• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad inne bär juveler?

Nybörjare som jag är har jag stött på något jag undrar över, och varför inte fråga på världens bästa forum?!

När det står att ett urverk innehåller tillexempel 17 juveler, vad innebär det?
Vet bland annat att den Longines jag ska köpa innehåller 27 juveler, så då måste jag ju veta vad det är :D

Tack på förhand :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Syntetiska juveler, rubiner eller stenar som det också kallas används för att det inte ska bli direkt kontakt mellan rörliga delar. Det används för att minska friktionen och slitage i urverk, sen används det också för att dekorera vissa verk, på klockor med transparent bakboett.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Syntetiska juveler, rubiner eller stenar som det också kallas används för att det inte ska bli direkt kontakt mellan rörliga delar. Det används för att minska friktionen och slitage i urverk, sen används det också för att dekorera vissa verk, på klockor med transparent bakboett.

Nja, det är fel att säga att det används för att dekorera urverk - det är en funktionell detalj, men möjligtvis trevlig att titta på.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, det är fel att säga att det används för att dekorera urverk - det är en funktionell detalj, men möjligtvis trevlig att titta på.
Det finns ju massvis med exempel på urverk där juvelerna är till för enbart dekoration. Många urverk har ju även juveler som är ganska onödiga rent funktionsmässigt, men som ändå finns där för att indikera att urverket uppgraderats. Förr i tiden (och kanske till viss del även nu) var ju antalet juveler en marknadsföringsgrej.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det finns ju massvis med exempel på urverk där juvelerna är till för enbart dekoration. Många urverk har ju även juveler som är ganska onödiga rent funktionsmässigt, men som ändå finns där för att indikera att urverket uppgraderats. Förr i tiden (och kanske till viss del även nu) var ju antalet juveler en marknadsföringsgrej.

som t ex:
100jewel_3b.jpg
 
Topp