Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vad motsvarar ISO-1413 i verkliga livet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av hemingway1999, 10 januari 2015.

1. hemingway1999
    Trådstartare

hemingway1999 Friends of KS

Jag tittade lite på ISO-standarden för shock protection i klockor och där finns det specat att en klocka som är ISO-klassad (som t.ex. min nyinköpta Sinn U1 som var anledningen till att jag snubblade över ISO-definitionen) ska klara ett fall från en meter ner på ett trägolv. Sedan finns någon beskrivning av att klockan ska klara en 3 kg plasthammare som träffar klockan med 4,43 m/s. Jag må vara puckad, men vad säger det mig när jag funderar över det vardagliga användandet? Vad motsvarar denna standard om man överför det till saker man gör i vardagen? Hur mycket kraft är det t.ex. när en normalperson spikar med en vanlig hammare? Någon som vet? Överskrider det kraften enligt ISO-standarden?

Man brukar ju ofta diskutera huruvida man kan spela tennis eller golf med sin klocka på armen, men om man i stället utgår från själva standarden. Har vi någon fysikkunnig person här som kan hjälpa till med ett vardagsexempel, typ hammaren?

/Henrik

2. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag fick underkänt i fysik, matte och allt det där i grundskolan men jag behandlar min U1 samt tidigare olika Seiko-beaters som alla vart ISO-klassade hit och dit enligt följande:

* Skytte med både handeldsvapen (9mm) och automatkarbin, flera hundra patroner varje vecka
    * Löpning
    * Borrmaskin i (tuff betong) x antal gånger med klockorna på
    * Brottning och boxning (det sistnämnda gjorde jag för att testa en gammal Seikodykare som jag är säker på är klenare än U1, testade slå ett 100-tal slag mot heavy bag för att se om den skulle börja gå fel, vilket den inte gjorde)

Inte en enda av de 6-7 olika auto-ur har börjat gå fel efter långvarig "vanlig misshandel" enligt ovan.

Så.. det var iallafall vardagsexempel på att man skall använda sina klockor utan att behöva tänka en gång extra.
    Spännande (eller inte) att höra om fysiska teorierna hit och dit - jag bryr mig bara om real life experiences :)

Skulle min U1 eller någon annan klocka få för sig att gå fel/gå sönder av något av ovanstående kommer jag omedelbart att sälja den då jag vägrar ha en klocka man ska babysitta. Betalar jag feta kronor för kvalitetsklockor skall de heller inte behöva tas av - någonsin :)

jabla, Aboynamedsue, yonsson och 2 andra gillar detta.
  3. hemingway1999
    Trådstartare

Haha! Instämmer helt i ditt resonemang!

Dock vore det lite skoj att få något slags gränsvärde som kan relateras till olika aktiviteter. Alltid skoj att lära sig lite mer om det. Hoppas någon här är bättre i fysik än jag var i skolan...

/Henrik

4. M021

M021 Friends of KS

Bra fråga egentligen, tror standardiseringen har mer med pappersbyrokrati att göra, i mitt jobb kan en standard vara viktigare trots att en annan är bättre, så använd klockan som du tänkt dig, du får introducera en Hemingway:1.0 standard

hemingway1999 gillar detta.
  5. Nexus

Nexus Präst

Sinn U1 klarar en sommar med mig.

hemingway1999 gillar detta.
  6. Norgekamraten

Norgekamraten Bonde

Nu är jag en simpel ingenjör, ingen fysiker... Räkna med impuls och så vidare är för längesen man gjorde.

Men, en simpel jämförelse man kan göra är ju hastighet. Klockan kommer vid ett fall från 1m att komma upp i 4.5m/s.
    Om man antar att stöten vid klocka-golv är samma som hammare-spik så betyder det att du behöver ha hastighet 4.5m/s på din hand för motsvarande åverkan på klockan... Om ett hammarslag är 30cm ska du göra det då på 0.06s, vilket känns lite i underkant.
    Dessutom har du ju flex för klockan vid hammarslag då den kan snurra på din handled.

Slutsatsen är därför att hammarslag är betydligt mildare än ett fall från en meter. Men ISO-testet säger ju inte hur många fall den ska klara... ? :)

theargonaut och hemingway1999 gillar detta.
  7. hemingway1999
    Trådstartare

Hehe. En Hemingway-standard skulle nog bli rätt mesig. Sitter mest och skriver på min doktorsavhandling, så gränsvärdet skulle väl bli de hastiga rörelserna bort till kaffeautomaten :)

/Henrik

frere och snabbmakaron gillar detta.
  8. hemingway1999
    Trådstartare

Det låter rimligt! Tack för den klargörande analysen!

/Henrik

Mårtenssons ur Brookfield