Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mycket behagliga däck. Se till att inte pumpa för hårt bara!Precis knappat hem nya däck, Continental Gp 4000ii med slang och golvpump. Förstod att Hutchinson som satt på var att be om punktering.
Nu ska jag bara lära mig tvätt och smörja kedjan. Och byta hjul/däck
Någon i Skåneland förövrigt som är ute och härjar på landsvägarna?
Haha då skulle du inte gilla mitt diskhjul, iofs tub men kör 130-140Mycket behagliga däck. Se till att inte pumpa för hårt bara!
Skönt att få bekräftelse på det. 23mm sitter på men beställde 25mm då jag är 89kg lätt. Förstått att det borde bli "bättre"? Tryck till 7bar typ?Mycket behagliga däck. Se till att inte pumpa för hårt bara!
Korrekt! 25mm är bättre på alla sätt. Finns ingen anledning att köra 23 idag om man inte är masochist och gillar den hårda känslan.Skönt att få bekräftelse på det. 23mm sitter på men beställde 25mm då jag är 89kg lätt. Förstått att det borde bli "bättre"? Tryck till 7bar typ?
Haha, det är galet. Tub kräver visserligen lite mer, och som sagt, vissa gillar ju det där lite hårdare...Haha då skulle du inte gilla mitt diskhjul, iofs tub men kör 130-140
Längtar tills tubeless blivit bättre så man kan köra det allround, skönare åkning har jag aldrig haft men är en riktig pita just nu...
Skönt att få bekräftelse på det. 23mm sitter på men beställde 25mm då jag är 89kg lätt. Förstått att det borde bli "bättre"? Tryck till 7bar typ?
Toppen! Hoppas nya pumpen/ tryckmätaren går inom COSC7,2 bak och 5 fram, skulle jag nog säga. Då räknar jag på att Conti 25mm brukar bli ungefär 27mm på dom flesta moderna fälgar.
Är väl framförallt att de tuber jag använder har lägst rr vid 130-140. Har bredare däck på räsern, men tempohojen har jag inte möjlighet att gå bredare än 23-24mmKorrekt! 25mm är bättre på alla sätt. Finns ingen anledning att köra 23 idag om man inte är masochist och gillar den hårda känslan.
Haha, det är galet. Tub kräver visserligen lite mer, och som sagt, vissa gillar ju det där lite hårdare...
själv föredrar jag 26-28mm och typ 5.5-6 bar... smyger fram!
Oj jösses, 5bar? Det räknar jag som punka7,2 bak och 5 fram, skulle jag nog säga. Då räknar jag på att Conti 25mm brukar bli ungefär 27mm på dom flesta moderna fälgar.
Oj jösses, 5bar? Det räknar jag som punka
Jag kör 23mm och trycker alltid i 130psi, däcken säger max 120 men jag har alltid som ursäkt att mätaren inte kan stämma exakt så då får man ha i lite extra för att motverka felmarginalen.
Jag kör Conti GP 4000s 2.
Du är medveten om att du tappar omkring 10W på att ha så lågt tryck va?Nu räknade jag på 25mm Conti, 5 bar är verkligen ingen punka för en normalviktig person. Jag kör 3,3 bar fram och 5,2 bar bak på mina 64kg.
Om vi tar samma vikt som personen ovan på 89kg och höftar att cykeln väger 9kg med två vattenflaskor på, så borde du med dina 23mm köra 6 bar (89psi) fram och 9,6 bar (139psi) bak. Så om du väger så mycket bör du skaffa bredare däck för att få ner trycket eftersom det är mer än dina däck klarar.
Du har ju verkligen inte samma vikt fördelad på framhjulet som bakhjulet på vanlig räsercykel. Kör du tempo med tempopinnar och plattor att fläka ut dig över så blir det mer vikt framtill.
Du är medveten om att du tappar omkring 10W på att ha så lågt tryck va?
Vet inte vart du läser på den sidan, men det är en enkel beräkning. W=RR*fart (m/s)*vikt (N) alltså för 25mm conti gäller att vid 4,1 BAR är rr 0,00465 och räknar vi då med 30km/h och din vikt på 64kg fårt vi 0,00465*8*627=23,35W
Har aldrig sagt att 10W var för ett däck, i ditt fall blir det omkring 8W för båda vilket är omkring 10 som jag sa. Självklart gör position och kläder mer, men det gör det inte däcktryck oviktigt. Sedan lägger man till däckval så är skillnaden större. Skillnaden mellan mina 4000s som jag tränar i och mina corsa speed som jag tävlar i är omkring 6W per hjul i min fart, vet inte hur det är med dig men jag utnyttjar gärna varje W jag kan5 watt är inte 10 watt. Kroppens yta mot vinden och lite för fladdriga kläder gör mer än så.
Kör mellan 5,5-6bar på mina 28mm zippdäck som sitter på ett par zipp firecreasthjul. Kommer aldrig gå tillbaka till 23 eller 25mm. Väger 74kg för övrigt.
Nu räknade jag på 25mm Conti, 5 bar är verkligen ingen punka för en normalviktig person. Jag kör 3,3 bar fram och 5,2 bar bak på mina 64kg.
Om vi tar samma vikt som personen ovan på 89kg och höftar att cykeln väger 9kg med två vattenflaskor på, så borde du med dina 23mm köra 6 bar (89psi) fram och 9,6 bar (139psi) bak. Så om du väger så mycket bör du skaffa bredare däck för att få ner trycket eftersom det är mer än dina däck klarar.
Du har ju verkligen inte samma vikt fördelad på framhjulet som bakhjulet på vanlig räsercykel. Kör du tempo med tempopinnar och plattor att fläka ut dig över så blir det mer vikt framtill.
