Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad betyder +/- ?

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 27 april 2015.

1. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Under kvällen sena timmar kan man sitta och begrunda livets stora frågor som
    Vem mördade JFK?
    Va månlandningen på riktigt?
    hur många vägar måst ene man gå?
    42?
    men frågan som gäckar mitt medvetande ikväll är "ruckning"
    -en "quick fix" som kan ge en klocka några år till inna service (rigth, eller har jag fattat allt fel?)

Även om jag missuppfattat det så har jag alltid undrat över denna delen.

images.jpeg

Om man har en klocka som går för fort, ska man vrida åt - för att göra tiden långsammare, eller ska man vrida åt + för att visa att indikera att den går för snabbt?
    Hur vet man hur mycket man ska vrida?
    Ett sträck/sekund?
    Pröva sig fram?

Så många frågor..

2. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    En timegrapher behöver du om du ska veta hur mycket du behöver vrida utan spendera evigheter :)

Vet inte riktigt vilket av +/- man ska använda för vad.

eriksson850 gillar detta.
  3. fsdfsdf

fsdfsdf Bonde

Jag skulle sätta min klocksamling på att du för regulatorn mot + för att det ska gå fortare och - för långsammare.

Jämför med F / S - faster, slower eller franska A /R - advance, retarde som står på många klockor.

4. FilipF
    Trådstartare

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    När man läser det i efterhand låter det vettigt..

5. fsdfsdf

fsdfsdf Bonde

FilipB - i alla fall tänker jag så när det gäller farthållaren på bilen :)

6. Carlton

Carlton Stadsbo

Jag tror inte ruckning påverkar serviceintervallet utan är endast till för att justera tidsgången, men jag kan ha fel. Gällande din fråga har jag dessvärre ingen aning =)

eriksson850 gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Du kommer troligtvis inte att uppnå ett bättre resultat än du redan har, om klockan nu inte går alldeles fel eller du äger en timegrapher. Det är väligt små justeringar som behövs och vanligtvis motsvarar 1 streck runt 1 minut.

En ruckning utförs efter en service för att justera klockan att gå optimalt, det är inte en quickfix för att undvika service.
    Med en sådan quickfix riskerar du göra så att verkdelarna slits snabbare och att en service blir onödigt dyr inom en relativt snar framtid.

tissoter och acce1999 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield