• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är optimalt antal klockor?

Lowe92

Cartier
Har 4 jag använder för tillfället och tycker det funkar bra. En vardagsklocka som är chronograf, en fulbeater/träningsklocka, två dressade med brunt respektive svart läder. Tror jag kan få in en eller två klockor till men blir nog svårt med fler än så.
 

Camo00

Patek
Jag har sjukt svårt att rotera, och förmå mig att använda klockor jag gillar lite mindre än favoriten. Dåligt samvete blir följden. Ändå köper jag på mig fler hela tiden...

Så för min del blir formeln n-1 om n>3...
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
En safir-datejust, en 116610 el. 16610, en vintage-sport-rolex(1680, 1655, 1665, 6265, 6263, 1019 etc) och en dress på skinnband i guld, zenith kanske? ... Sen även en chrono, tänker 16520/116520, breitling chronomat evolution eller modern omega speedmaster. Tror man har täckt det mesta då! Så om jag räknar rätt blir det 5!
 

Floffen

Panerai
Det "rimliga" svaret är väl egentligen två: en vardagsklocka på länk (typ Sub/GMT) och en tunn dressare på läder. MEN, varför nöja sig med det :)

Själv har jag tre som jag går runt på just nu: en beater (Omega Seamaster), en vardagsklocka (GMT Pepsi) och en mer dressig (Royal Steel, på länk visserligen). Nästa klocka blir troligtvis en Reverso/Tank alternativt ett ur i kategorin "udda fågel" - typ Panerai? Man kan alltid skapa sig fler behov...
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Som vanligt kan frågor likt denna besvaras med standardformeln
optimalt antal=n+1
där n är antalet man äger just för tillfället.

Samma dilemma gäller cyklar. Bloggen velominati.com har en uppsättning regler där "Regel #12" fritt kan översättas till att gälla klockor: Medan det minsta antalet klockor man bör äga är tre, är det korrekta antalet n+1, där n är det antal klockor man äger för tillfället. Ekvationen kan också skrivas s-1, där s är det antal klockor som skulle resultera i skilsmässa från nuvarande partnern.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Samma dilemma gäller cyklar. Bloggen velominati.com har en uppsättning regler där "Regel #12" fritt kan översättas till att gälla klockor: Medan det minsta antalet klockor man bör äga är tre, är det korrekta antalet n+1, där n är det antal klockor man äger för tillfället. Ekvationen kan också skrivas s-1, där s är det antal klockor som skulle resultera i skilsmässa från nuvarande partnern.
S-formeln funkar ju inte. Det räcker ju med en klocka som kostar mer än boendet för att bli rökt.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
49D89C17-AD3F-4996-8655-D1BB2E8A99B8_zpso2e1wvso.jpg
OT: Vilken är klocka nr 3 på din bild? Ser trivsam ut.
 
Har alltid trott tre, dressare, dykare och kronograf, men nu vete fan alltså.

Planen var att jag skulle ha Tudor DD som dressare och sen köpa in en Speedmaster och en Sub, men så köpte jag 556:an och det verkar som den blivit en keeper efter inköpet av länk. Suben och Speedyn står dock kvar på inköpslistan.

Har kommit fram till att de finns dressigare ur än Tudorn, men då den är en keeper (tror jag) så måste den stanna. Vad ska jag ha för dressare då?

Har även funderat på att byta batteri och börja använda Aqualanden som beater, efter 5-6 år i en låda.

Så, vart hamnar jag då sex-åtta stycken. Jag gillar dock symmetriska siffror så jag säger fem.

Fem klockor är lagom.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Just nu har jag 11 men det optimala antalet för min del är färre än så. Skulle gärna konsolidera till ca 5 st.

- DD
- Gilt GMT
- Vintage chrono typ Heuer, Speedy eller Daytona
- Gulddressare
- Sportstål typ AP RO

På pappret optimalt men problemet är att det finns så mycket annat kul
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Sålänge du inte är en hoarder eller samlare är det optimala antalet 1 st klocka, OM det nu fanns en klocka som fyllde alla behov.

För min del har jag oftast legat mellan 5-10 klockor.

Nu har jag 5, där en är en absolut favorit, övriga 4 använder jag för jag tycker synd om dem.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Fem. En flygare UTC, en svensk S&S UTC, en Pepsi GMT, en dykare Skx009, en Casio G-shock som golfklocka.
Say no more ;)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Känns som det inte finns ett Optimalt antal, en gyllene siffra. Som "klocksnackare" så måste man ha fler än en. Men efter det är det ju högst personligt.


Just nu roterar jag tre, jag har fler, men de tre är mina favoriter och de täcker alla mina behov. Behöver inga fler.........men tänker ofta på vad som blir nästa köp :)
 
Topp