Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad medföljer/ingår vid klockköp?

Diskussion i 'Diskussion' startad av A_man, 22 mars 2015.

1. A_man
    Trådstartare

A_man Torpare

Jag har inte lyckats hitta något entydigt svar på min fråga så jag provar att posta det här.

Vad ingår i köpet av en ny Breitling superocean heritage, om man köper det hos en AD?
    Man kan ibland hitta formuleringar som "papper ingår" eller "allt ingår" men det är väldigt sällan som det preciseras vad det innebär mer specifikt.

Något mer utöver:
    • Klocka
    • Box
    • Certifikat
    • Stämpel på certifikatet
    • Äkthetsintyg
    Är äkthetsintyget det samma som certifikatet eller är det två skilda saker? (vad är i så fall skillnaden?)
    Är några andra papper som ska ingå? Servicebok eller instruktionsbok och dylikt?

Jag ber er också att avstå från att besvara tråden om det inte är så att ni med säkerhet vet vad som skall ingå.

Tack på förhand!

2. closetplayer

closetplayer Friends of KS

Från:
    Malmö
    Vet ej hur det funkar med Breitling..
    Vid köp av ny Rolex så aktiveras numera certifikatet digitalt :)

3. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Har handlat hos Rob E och följande fick jag:
    * Klocka
    * Box
    * Cert med stämpel
    * Värderingsintyg
    * Världens bästa servcie
    Äkthetsintyg är inte som cert, det är ett separat dokument som man brukar göra t.ex vid köp av begagnade klockor mellan privata personer och det är AD som utfärdar.

willbur och A_man gillar detta.
  4. par

par Friends of KS

Ett äkthetsintyg är något urmakaren/adn skriver medans ett cert är från tillverkan och hänger med klockan. Ett äkthetsintyg kan du alltid införskaffa efteråt.

Manual brukar även ingå

paradis och A_man gillar detta.
  5. closetplayer

closetplayer Friends of KS

Från:
    Malmö
    Rättelse..

Vid köp av ny Rolex hos Svensk AD, så aktiveras numera certifikatet digitalt:)

6. A_man
    Trådstartare

A_man Torpare

Hur dokumenteras service? Är det via en servicebok eller via "lösa" kvitton?

7. par

par Friends of KS

Vet inte ur Breitling har det men vissa märken har serviceböcker. Annars skriver/ristar man i vissa fall insidan av boettlock

8. bergroth

bergroth Torpare

Från:
    Stockholm
    Köpte en Omega hos Rob E för inte allt för länge sedan och vet att vi prata om värderingsintyg. Men när jag kollar igenom de papper som fanns med är det inget som jag tolkar som värderingsintyg. Är det något man borde gå tillbaka och be om, eller kan det vara så att jag missuppfattat något?

9. A_man
    Trådstartare

A_man Torpare

Om vi tar en bild från Chrono24 där en gråhandlare säljer en klocka av specificerad modell.
    Box och klocka är ju givna, men bortsett från det, vad är vad på bilden och än mer viktigt, vad saknas?

10. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Köper du av en AD bör du få med dig ett värderingsintyg utöver Certifikat, manualer, box etc. Är nödvändigt om du har planer på att försäkra klockan. Försäkringsbolag vill alltid ha ngn form av intyg från AD angående kockans värde. A_man

bergroth gillar detta.
  11. bergroth

bergroth Torpare

Från:
    Stockholm

Bör man även få detta om klockan kostar under 50k och på så sätt klarar av maxgränsen i hemförsäkringen?

12. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Man bör alltid få med sig det. Även om klockan försvinner, och täcks av hemförsäkring, vill dom oftast ha ett intyg på klockans värde.

Kolla även om AD kan erbjuda ngn form av försäkring i samband med köp (många gör det) A_man

A_man och bergroth gillar detta.
  13. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    "Köper du av en AD bör du få med dig ett värderingsintyg " köper du av AD ,då får du KVITTO ock inte Värderingsintyg.

14. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Beror på AD såklart. Av min erfarenhet, Krons Ur, Nymans Ur och Bo Berggren, så delas i dessa butiker värderingsintyg alltid ut vi köp. Ska såklart inte generalisera då andra AD kan agera annorlunda

15. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Det är ju inte direkt något krav på att dom ska göra det.

16. Rajding

Rajding Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Man ser ibland på Chrono 24 att det står "comes with papers" - vad innebär det? Att certifikatet är med?

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Brukar betyda garantipapper och manuel.

Angående värderingsintyg så är det bra att ringar sitt försäkringsbolag och fråga eftersom olika försäkringsbolag har olika krav. Har pratat med flera på IF vilket jag har och de säger att allt över 50' kräver värderingsintyg och specialförsäkring. Kostar klockan max 50 så räcker det med ett kvitto som inte är för gammalt och någon bild på dig där du bär klockan. Kostar klockan mer så täcker hemförsäkringen upp till 50 (enligt IF).

18. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö

ja det bör vara med, men numera kan dom ha vilka papper som helst. Många olika varianter.......

Gold gillar detta.
  19. A_man
    Trådstartare

A_man Torpare

För att återgå till ämnet, någon som kan vara behjälplig med att mappa vad som är vad på bilden?
    Återigen, vill jag be er att avstå från spekulationer.

Tack på förhand!

20. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Manualer, certhållare och digital cert. Cert är den som kluddats grått på.

A_man gillar detta.
  21. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Med risk för att låta dryg, men eftersom att det är viktigt för dig att slippa spekulationer - ring/maila en AD och fråga. Återkom gärna i tråden med svaret så får vi det svart på vitt.

I all välmening.

Biffbert, Icaras, Gold och 2 andra gillar detta.
  22. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Det viktigaste på den bilden är vad det står på det digitala certet! (Det som ligger direkt till höger om klockan)
    Där ska framgå serienr, modellbeteckning, inköpsställe och datum för aktivering.
    Det datum är det som gäller som garantidatum.

A_man gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield