• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad motsvarar ISO-1413 i verkliga livet?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag tittade lite på ISO-standarden för shock protection i klockor och där finns det specat att en klocka som är ISO-klassad (som t.ex. min nyinköpta Sinn U1 som var anledningen till att jag snubblade över ISO-definitionen) ska klara ett fall från en meter ner på ett trägolv. Sedan finns någon beskrivning av att klockan ska klara en 3 kg plasthammare som träffar klockan med 4,43 m/s. Jag må vara puckad, men vad säger det mig när jag funderar över det vardagliga användandet? Vad motsvarar denna standard om man överför det till saker man gör i vardagen? Hur mycket kraft är det t.ex. när en normalperson spikar med en vanlig hammare? Någon som vet? Överskrider det kraften enligt ISO-standarden?

Man brukar ju ofta diskutera huruvida man kan spela tennis eller golf med sin klocka på armen, men om man i stället utgår från själva standarden. Har vi någon fysikkunnig person här som kan hjälpa till med ett vardagsexempel, typ hammaren?

/Henrik
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Haha! Instämmer helt i ditt resonemang!

Dock vore det lite skoj att få något slags gränsvärde som kan relateras till olika aktiviteter. Alltid skoj att lära sig lite mer om det. Hoppas någon här är bättre i fysik än jag var i skolan...

/Henrik
 

M021

Rolex
2-Faktor
Bra fråga egentligen, tror standardiseringen har mer med pappersbyrokrati att göra, i mitt jobb kan en standard vara viktigare trots att en annan är bättre, så använd klockan som du tänkt dig, du får introducera en Hemingway:1.0 standard
 
Nu är jag en simpel ingenjör, ingen fysiker... Räkna med impuls och så vidare är för längesen man gjorde.

Men, en simpel jämförelse man kan göra är ju hastighet. Klockan kommer vid ett fall från 1m att komma upp i 4.5m/s.
Om man antar att stöten vid klocka-golv är samma som hammare-spik så betyder det att du behöver ha hastighet 4.5m/s på din hand för motsvarande åverkan på klockan... Om ett hammarslag är 30cm ska du göra det då på 0.06s, vilket känns lite i underkant.
Dessutom har du ju flex för klockan vid hammarslag då den kan snurra på din handled.

Slutsatsen är därför att hammarslag är betydligt mildare än ett fall från en meter. Men ISO-testet säger ju inte hur många fall den ska klara... ? :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bumpar den här tråden istället för att dra igång en ny. Hittade den här artikeln om den "nya" DIN-standarden för flygarur som har tagits fram i samarbete mellan bland annat Sinn, Stowa, Lufthansa och Airbus.

Men hur tungt väger egentligen DIN-standarden när det kommer till hur man väljer sin nästa klocka. Det har ju skrivits om DIN 8330 på alla större klocksajter, men det är fortfarande bara Sinn och Stowa som har produkter som klarar, eller snarare har genomgått testen.

Borde inte fler tillverkare vara intresserade av att kunna kalla sina flygare DIN-klassade? Luddigt resonemang måhända, men jag undrar lite över varför man skapar en ny standard och sen är det endast de två märkena som var med och utvecklade standarden som använder sig av den. Det gör att det åtminstone i mina ögon inte har samma tyngd, även om kraven för att klara DIN 8330 inte är en promenad i parken.

http://fliegerfriday.com/flieger-friday-modern-flieger-standard-din-8330/

106214aa3002785428f51e1c9928255a.jpg


https://www.din.de/en

"DIN Standards are the results of work at national, European and/or international level. Anyone can submit a proposal for a new standard. Once accepted, the standards project is carried out according to set rules of procedure by the relevant DIN Standards Committee, the relevant Technical Committee of the European standards organization CEN (CENELEC for electrotechnical standards) or the relevant committee at the international standards organization ISO (IEC for electrotechnical projects).
DIN Standards are reviewed at least every five years. If a standard no longer reflects the current state of technology, it is either revised or withdrawn."
 
Topp