• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är en riktig klocka?

jerik

Omega
Fast Rolex är ju jääävligt fett.
Det är väl förutsättningen för att bli sett som en penisförlängare?

Innan en drös kör över mig med ångvält nu, så har jag inte sagt att jag brukar säga så. Jag har bara sagt att vad man än skaffar sig för klocka finns det alltid folk som kallar den annat än riktig klocka.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag bara tramsar tillbaka. Det där är nog undantaget som bekräftar regeln ;) Det är absolut en riktig klocktillverkare. Det jag menar är typ... Gant, MK, Calvin Klein etc etc. :D
Och om man köper en klocka från Ralph Lauren, som kostar betydligt mer än skjortan, då är det inte en riktig klocka?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Så du menar att Breitling Aerospace mfl inte är en riktig klocka?
Du läser ju inläggen som Fan läser bibeln ;)
Jag har inte tyckt något överhuvudtaget i den här frågan. vad jag skrev var: Med "riktig" klocka menas ofta... Vidare skrev jag: men det är bara snack... osv.
Var nånstans i inlägget ser du mina egna åsikter?
Däremot får jag känslan då och då här inne att en och annan pratar om automatiska klockor när de pratar om "riktiga" klockor.
Självklart är det inte så. Dock är det väl upp till var och en att själv avgöra vad en riktig klocka är (för en själv). :happyhappy:
 

Apansson

Torpare
Det är väl förutsättningen för att bli sett som en penisförlängare?

Innan en drös kör över mig med ångvält nu, så har jag inte sagt att jag brukar säga så. Jag har bara sagt att vad man än skaffar sig för klocka finns det alltid folk som kallar den annat än riktig klocka.
Självklart är det så!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Äh! En klocka är något som visar tiden helt enkelt.
Det roliga är att detta kan ske på så många olika sätt och uttryck. Jag som är en gammal forumräv har själv sett mina preferenser och stil ändras genom åren. Det jag anser är en riktig klocka är att det är ett medvetet genomtänkt val. Att klockan passar in i sammanhanget. På fjället i fullt Gore-tex ställ måste det vara något tåligt och vattentätt och varför inte digitalt med viktiga funktioner som höjdmätare och barometer etc som min Suunto Core. I staden till kostym är denna klocka fel och då gäller andra preferenser.

IMG_6144.JPG
IMG_6116.JPG

Dessa två klockor har jag burit under veckan med lika stor glädje. Den ena kostar sexsiffrigt och den andra kostade mig 450kr. Dessa bägge är riktiga klockor enligt mig. De har historia, stil, skönhet och själ. Dessutom kan inte vem som helst gå och köpa likadana då de bägge är gamla, ca 40 och 60-70 år på nacken. Det roliga är att på mitt Instagram konto som följs av många likasinnade fick Tissoten flest likes :)
 
Senast ändrad:

marlun

Rolex
Du läser ju inläggen som Fan läser bibeln ;)
Jag har inte tyckt något överhuvudtaget i den här frågan. vad jag skrev var: Med "riktig" klocka menas ofta... Vidare skrev jag: men det är bara snack... osv.
Var nånstans i inlägget ser du mina egna åsikter?
Däremot får jag känslan då och då här inne att en och annan pratar om automatiska klockor när de pratar om "riktiga" klockor.
Självklart är det inte så. Dock är det väl upp till var och en att själv avgöra vad en riktig klocka är (för en själv). :happyhappy:
Sorry, läste slarvigt :)
 

jerik

Omega
Äh! En klocka är något som visar tiden helt enkelt.
Det roliga är att detta kan ske på så många olika sätt och uttryck. Jag som är en gammal forumräv har själv sett mina preferenser och stil ändras genom åren. Det jag anser är en riktig klocka är att det är ett medvetet genomtänkt val. Att klockan passar in i sammanhanget. På fjället i fullt Gore-tex ställ måste det vara något tåligt och vattentätt och varför inte digitalt med viktiga funktioner som höjdmätare och barometer etc som min Suunto Core. I staden till kostym är denna klocka fel och då gäller andra preferenser.

IMG_6144.JPG
IMG_6116.JPG

Dessa två klockor har jag burit under veckan med lika stor glädje. Den ena kostar sexsiffrigt och den andra kostade mig 450kr. Dessa bägge är riktiga klockor enligt mig. De har historia, stil, skönhet och själ. Dessutom kan inte vem som helst gå och köpa likadana då de bägge är över fyrtio år gamla. Det roliga är att på mitt Instagram konto som följs av många likasinnade fick Tissoten flest likes :)
Bra skrivet. Jag har liksom du en bisarr blandning av klockor, dock inte med lika hög höjd på toppen. Mitt studielån medger bara äldre varianter av mekaniska ur än så länge.

Men helt klart är det olika tillfällen jag använder dessa två.............
DSC_0044.JPG


..........och detta gäng.
DSC_0045.JPG


Men jag gillar alla de olika tillfällena och allt känns riktigt när jag använder dem. Jag gillar helt enkelt olikheterna.

Normalt är det aldrig någon som kommenterar mina klockor, men när någon gör det är det till 95% förklenande kommentarer, oavsett vad jag har. Då gör man som när man trampat på en hundskit. Torkar skon och går vidare.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Svår fråga. En riktig klocka är väl tillverkad av ngn som tar urmakeriet seriöst. Bvlgari är för mig i första hand en perfymtillverkare, men de gör riktiga klockor. Cartier är för mig i första hand en smyckestillverkare, men de gör riktiga klockor. Många av de riktigt stora har gjort klockor med andra tillverkares urverk, igår och idag.

