• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad medföljer/ingår vid klockköp?

A_man

Omega
Jag har inte lyckats hitta något entydigt svar på min fråga så jag provar att posta det här.

Vad ingår i köpet av en ny Breitling superocean heritage, om man köper det hos en AD?
Man kan ibland hitta formuleringar som "papper ingår" eller "allt ingår" men det är väldigt sällan som det preciseras vad det innebär mer specifikt.

Något mer utöver:
  • Klocka
  • Box
  • Certifikat
  • Stämpel på certifikatet
  • Äkthetsintyg
Är äkthetsintyget det samma som certifikatet eller är det två skilda saker? (vad är i så fall skillnaden?)
Är några andra papper som ska ingå? Servicebok eller instruktionsbok och dylikt?

Jag ber er också att avstå från att besvara tråden om det inte är så att ni med säkerhet vet vad som skall ingå.

Tack på förhand!
 

Ninen79

Audemars
Har handlat hos Rob E och följande fick jag:
* Klocka
* Box
* Cert med stämpel
* Värderingsintyg
* Världens bästa servcie
Äkthetsintyg är inte som cert, det är ett separat dokument som man brukar göra t.ex vid köp av begagnade klockor mellan privata personer och det är AD som utfärdar.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag har inte lyckats hitta något entydigt svar på min fråga så jag provar att posta det här.

Vad ingår i köpet av en ny Breitling superocean heritage, om man köper det hos en AD?
Man kan ibland hitta formuleringar som "papper ingår" eller "allt ingår" men det är väldigt sällan som det preciseras vad det innebär mer specifikt.

Något mer utöver:
  • Klocka
  • Box
  • Certifikat
  • Stämpel på certifikatet
  • Äkthetsintyg
Är äkthetsintyget det samma som certifikatet eller är det två skilda saker? (vad är i så fall skillnaden?)

Är några andra papper som ska ingå? Servicebok eller instruktionsbok och dylikt?

Jag ber er också att avstå från att besvara tråden om det inte är så att ni med säkerhet vet vad som skall ingå.

Tack på förhand!

Ett äkthetsintyg är något urmakaren/adn skriver medans ett cert är från tillverkan och hänger med klockan. Ett äkthetsintyg kan du alltid införskaffa efteråt.

Manual brukar även ingå
 

bergroth

Breitling
Köpte en Omega hos Rob E för inte allt för länge sedan och vet att vi prata om värderingsintyg. Men när jag kollar igenom de papper som fanns med är det inget som jag tolkar som värderingsintyg. Är det något man borde gå tillbaka och be om, eller kan det vara så att jag missuppfattat något?
 

A_man

Omega
Om vi tar en bild från Chrono24 där en gråhandlare säljer en klocka av specificerad modell.
Box och klocka är ju givna, men bortsett från det, vad är vad på bilden och än mer viktigt, vad saknas?

137.jpg
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Köper du av en AD bör du få med dig ett värderingsintyg utöver Certifikat, manualer, box etc. Är nödvändigt om du har planer på att försäkra klockan. Försäkringsbolag vill alltid ha ngn form av intyg från AD angående kockans värde. A_man
 

bergroth

Breitling
Köper du av en AD bör du få med dig ett värderingsintyg utöver Certifikat, manualer, box etc. Är nödvändigt om du har planer på att försäkra klockan. Försäkringsbolag vill alltid ha ngn form av intyg från AD angående kockans värde. A_man


Bör man även få detta om klockan kostar under 50k och på så sätt klarar av maxgränsen i hemförsäkringen?
 

paradis

Audemars
"Köper du av en AD bör du få med dig ett värderingsintyg " köper du av AD ,då får du KVITTO ock inte Värderingsintyg.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
"Köper du av en AD bör du få med dig ett värderingsintyg " köper du av AD ,då får du KVITTO ock inte Värderingsintyg.
Beror på AD såklart. Av min erfarenhet, Krons Ur, Nymans Ur och Bo Berggren, så delas i dessa butiker värderingsintyg alltid ut vi köp. Ska såklart inte generalisera då andra AD kan agera annorlunda
 

Rajding

Omega
Man ser ibland på Chrono 24 att det står "comes with papers" - vad innebär det? Att certifikatet är med?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man ser ibland på Chrono 24 att det står "comes with papers" - vad innebär det? Att certifikatet är med?
Brukar betyda garantipapper och manuel.

Angående värderingsintyg så är det bra att ringar sitt försäkringsbolag och fråga eftersom olika försäkringsbolag har olika krav. Har pratat med flera på IF vilket jag har och de säger att allt över 50' kräver värderingsintyg och specialförsäkring. Kostar klockan max 50 så räcker det med ett kvitto som inte är för gammalt och någon bild på dig där du bär klockan. Kostar klockan mer så täcker hemförsäkringen upp till 50 (enligt IF).
 

A_man

Omega
Om vi tar en bild från Chrono24 där en gråhandlare säljer en klocka av specificerad modell.
Box och klocka är ju givna, men bortsett från det, vad är vad på bilden och än mer viktigt, vad saknas?

137.jpg

För att återgå till ämnet, någon som kan vara behjälplig med att mappa vad som är vad på bilden?
Återigen, vill jag be er att avstå från spekulationer.

Tack på förhand!
 

svesam

Rolex
Om vi tar en bild från Chrono24 där en gråhandlare säljer en klocka av specificerad modell.
Box och klocka är ju givna, men bortsett från det, vad är vad på bilden och än mer viktigt, vad saknas?

137.jpg

Det viktigaste på den bilden är vad det står på det digitala certet! (Det som ligger direkt till höger om klockan)
Där ska framgå serienr, modellbeteckning, inköpsställe och datum för aktivering.
Det datum är det som gäller som garantidatum.
 
Topp