• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad sportar ni för racercykel?

V

Cartier
Yes, vi kör inte cannondale, men vi kan ta hem fortfarande. Cannondales kundservice är under all jävla kritik.
BMC är kungligt, men dyrt. Synd som fan att vi inte säljer dem.

Får passa på att titta in till nya butiken då. Har faktiskt inte varit där sedan flytten från Norra Stationsgatan.

Har hört samma från flera nu om att Cannondale är svåra att ha att göra med. Iofs verkar hela cykelbranschen lite speciell med sina uppdelade områden och att alla modeller inte säljs överallt. Nu minns jag inte på rak arm, kan ha varit Giant, där återförsäljarna inte ens kunde specialimportera om en kund ville ha en speciell cykel från låt säga deras Nordamerika-linje.

Det var förresten så när jag köpte min Roll-One. Såg bilderna innan den började säljas och då den babyblå/vita men den färgsättningen kom aldrig till Sverige och gick inte heller att beställa via Cykloteket. Så jag köpte den från en Specialized-handlare i Polen istället, gick hur bra som helst.

Finns det förresten någon LBS för BMC i Stockholm? Har för mig att CykelCity har slutat sälja dem.
 

BOTL

Panerai
Apansson jag reklamerade precis andra cykeln på lika många år. Köpte cykel till frugan och i samband med det blev det en till mig också eftersom säljaren lovade att den skulle hålla. En sjösala för 6000, inlämnad nio gånger för diverse lagningar och justeringar och de kunde inte få den att hålla så den köptes tillbaka och blev lovad att om jag köpte en scott tror x10 för 10000 skulle den absolut hålla. Tog 3 åkturer så började samma skit igen, knakar från vevlagret och allt drogs åt av verkstaden och smörjdes och samma skit igen direkt. Eftersom knak inte är ett arbetsljud så köpte de efter 5 tillfällen att laga/justera tillbaka den med.

Va fan ska man behöva köpa när man väger 145 kilo och cyklar lugnt på asfalt 1,6 kilometer enkel väg till city och cirka 2,5 till jobbet? Jag använder den inte varje dag. Ska man verkligen behöva betala 15-20k? Dyra cyklar stjäls när man jobbar natt på sjukhuset. Hänt flera av dem som jobbar där.
 

V

Cartier
Apansson jag reklamerade precis andra cykeln på lika många år. Köpte cykel till frugan och i samband med det blev det en till mig också eftersom säljaren lovade att den skulle hålla. En sjösala för 6000, inlämnad nio gånger för diverse lagningar och justeringar och de kunde inte få den att hålla så den köptes tillbaka och blev lovad att om jag köpte en scott tror x10 för 10000 skulle den absolut hålla. Tog 3 åkturer så började samma skit igen, knakar från vevlagret och allt drogs åt av verkstaden och smörjdes och samma skit igen direkt. Eftersom knak inte är ett arbetsljud så köpte de efter 5 tillfällen att laga/justera tillbaka den med.

Va fan ska man behöva köpa när man väger 145 kilo och cyklar lugnt på asfalt 1,6 kilometer enkel väg till city och cirka 2,5 till jobbet? Jag använder den inte varje dag. Ska man verkligen behöva betala 15-20k? Dyra cyklar stjäls när man jobbar natt på sjukhuset. Hänt flera av dem som jobbar där.

Skeppshult STC Bacis, eller vad säger du Apansson?
Ca 7500sek. Bra kvalitativ svensk stålcykel.

image.jpg
 

Apansson

Torpare
Får passa på att titta in till nya butiken då. Har faktiskt inte varit där sedan flytten från Norra Stationsgatan.

Har hört samma från flera nu om att Cannondale är svåra att ha att göra med. Iofs verkar hela cykelbranschen lite speciell med sina uppdelade områden och att alla modeller inte säljs överallt. Nu minns jag inte på rak arm, kan ha varit Giant, där återförsäljarna inte ens kunde specialimportera om en kund ville ha en speciell cykel från låt säga deras Nordamerika-linje.

