• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjabba allihopa!
Jag är helt ny på forumet och försöker lära mig hitta runt, så jag hoppas att det blir rätt här nu..

Jag skulle vilja veta vad alla tycker är ett generellt, vettigt andrahandsvärde på en Oris Aquis date 43,5 mm med svart urtavla.
Köpt oktober 2022 via Uret (gråhandel) med 3 års försäkring som alltså fortfarande är giltig. Klockan är registrerad på MyOris och har fabriksgaranti till 2025. Står hos Oris att klockan är inköpt hos en AD i Spanien bara några veckor innan jag köpte den.

Klockan är i mycket bra skick och har blivit använd mestadels på helger men självklart har den spår från användning på armband och spänne, dock inga dings eller djupa repor.
Låda och allt jag fick med inklusive extra länkar finns kvar.

Vad tror ni? Bifogar bild på klockan bara för att.

PS, bara tillrättavisa eller flytta inlägget om detta inte blev rätt! Detta är dock INTE en säljsannons!

Tack på förhand!
thumbnail_20240421_203442.jpg
Vanlig modell. Sökt på tidigare annonser?
 

Pyjamas

Omega
Vad tror ni om denna dogleg piepan från 1962?
Saknas krona och behöver en service. Den funkar dock.
Drar "meister" upp eller ner värdet på denna?
Ref 168.005
Cal 571
Ej original länk.
1000012995.jpg
 

Bilagor

  • 1000012903.jpg
    1000012903.jpg
    96.3 KB · Visningar: 1

hejsam

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om denna dogleg piepan från 1962?
Saknas krona och behöver en service. Den funkar dock.
Drar "meister" upp eller ner värdet på denna?
Ref 168.005
Cal 571
Ej original länk.
1000012995.jpg
Säker att det är en 168.005? Hade förväntat mig "officially certified" under chronometer på alla 168.005.

Meister eller andra butiker märkta på tavlan brukar dra ner värdet
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Då är den nog inte korrekt, tavlan passar snarare en 14902 eller kanske en 14393 (ej dog leg boett).
Jag är dock ingen expert på dogleg Constellation
 

GoldenMush

Breitling
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för Seiko Alpinist SPB197J1 fullset i bra skick?
IMG_6474.jpeg

Kollade precis på Chrono24 där det uppskattade värdet är över 9tkr, och två annonser ligger ute med klockan för över 13tkr.. Dessa är visserligen oanvända och vad jag förstår går det inte att få tag på den hos återförsäljare längre, men jag tycker ändå att det låter extremt högt? Andra Alpinists säljs vad jag kan se för omkring 5-6tkr.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Vad skulle ni säga är ett rimligt pris för Seiko Alpinist SPB197J1 fullset i bra skick?
IMG_6474.jpeg

Kollade precis på Chrono24 där det uppskattade värdet är över 9tkr, och två annonser ligger ute med klockan för över 13tkr.. Dessa är visserligen oanvända och vad jag förstår går det inte att få tag på den hos återförsäljare längre, men jag tycker ändå att det låter extremt högt? Andra Alpinists säljs vad jag kan se för omkring 5-6tkr.
Varför kollade du inte här på Klocksnack? Du får nog halvera värderingen. Runt 5k skulle jag tippa är ungefär max vad du kan få om man ser till tidigare försäljningar här.

 

to0b

Omega
2-Faktor
Rolex Datejust
Ref 16013
Cal. 3035
Ca 1980
Senast servicehistorik 2006 hos Rolex (med intyg)
Full länk
Rasslig länk/ normalt för ålder
Håller tid och datum slår om vid midnatt
Bör servas
Inga övriga tillbehör

IMG_7941.jpeg
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Rolex Datejust
Ref 16013
Cal. 3035
Ca 1980
Senast servicehistorik 2006 hos Rolex (med intyg)
Full länk
Rasslig länk/ normalt för ålder
Håller tid och datum slår om vid midnatt
Bör servas
Inga övriga tillbehör

IMG_7941.jpeg
Gjorde inte du en paketöppning typ i fredags? Borde ju i så fall ge en hint om värdet med tanke på att den borde ha betalats typ förra veckan?

Edit: vill du trots det ha en uppskattning skulle jag gissa 45-48 på klocksnack utifrån vad liknande klockor gått för relativt nyligt. Finns risk för en rejäl servicekostnad om den inte är servad på 18 år och köparen vill serva den hos AD då dem gillar att byta delar. Det hade jag tagit med i beräkningen utifrån den beskrivningen.
 
Senast ändrad:

to0b

Omega
2-Faktor
Gjorde inte du en paketöppning typ i fredags? Borde ju i så fall ge en hint om värdet med tanke på att den borde ha betalats typ förra veckan?

Edit: vill du trots det ha en uppskattning skulle jag gissa 45-48 på klocksnack utifrån vad liknande klockor gått för relativt nyligt. Finns risk för en rejäl servicekostnad om den inte är servad på 18 år och köparen vill serva den hos AD då dem gillar att byta delar. Det hade jag tagit med i beräkningen utifrån den beskrivningen.
Jo, det stämmer. Köpte den dock på budgivning för ett bra pris (i min mening). Tycker priserna på chrono 24 är väldigt höga, så vill mest få en riktvisning.
 
  • Like
Reactions: JDQ
Topp