• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

UUNI pizzaugn

Lyden

Panerai
Någon som har testat att förbaka deg & tomatsås?

Vi tänkte bjuda hem ett större sällskap (20-30personer) och pizza är alltid trevligt under mingel. Min tanke är att preppa deg & tomatsås innan gästerna kommer, stacka upp dem och sedan lägga på övriga tillbehör innan en sista skjuts in i ugnen.
 

minken

Omega
Någon som har testat att förbaka deg & tomatsås?

Vi tänkte bjuda hem ett större sällskap (20-30personer) och pizza är alltid trevligt under mingel. Min tanke är att preppa deg & tomatsås innan gästerna kommer, stacka upp dem och sedan lägga på övriga tillbehör innan en sista skjuts in i ugnen.
Låter stressigt..
 

Hawk100

Rolex
Någon som har testat att förbaka deg & tomatsås?

Vi tänkte bjuda hem ett större sällskap (20-30personer) och pizza är alltid trevligt under mingel. Min tanke är att preppa deg & tomatsås innan gästerna kommer, stacka upp dem och sedan lägga på övriga tillbehör innan en sista skjuts in i ugnen.
Om du lägger på tomatsåsen i förväg blir degen ”kletigare” under och det blir jäkligt svårt att få upp pizzan på spaden och svårt att få av den inne i ugnen. Så är tyvärr min erfarenhet i alla fall, men det kanske finns de som har annan erfarenhet eller tips på lösningar…??
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Om du lägger på tomatsåsen i förväg blir degen ”kletigare” under och det blir jäkligt svårt att få upp pizzan på spaden och svårt att få av den inne i ugnen. Så är tyvärr min erfarenhet i alla fall, men det kanske finns de som har annan erfarenhet eller tips på lösningar…??
har samma erfarenhet som du, vet inte hur man ska lösa det där. Men en sak vet jag, göra pizza till 30 personer med en uuni låter som en mardröm
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Någon som har testat att förbaka deg & tomatsås?

Vi tänkte bjuda hem ett större sällskap (20-30personer) och pizza är alltid trevligt under mingel. Min tanke är att preppa deg & tomatsås innan gästerna kommer, stacka upp dem och sedan lägga på övriga tillbehör innan en sista skjuts in i ugnen.
Har gjort 15 pizzor i följd i min Koda 16 med Biscotto Di Sorrento samt lucka, och det var verkligen krävande. Om din är i standardutförande är det nog bara att glömma, stenen tappar värme & blir inte varm snabbt nog.

Att baka ut i förväg & lägga på tomatsåsen är ingen bra idé, kommer att bli riktigt svårt att dra upp på spaden.

Du behöver, för att kunna hålla OK tempo, minst en person som hjälper till med att slicea & servera, samt en som hjälper dig med att plocka fram deg & förbereda toppingen.
 

Hawk100

Rolex
IMG_3551.jpeg

Årets pizzapremiär avklarad…..
Så mycket lättare det blev att baka ut degen när den fått ligga framme i 30-40 min!!
Kan bli en bra pizzasommar det här…….
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Beställde en Biscotti sten till min Ooni 16 från Lilla Napoli Idag. Riktigt vettigt pris.
Skall bli roligt att se om det blir någon skillnad i värmelagringen.
 

Hawk100

Rolex
Gjorde en ”lucka” till min ugn, men trots en massa hål är den för tät, så gasen slocknar. Har ni andra någon bra lösning??
1714828127351.jpeg
 

Hawk100

Rolex
Ser så otroligt gott ut med era pizzor.

Ska köpa en gasoldriven så snart bygget kring vår uteplats är färdig.
Var beredd på att de första pizzabaken blir pannkaka. De krävs ett antal gånger innan man lär sig de olika knepen. Min fru var så glad när jag gjorde pizza nu senast, för det var första gången som jag inte svor och blev förbannad för att något gick fel….
🫣😤🤔
Efter mina 2-3 första försök var det jäkligt nära att pizzaugnen skulle hamna på blockets till salu-avdelning…..🤣🤣🤣🤣
 

DrKlocka

Audemars
Var beredd på att de första pizzabaken blir pannkaka. De krävs ett antal gånger innan man lär sig de olika knepen. Min fru var så glad när jag gjorde pizza nu senast, för det var första gången som jag inte svor och blev förbannad för att något gick fel….
🫣😤🤔
Efter mina 2-3 första försök var det jäkligt nära att pizzaugnen skulle hamna på blockets till salu-avdelning…..🤣🤣🤣🤣
Haha bra tips.
Din senaste skapelse såg fruktansvärt god ut!
 

