• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Världsgaranti???

Georgadis

Breitling
tja!
Jag har en fråga angående världsgaranti, stämmer det att om man köper en klocka utomlands med världsgaranti ska världsgarantin funka här i Sverige om man går till det märkets agent eller servicepoint om nåt händer me klockan?? Nån som vet hur de funkar?

/George
 

agraw

Cartier
2-Faktor
tja!
Jag har en fråga angående världsgaranti, stämmer det att om man köper en klocka utomlands med världsgaranti ska världsgarantin funka här i Sverige om man går till det märkets agent eller servicepoint om nåt händer me klockan?? Nån som vet hur de funkar?

/George
Du sammanfattar det korrekt. Du kan lämna in klockan hos vilken AD som helst och nyttja garantin så länge du har ifyllt certifikat och klockan fortfarande är under garanti, givetvis.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Gå du till Nymans Ur så vill dem ha 2 k för frakten ned till fabriken.
Ja, så garantin är fullt giltig, men vissa AD ser det inte som ett direkt nöje att klockan köpts utomlands för att spara pengar, men
sen kommer till dem med problemen. Fullt förståeligt, men också lite väl i överkurs med 2k.
 

Ekstrand

Cartier
Ja, så garantin är fullt giltig, men vissa AD ser det inte som ett direkt nöje att klockan köpts utomlands för att spara pengar, men
sen kommer till dem med problemen. Fullt förståeligt, men också lite väl i överkurs med 2k.

Att tänka på är att Företaget som man lämnar in klockan till har fullt ansvar för klockan och måste stå för ersättning vid förlust/rån eller liknande. Även något många missar är att den skickas till Rolex som ligger i Schweiz vilket inte ligger i EU. Därav måste klockan tullas in/ut, vilket i sig inte är en kostnad eftersom det är en reparation men är en del arbete. Även försäkrade frakten ligger på en del dollares :)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Att tänka på är att Företaget som man lämnar in klockan till har fullt ansvar för klockan och måste stå för ersättning vid förlust/rån eller liknande. Även något många missar är att den skickas till Rolex som ligger i Schweiz vilket inte ligger i EU. Därav måste klockan tullas in/ut, vilket i sig inte är en kostnad eftersom det är en reparation men är en del arbete. Även försäkrade frakten ligger på en del dollares :)
Ja, det finns absolut skäl för att ta betalt för detta förutsatt att inte klockföretaget står för fraktkostnaden, vilket jag annars kan tycka är rimligt om en undermålig produkt tagit sig igenom deras kvalitetskontrolll.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Att tänka på är att Företaget som man lämnar in klockan till har fullt ansvar för klockan och måste stå för ersättning vid förlust/rån eller liknande. Även något många missar är att den skickas till Rolex som ligger i Schweiz vilket inte ligger i EU. Därav måste klockan tullas in/ut, vilket i sig inte är en kostnad eftersom det är en reparation men är en del arbete. Även försäkrade frakten ligger på en del dollares :)
Det borde väl finnas papper på hur garantiärenden ska hanteras mellan AD och märkesleverantören. Det borde vara glasklart. Är det hemliga papper eller går de att se någonstans? Det finns sannolikt inget utrymme för egen tolkning av AD. Jag trodde att AD får bli AD just för att garantiärenden ska slippa skickas till Schweiz eller varför gör man det? Jag trodde det stod i avtalen hur mycket AD för när de tar sig an ett reklamationsärende, eller hur funkar det?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Så här skriver Krons på sin hemsida
http://www.krons.se/index.php?main_page=contact_service
Garanti
För varje klocka vi säljer ingår en tvåårig internationell garanti som gäller hos samtliga auktoriserade återförsäljare runt om i världen. Dessutom ingår ytterligare ett tredje år vid köp hos oss, men nyttjanderätten av den garantin gäller endast i någon av våra egna butiker. Har man köpt sin klocka i någon av våra butiker hanteras garantiärendet utan kostnad. Är den köpt av annan återförsäljare skickar vi den till generalagenten till ett självkostnadspris av 1 500 kronor inom EU och 2 000 kronor till Schweiz (tar minst 2 månader). Garantikort/bok måste alltid medfölja vid garantiärende.
-----
Så här tar Krons 1500:- för att t ex vidarebefordra en Omega till Swatch Group i Stockholm ??? Bergströms Gbg tog inget betalt för att skicka en Omega köpt hos Rob. Dom menade på att det jämnar ut sig, att Rob gör samma sak med klockor köpta hos Bergströms. Krons/Nymans en sak för sig då alltså? Hade det varit cert stämplat utomlands kanske det hade kanske varit en annan femma förstås. Men Omega skall man kunna skicka till Swatch Group i på egen hand om handlaren vill ha oskäligt betalt eller besöka dom personligen.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Så här skriver Krons på sin hemsida
http://www.krons.se/index.php?main_page=contact_service
Garanti
För varje klocka vi säljer ingår en tvåårig internationell garanti som gäller hos samtliga auktoriserade återförsäljare runt om i världen. Dessutom ingår ytterligare ett tredje år vid köp hos oss, men nyttjanderätten av den garantin gäller endast i någon av våra egna butiker. Har man köpt sin klocka i någon av våra butiker hanteras garantiärendet utan kostnad. Är den köpt av annan återförsäljare skickar vi den till generalagenten till ett självkostnadspris av 1 500 kronor inom EU och 2 000 kronor till Schweiz (tar minst 2 månader). Garantikort/bok måste alltid medfölja vid garantiärende.
-----
Så här tar Krons 1500:- för att t ex vidarebefordra en Omega till Swatch Group i Stockholm ??? Bergströms Gbg tog inget betalt för att skicka en Omega köpt hos Rob. Dom menade på att det jämnar ut sig, att Rob gör samma sak med klockor köpta hos Bergströms. Krons/Nymans en sak för sig då alltså? Hade det varit cert stämplat utomlands kanske det hade kanske varit en annan femma förstås. Men Omega skall man kunna skicka till Swatch Group i på egen hand om handlaren vill ha oskäligt betalt eller besöka dom personligen.

