inte säga omöjligt i ett förseglat G10 som inte går att ta i sär. Men som sagt för att slippa tjafs kan man utnyttja goodwillkortet och vinna en nöjd kund istället.
 

djanbin

Omega
Inte vad de på SGN så till mig när jag hade problem med just g10 verken. Tydligen så är den fasade kanten på batteriet mot minuspolen en annan "form" jämfört med tex energizer.

Som någon sa ovan, Renata ingår i Swatch Group. Det är nonsens iaf. Renatabatterier dras för evigt med ryktet om att börja läcka.... Även om kvaliten kanske är bättre idag.
 

Blue

Breitling
Som någon sa ovan, Renata ingår i Swatch Group. Det är nonsens iaf. Renatabatterier dras för evigt med ryktet om att börja läcka.... Även om kvaliten kanske är bättre idag.

I beg to differ. Har löst de problem vi hade. Dessutom så sa jag aldrig något om storlek på batterierna. Vad jag menade med formen var den välvda kanten mot minuspolen. Var otydligt formulerat från min sida. Tycker dock att avfärda det som nonsens är lite dumt. Erfarenheten jag har är att det funkar. Hade ett långt snack med SGN om just det här vilket gjorde att jag testade det. Änsålänge så här det funkat felfritt. Så det verkar ligga något i deras förklaring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"rätt" har man säkert men i 99% av fallen lär ju reklamationen inte godkännas. Det är lite occams rakblad... Största chansen att den pajat är ju när någon öppnat klockan och bytt batteri, ramlat in nåt skräp osv... Näst största stötskada. Fabrikationsfel som visar sig efter 2 år och 11 månader... nja. Svårt attt bevisa, för att inte säga omöjligt i ett förseglat G10 som inte går att ta i sär. Men som sagt för att slippa tjafs kan man utnyttja goodwillkortet och vinna en nöjd kund istället.
Vad har du för belägg för att detta fel kan uppkomma pga handhavandefel? Berätta det du vet annars känns det rätt tramsigt i en tråd där någon frågar efter hjälp?
 
Topp