• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdesätter ni att ha sekundvisare?

David

Bödeln
Nu har jag ingen klocka utan sekundvisare men däremot med subsekund. Kan känna igen mig i att det infinner sig ett visst lugn i att slippa den stressade centrumsekunden.
Enig där, detta är helt klart den trevligaste implementationen av en sekundvisare jag haft.

150831-311.jpg


(Känner man sig sprallig är det bara att dra igång kronografen och låta den gå.)
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Har aldrig ägt en klocka utan sekundvisare, men med tanke på att jag ibland får för mig att min Quartsklocka har stannat då sekundvisaren inte flyter fram så tror jag inte att det är något för mig :rolleyes:
 

PNM

Panerai
För mig är det ett måste. Har provat utan men det funkade inte - måste få bekräftelsen att klockan går när jag tittar på den.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Enig där, detta är helt klart den trevligaste implementationen av en sekundvisare jag haft.

150831-311.jpg


(Känner man sig sprallig är det bara att dra igång kronografen och låta den gå.)
Dagens idiotfråga: är det den lilla visaren under högra subdialen som är sekundvisaren ? :bag:
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Cleant utan sekundvisare och ett lugn infinner sig, blir ju bara stressad av att se att tiden går så fort 😁. Nä riktigt så illa är det inte, spelar nog egentligen ingen roll för mig. Men är det en quartz där sekundvisaren inte träffar index då kan det kvitta rätt rejält!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Till vardags är både sekundvisare och datum något jag vill ha med. Helg och fritid spelar det mindre roll. Jag skulle med andra ord inte köpa en klocka utan sekundvisare om det inte var för att bära den till helg/fritid
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Jag föredrar att ha sekundvisare på automat/manuella klockor (så man vet att den går 😅), men även för att jag gillar att titta på ”svepet”. På quartz känner jag att jag kan vara utan, tex som på Breitling Aerospace 😃
BD2BDADB-730A-413D-A7E2-7892638E0F77.jpeg
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Om sekundvisaren tillför någonting rent estetiskt, (ex sub dial på en Omega fat lug), annars nej. De tre pjäser som snor 90 procent av tiden på handleden saknar alla sekundvisare. Tror helt klart att det är en vanesak.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
På mindre dressklockor är det estetiskt snyggast utan sekundvisare. På större sportklockor etc. tycker jag det är bäst med sekundvisare, om inte annat för att påminna mig om att det är en mekanisk klocka jag bär. Hur kul hade t ex en Sub varit utan sekundvisare?
 

Timely

Omega
Paneristi
2-Faktor
Nu när du säger det så inser jag att det var ett ganska illa valt foto.

130121-WRUW-X.jpg

Vad i hela friden är det i behållaren där bakom? :oops:

On topic: jag skulle gärna haft en tank utan sekunder. Sneglat åt Reverso, som jag en vacker dag ämnar att addera till samlingen! Annars är nog sub-sekund det längsta jag sträcker mig. Vill ha det till när jag ställer klockan, samt att jag kan tycka det är lite trevligt och något meditativt med en automatiskt svepande sekundvisare.
 

mouqvist

Rolex
Rent estetiskt föredrar en klocka utan sekundvisare men använder gärna den för att mäta tiden i vardagen (koka ägg t.ex)
Det jobbiga utan sekundvisare är om man vill kolla hur väl klockan håller tiden om man såsom jag saknar utrustning hemma
 

kev1n

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
För min del vill jag ha en sekundvisare, annars kan jag tycka att klockan känns död. Det är även svårt att mäta tidshållning. Sen finns det såklart en del klassiska modeller som bör vara utan sekundvisare, men då kan urverket lika gärna vara kvarts.
 
Topp