Nä, den blir faktiskt lägre. Mina zipphjul är gjorda för minst 25mm däck. Sedan så blir komforten otroligt bra fast jag kör på en superstyv Canyon.Vad är fördelarna för dig med att ha så breda däck? Blir det inte mer rullmotstånd?
Men om du kör så lågt som 3,3bar så måste däcken ”suga fast” ordentligt i backen, tycker du det inte är segt att cykla så? Ökad risk för punka har jag fått lära mig att det är vid lågt däcktryck.
Rullmotståndet blir lägre, dock så får man förlorar man lite på aero om ens däck är bredare än fälgen.Vad är fördelarna för dig med att ha så breda däck? Blir det inte mer rullmotstånd?
Just därför är de nya zipphjulen bra eftersom de är gjorda för breda däck.Rullmotståndet blir lägre, dock så får man förlorar man lite på aero om ens däck är bredare än fälgen.
Jo absolut, men är väl bara 303 som är gjorda för 28 om jag inte minns fel. Men helt klart att 25 är skönare att cykla på än 20/21 om vi inte snackar tubeless. Allt detta spelar ju mindre roll om man cyklar klunga och inte tempo, men för mig som kör tempo framförallt så är det mest lönt med smalt framdäck pga aero och sen bredare bak där hjulen inte träffar luften rakt på.Just därför är de nya zipphjulen bra eftersom de är gjorda för breda däck.
Jag har 404 och de blir mera aero med bredare däck. Speciellt i kantvind.Jo absolut, men är väl bara 303 som är gjorda för 28 om jag inte minns fel. Men helt klart att 25 är skönare att cykla på än 20/21 om vi inte snackar tubeless. Allt detta spelar ju mindre roll om man cyklar klunga och inte tempo, men för mig som kör tempo framförallt så är det mest lönt med smalt framdäck pga aero och sen bredare bak där hjulen inte träffar luften rakt på.
Inte bredare än fälgarna, Zipp rekommenderar väl själva 23 för aero och 25 för komfort. 28 blir ju ännu mera komfort men om du inte har 303 med bredare fälgar tappar du mycket av de aerofördelarna hjulet ger från början. Man brukar prata om 105% regeln alltså att din fälg ska vara 5% bredare än däcket, och eftersom i princip alla däck är bredare än de beskrivs som, så innebär det att man ska ha lika breda däck som fälgen, eller kanske helst lite mindre.Det beskrivs i den här bilden rätt tydligtJag har 404 och de blir mera aero med bredare däck. Speciellt i kantvind.
Du kan tro det om du vill, men det stämmer inte. Som jag visat så är 23/25 optimalt på 404 och 25mm fälgar där även 25 är gränsfall. Sedan är 28 givetvis skönare, men det är en annan sak. I övrigt jag håller med, skillnaden är troligtvis mindre än 10W.Tror nog att man åker snabbast ändå på 28mm på våra vägar som inte alla gånger är så bra. Jag har wattmätare på alla mina hojar och ser klar skillnad mellan olika hojar, min aero är såklart snabbast av flera skäl.
Tror nog skillnaden mellan 28 och 25 är mindre än 10W
För mig som inte tävlar utan är snäppet under elitmotionär så tar jag komfort före 10w, jag har ändå det mesta slimmat i min utrustning. För dig som tävlar så är det ju självklart att 23 fram är att föredra. Min hoj levereras med 23 fram och 25 bak.Du kan tro det om du vill, men det stämmer inte. Som jag visat så är 23/25 optimalt på 404 och 25mm fälgar där även 25 är gränsfall. Sedan är 28 givetvis skönare, men det är en annan sak. I övrigt jag håller med, skillnaden är troligtvis mindre än 10W.
Allt kommer ner till hur mycket man är villig att kompromissa med bekvämlighet, för mig är det inte värt den kompromissen och jag tränar och tävlar därför med smala däck, men de flesta cyklisterna bryr sig inte om några W hit eller dit, är bara att kolla på de flesta när de är ute och vardagscyklar (och på tävling iofs) och de flesta lämnar MÅNGA W på bordet.
Fast i slutändan måste man testa kombinationen på det underlaget man kör. Vibrationer och stötar kostar i energi de med. Sedan är ju aerodynamik sjukt komplicerat, omöjligt att räkna på hur det exakt blir i verkligheten. Med det sagt kan du klart ha rätt och vet mer än jag gör i detta fall.Du kan tro det om du vill, men det stämmer inte. Som jag visat så är 23/25 optimalt på 404 och 25mm fälgar där även 25 är gränsfall. Sedan är 28 givetvis skönare, men det är en annan sak. I övrigt jag håller med, skillnaden är troligtvis mindre än 10W.
Allt kommer ner till hur mycket man är villig att kompromissa med bekvämlighet, för mig är det inte värt den kompromissen och jag tränar och tävlar därför med smala däck, men de flesta cyklisterna bryr sig inte om några W hit eller dit, är bara att kolla på de flesta när de är ute och vardagscyklar (och på tävling iofs) och de flesta lämnar MÅNGA W på bordet.
Ja och det är det som rr står för i mina inlägg. Man mäter hur många W som krävs för att vrida hjulet på ett visst underlag. Att rullmotståndet är lägre på bredare däck är det inget snack om, men luftmotståndet talar också sitt tydliga språk och där är smalare=mer aero.Fast i slutändan måste man testa kombinationen på det underlaget man kör. Vibrationer och stötar kostar i energi de med. Sedan är ju aerodynamik sjukt komplicerat, omöjligt att räkna på hur det exakt blir i verkligheten. Med det sagt kan du klart ha rätt och vet mer än jag gör i detta fall.