Det var förresten så när jag köpte min Roll-One. Såg bilderna innan den började säljas och då den babyblå/vita men den färgsättningen kom aldrig till Sverige och gick inte heller att beställa via Cykloteket. Så jag köpte den från en Specialized-handlare i Polen istället, gick hur bra som helst.

Finns det förresten någon LBS för BMC i Stockholm? Har för mig att CykelCity har slutat sälja dem.

Hehe, den är kanske värd ett besök, dock är den ganska trång. Ja, det är märkligt det där med olika färger som inte går att få tag på överallt, har väl med olika lager och så att göra, men det är grymt störigt, finns många schyssta S-works-ramar som vi inte kan få tag på utan en jävla massa krångel.

Tror inte BMC har någon LBS i Sverige över huvud taget just nu, just för att de är djävulskt dyra, framförallt nettopriset.

Apansson jag reklamerade precis andra cykeln på lika många år. Köpte cykel till frugan och i samband med det blev det en till mig också eftersom säljaren lovade att den skulle hålla. En sjösala för 6000, inlämnad nio gånger för diverse lagningar och justeringar och de kunde inte få den att hålla så den köptes tillbaka och blev lovad att om jag köpte en scott tror x10 för 10000 skulle den absolut hålla. Tog 3 åkturer så började samma skit igen, knakar från vevlagret och allt drogs åt av verkstaden och smörjdes och samma skit igen direkt. Eftersom knak inte är ett arbetsljud så köpte de efter 5 tillfällen att laga/justera tillbaka den med.

Va fan ska man behöva köpa när man väger 145 kilo och cyklar lugnt på asfalt 1,6 kilometer enkel väg till city och cirka 2,5 till jobbet? Jag använder den inte varje dag. Ska man verkligen behöva betala 15-20k? Dyra cyklar stjäls när man jobbar natt på sjukhuset. Hänt flera av dem som jobbar där.

Sjösala är by no means inget kvalitetsmärke. En Skeppshult bör hålla, med den vikten får du nog dock räkna med att du sliter ut några hjul då och då, det är tyvärr oundvikligt. Kolla typ Skeppshult Natur. 3vxl etc, tror den kostar typ 5800 spänn eller nåt sånt. Prisvärd och snygg. Märkligt det där med vevlagerknak från scotten, det brukar inte vara jätteproblem med dem.
 

BOTL

Panerai
Nej de sa att det aldrig händer, den togs ur och skockades till scott, ny sattes in och samma sak efter cirka 6-9 kilometers användning. Jag tar tydligen i så att den vrider sig i sidled och börjar knaka. Kanske skulle den aldrig gå sänder men det känns så jävla fel med en ny cykel som knakar!! Jag vill så gärna cykla och trivs bäst på en herrcykel där man sitter lite mer rak och trampar två gånger så rullar den 200 meter! Kan absolut tänka mig ge det en till chans men det är väldigt mycket pengar som ligger låst när cykeln bara är inne för reparation. Är lösningen så enkel som en av dessa cyklar ni nämner?

Hur ofta är hjulbyte aktuellt tror du och vad kostar det att byta med jobb och delar?
 

Apansson

Torpare
Nej de sa att det aldrig händer, den togs ur och skockades till scott, ny sattes in och samma sak efter cirka 6-9 kilometers användning. Jag tar tydligen i så att den vrider sig i sidled och börjar knaka. Kanske skulle den aldrig gå sänder men det känns så jävla fel med en ny cykel som knakar!! Jag vill så gärna cykla och trivs bäst på en herrcykel där man sitter lite mer rak och trampar två gånger så rullar den 200 meter! Kan absolut tänka mig ge det en till chans men det är väldigt mycket pengar som ligger låst när cykeln bara är inne för reparation. Är lösningen så enkel som en av dessa cyklar ni nämner?

Hur ofta är hjulbyte aktuellt tror du och vad kostar det att byta med jobb och delar?
Skeppshult anger ingen maxvikt vad jag vet, och de tål en hel del förutsatt att man håller den hyfsat ren och fräsch.