En riktig tillverkare gör det med ngn form av känsla. Det finns många som köper audi TT, när en cayman kostar ca samma. Det handlar om vilka delar man är intresserad av.

Såg en röd italiensk penisförlängare till bil idag. Ägaren hade en armaniklocka...
 

Jonaz

Rolex
En riktig klocka visar tiden i aktuell tidszon. Om det är på armen, på vägg eller i en mobil. Antar att du undrar vilka klockor som har cred?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
I min värld är den första riktiga klockan den klockan man lagt ner lite efterforskning kring. Priset är mindre viktigt, lika så tillverkaren. Snarare att man fattat tycke för något speciellt. Det kan vara allt ifrån urverket till typen av klocka till materialet. Att man gjort ett aktivt val. Det kan vara allt mellan G-shock och Celini, vintage eller high tech. När någon kommenterar eller frågar om klockan har man svar att ge, då har man skaffat den första riktiga klockan.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Håller med tidigare talare om att alla klockor som visar tiden är riktiga klockor.
Själv har jag flera stycken riktiga klockor och en del är riktigt tåliga klockor, en del är riktigt fula klockor, någon är en riktig parfymklocka, ett par tycker jag är riktigt snygga klockor och en del är riktigt ironiska klockor.
Vilken typ av riktig klocka menar du?
 
Känns underligt att dra någon gräns vid "automatiska" klockor; en manuell är väl i princip samma sak - det enda som skiljer dom åt är konstruktionen för uppdragning av drivfjädern. Det är bättre att prata om mekaniska urverk istället då båda typerna inkluderas i begreppet. I vår värld av slit-och-släng produkter är det en aldrig så skön känsla att slå sig ner, plocka fram en klocka och njuta av interaktionen när den dras upp, konstaterandes att vissa saker fortfarande görs för att hålla i många år framöver.

I mina ögon är en riktig klocka en klocka med mekaniskt urverk, byggd för att hålla och klara generationsskiften (vilket ju inte kvartsklockor gör då all elektronik går sönder förr eller senare - det finns undantag som man kan hålla i gång länge, som Rolex OQ, men den stora merparten är slit-och-släng klockor).

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Mitt råd till trådstartaren är att inse att t.e.x en digitalklocka för 2-300 spänn gör sitt jobb mer än välförtjänt.
Du kan köpa ett ur som kostar mer än tusen gånger mer denna summa som trots pengarna du investerat ej kan visa tid mer exakt. Det är heller inte ens meningen med såpass dyra ur. Läs och ta till dig vad @Rozzy har att säga om konceptet så kommer du förstå snabbare än kvickt :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En som inte är från ett märke som sysslar med annat huvudsakligen. DW är inte heller klockor, även om det är ett klockmärke. Ni fattar ju själva vad som är "riktigt". Ett klockmärke, helt enkelt. Klocktillverkare.
Vad du än köper kommer någon messerschmitter att säga att det är ingen riktig klocka. Köp en Calvin Klein så säger någon att det inte är en klocka, utan bara en parfymflaska som visar tiden. Köp en Rolex så säger en annan att det är ingen klocka, utan bara en penisförlängare som visar tiden.

Slutsats: Köp vad du vill och skit i vad folk säger.
Nu är det ju så i och för sig att det är Swatch Group som tillverkar klockorna åt Calvin Klein. Nog är väl Swatch Group en "riktig" tillverkare?
 
RIKTIG KLOCKA är nog KS sladdrigaste och sämsta begrepp! Oftast verkar folk mena att en automatisk klocka från erkänd tillverkare som kostar mer än ett par, tre tusen är en riktig klocka. Typ en ny Certina eller Tissot för fem papp. I mina ögon lika kul som en finne i röven.

Tre riktiga klockor som tillsammans kostat 600kr:
IMG_8862.PNG
IMG_8866.PNG
IMG_8868.PNG
@Gummo din definition på en riktig klocka är väll en klocka som är äldre än 40 år? :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Känns underligt att dra någon gräns vid "automatiska" klockor; en manuell är väl i princip samma sak - det enda som skiljer dom åt är konstruktionen för uppdragning av drivfjädern. Det är bättre att prata om mekaniska urverk istället då båda typerna inkluderas i begreppet. I vår värld av slit-och-släng produkter är det en aldrig så skön känsla att slå sig ner, plocka fram en klocka och njuta av interaktionen när den dras upp, konstaterandes att vissa saker fortfarande görs för att hålla i många år framöver.

I mina ögon är en riktig klocka en klocka med mekaniskt urverk, byggd för att hålla och klara generationsskiften (vilket ju inte kvartsklockor gör då all elektronik går sönder förr eller senare - det finns undantag som man kan hålla i gång länge, som Rolex OQ, men den stora merparten är slit-och-släng klockor).

Vänligen
Forumets undersköterska
Men... Hur kan du utesluta stämgaffel- och swissonicurverk ur bilden helt?! :wideyed:
O-snällt, att låtsas som om de inte ens finns!
 

Daniel.sej

Breitling
Haha en underhållande tråd med mycket synpunkter och tyckande......
Bra tycker jag smaken är som baken delad och tur är väl det ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En riktig klocka för mig är en där tillverkaren har ansträngt sig lite. Inte tagit billigaste plasturverket i den billigaste metallen och målat på en tavla. En klocka som tål att användas och är värd att reparera. Ingen "engång klocka" för 150 kr där det är dyrare att byta batteri än att köpa en ny.
 
Topp