De kanske inte tar betalt i alla fall, men att skriva något annat än att de tar betalt vore ju mindre smart. Mängden klockor de får in från andra svenska AD’s som ska till SGN på St Eriksgatan är nog minimal.
 

Georgadis

Breitling
Hej hej, tack för många svar, japp det är min Etarna SK
Och jag ringde Eternas så att säga Service point här i Sverige och dem tvär neka när jag berätta att jag hade köpt den utomlands, han sa att om den inte är köpt hos dem så kan dem ej göra nåt, därför undrar jag om detta med Världsgaranti. Och dem jag prata med här i Sverige va JBA agency i Kungsbacka, så jag kontakta Eterna och berätta o dem skulle kolla upp det åt mig o återkomma. Så vi får se vad som händer.
 

Georgadis

Breitling
Vill tilläga att jag ringde Eterna innan jag hörde av mig till JBA i Kungsbacka och det va Eterna som sa att jag skulle höra av mig till JBA och att dem garanterat kunde hjälpa mig
 

kmg

Patek
2-Faktor
Har väl (?) här på KS skrivits om fall där svensk AD tagit betalt för frakt för garantireparationer och där klockans ägare varit i kontakt med tillverkaren (tror det var JLC) och fått svaret att det minsann inte ska kosta någon frakt vid garantireparationer. KOm inte ihåg hur ADn sen reagerade, om ägaren fick tillbaka pengar för frakt osv...

Minns inte exakt, någon kanske kan fylla i...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har väl (?) här på KS skrivits om fall där svensk AD tagit betalt för frakt för garantireparationer och där klockans ägare varit i kontakt med tillverkaren (tror det var JLC) och fått svaret att det minsann inte ska kosta någon frakt vid garantireparationer. KOm inte ihåg hur ADn sen reagerade, om ägaren fick tillbaka pengar för frakt osv...

Minns inte exakt, någon kanske kan fylla i...
Kolla med @yonsson som jag har för mig hade en diskussion i ärendet.
 

Georgadis

Breitling
Ok tack för svar! Får se om jag orkarta tag i det, blir bara så besviken o irriterad att JBA inte ens vill ta in klockan det är väl det som gör mig mest upprörd. Jag hade inte ens hört talas om JBA agency förrän jag fick reda på dem av Eterna, är de nån som har erfarenhet av /om dem??
 
Topp