Hm, ett treväxlat bakhjul är nog 2500, ett framhjul med rullbroms nånstans 1500. Tyvärr är ju hjulen på navväxlade cyklar dyrare. Dock är deras fälgar bra och ska hålla för en hel del, men det är klurigt med din vikt. Pröva maila skeppshult själv och fråga vad de rekommenderar för din vikt.
Jag tror att en stålram med hög kvalitet som de har är att föredra, då det flexar mer än aluminium, samt att viktskillnaden är marginell.
 

V

Cartier
Där har ni elhoj! 45km/h vid pedalassist, finns även gasreglage som skrämmer upp den i ca 30. 120mm slaglängd, batteri infällt i ramen. Jävligt rolig!

Har inte Specialized någon som gör typ 70+? Har för mig att det hängde något sådant på Cykelspecialistens butik i Hornstull.
 

Ok kul, jag bor en bit därifrån närmare bestämt i Ohamn. tyvärr har det inte blivit mycket cyklande i år så antingen ska jag skärpa mig nästa år eller kanske den får avyttras vilket dock skulle kännas trist då den är lite speciell :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Har du varit i Falun och cyklat? Är jäkligt sugen på att prova velo, verkar riktigt häftigt.

Cyklat velo två ggr bara, utomlands, och det är liiiiiite för läskigt för mig. Har dock en vän som cyklar för seniortempolandslaget och han vill släpa med mig till Falun i vinter så jag kan släppa loss min Pista-räser rejält och inte bara mysa på enmilapendlingen till och från jobbet :)
 

V

Cartier
Cyklat velo två ggr bara, utomlands, och det är liiiiiite för läskigt för mig. Har dock en vän som cyklar för seniortempolandslaget och han vill släpa med mig till Falun i vinter så jag kan släppa loss min Pista-räser rejält och inte bara mysa på enmilapendlingen till och från jobbet :)

Visst är det så att man måste gå kurs där för att få licens att köra? Skulle vara riktigt kul med en velo/ks/gtg i Falun.
 

carlanton

Audemars
Nej de sa att det aldrig händer, den togs ur och skockades till scott, ny sattes in och samma sak efter cirka 6-9 kilometers användning. Jag tar tydligen i så att den vrider sig i sidled och börjar knaka. Kanske skulle den aldrig gå sänder men det känns så jävla fel med en ny cykel som knakar!! Jag vill så gärna cykla och trivs bäst på en herrcykel där man sitter lite mer rak och trampar två gånger så rullar den 200 meter! Kan absolut tänka mig ge det en till chans men det är väldigt mycket pengar som ligger låst när cykeln bara är inne för reparation. Är lösningen så enkel som en av dessa cyklar ni nämner?

Hur ofta är hjulbyte aktuellt tror du och vad kostar det att byta med jobb och delar?

Tror inte några hjul eller några moderna lager kommer hålla särskilt länge om du väger 145. Även de mest stabila hjulen brukar vara specade till typ 110 kg, men även då slits de säkert relativt fort. En snabb googling visar dessutom att Scott har 110 kg som rekommenderad maxvikt (http://www.scott-sports.com/us/en/support/faq).

Mitt tips är gammal standardcykel i stål, typ en riktig armécykel med ballongdäck på maxtryck. Nya cyklar verkar inte vara gjorda på samma sätt och med samma odödlighetsfilosofi.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tror inte några hjul eller några moderna lager kommer hålla särskilt länge om du väger 145. Även de mest stabila hjulen brukar vara specade till typ 110 kg, men även då slits de säkert relativt fort. En snabb googling visar dessutom att Scott har 110 kg som rekommenderad maxvikt (http://www.scott-sports.com/us/en/support/faq).

Mitt tips är gammal standardcykel i stål, typ en riktig armécykel med ballongdäck på maxtryck. Nya cyklar verkar inte vara gjorda på samma sätt och med samma odödlighetsfilosofi.

Köp gediget svenskt slitstål - Skeppshult eller Pilen. Sjösala är som antytts snubblande nära dritt.
 
Topp