Veratio

Cartier
Var beredd på att de första pizzabaken blir pannkaka. De krävs ett antal gånger innan man lär sig de olika knepen. Min fru var så glad när jag gjorde pizza nu senast, för det var första gången som jag inte svor och blev förbannad för att något gick fel….
🫣😤🤔
Efter mina 2-3 första försök var det jäkligt nära att pizzaugnen skulle hamna på blockets till salu-avdelning…..🤣🤣🤣🤣

Jag är där nu. Hatar baka, hatar degarna, hatar att trycka ut skiten och hatar även numera smaken. Ska sälja min Koda 16 så fort snön försvinner!
 

Hawk100

Rolex
Jag är där nu. Hatar baka, hatar degarna, hatar att trycka ut skiten och hatar även numera smaken. Ska sälja min Koda 16 så fort snön försvinner!
Förstår dig och lider med dig….
Youtube hjälpte mig med en massa tricks o tips som löste en del av irritationen . Och orkar du inte sätta degar så är Pop Maestro ett helt ok köpealternativ.
Men gillar du inte ens smaken av pizzorna så är det förstådd värre!🤔
Men med en vettigt prissatt annons på köp o sälj här på KS + en liten länk i denna tråden ska du nog bli av med den, om ”skilsmässa” från verkligen är det enda alternativet? Då får någon annan lycklig stackare uppleva den initiala glädjen av vad man tror är ett fynd, följt av frustration och ilska när man upptäcker hur jevvla svårt och komplicerat det är att få till alla momenten. Då står man där med självförtroendet i botten och ångrar köpet bittert!! 🤯🤬
Därefter byggs sakta självförtroendet upp och plötsligt har man lyckats få till en både snygg och god pizza man faktiskt kan vara stolt över….😜
 

Bally

Cartier
Jag är där nu. Hatar baka, hatar degarna, hatar att trycka ut skiten och hatar även numera smaken. Ska sälja min Koda 16 så fort snön försvinner!
Var beredd på att de första pizzabaken blir pannkaka. De krävs ett antal gånger innan man lär sig de olika knepen. Min fru var så glad när jag gjorde pizza nu senast, för det var första gången som jag inte svor och blev förbannad för att något gick fel….
🫣😤🤔
Efter mina 2-3 första försök var det jäkligt nära att pizzaugnen skulle hamna på blockets till salu-avdelning…..🤣🤣🤣🤣

Jag visste inte att detta var den normala processen haha, jag genomgick exakt samma grej och det slutade i en blocket annons efter typ 4e försöket och jag svor att aldrig ge mig in i detta igen. Trots det sitter man här och läser tråden och blir faktiskt lite sugen på att testa igen... fyfan.
 

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Lärde mig att baka ut en pizza när jag var ca 20 år då jag var väldigt intresserad då och gjorde mycket pizza. Sen är det som att cykla, man tappar aldrig tekniken när man väl har hittat den.

Ett tips är dock att som nybörjare inte ge sig på extremt långjästa degar / napolitanska degar. Dom är otroligt mycket svårare att hantera och baka ut. Det kan man börja fundera på senare. Kör istället på en enklare som jäser allt från 30 minuter till 2-3 timmar. Smakar fortfarande otroligt bra, mycket enklare att hantera och du kommer få snygga pizzor :) Och du slipper frustrationen av fula, ojämna, dåliga pizzor.

Ett enkelt recept är detta:


Jag kör fortfarande på det och kan verkligen rekommendera alla att i alla fall testa det först.

När man sen har gjort pizzor ett tag så kan man börja laborera och göra andra degar. Jag tycker dock inte att det är värt besväret då ovan recept blir i princip lika gott (tycker jag)
 
Topp