• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vad tycker en AD om att en affär görs upp?

kay75

Omega
hej tänkte höra med er, eller om det är någon som jobbar hos någon AD, hur ställer ni er till att en affär görs upp i er butik? efter en översyn hos er urmakare
att allt ser bra ut?
nyfiken.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Förstår inte heller riktigt vitsen med att göra affärer hos AD... Ska det utföras äkthetsintyg etc är det något jag som köpare skulle bett säljare ordna innan ev. affär. Givetvis på min egna bekostnad om jag är osäker på något.
 

Reverso

Panerai
Det beror väl på flera olika faktorer.

Har man köpt klockan hos just den AD:n som affären ska göras upp hos så ser jag absolut inget problem med att göra upp affären hos dem.

Men att bara klampa in och lägga upp grejerna på disken och köra på kanske inte är att rekommendera. Givetvis så ringer man i förväg och hör efter om det går bra att göra upp affären i deras lokaler.

Och självklart så erbjuder man sig att betala för besväret.
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Jag kan förstå varför man skulle vilja göra det om det finns en äkthetsbedömningsfaktor med i bilden. Men då tycker jag som tidigare nämnt att säljaren ordnar med det innan.

Får en rolig bild i huvudet av att jag kör in min bil hos en officiell bilåterförsäljare och häver ur mig att jag bara ska kränga min bil snabbt.

Känns lite lustigt. "Ah, säljer ni klockor? Lugnt om jag säljer här också?" Schysst!
 

Patrik86

Breitling
Gäller nog att känna 22-åringen hos ADn rätt väl för att undvika finsk stämning i butiken. Kommer själv ihåg när jag jobbade på bank för många år sen och folk vid mer än ett tillfälle frågade om de fick låna ett rum på kontoret att slutföra affärer i :D
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Märkligt nog står det i väldigt många annonser att "affär görs upp hos AD". Också alltid varit nyfiken på hur det går till.
 
  • Like
Reactions: SPW

TompaC

Rolex
2-Faktor
Skall det fixas ett äkthetsintyg och en köpare bara vill dubbelkolla uppgifterna så skall det inte vara några problem. Har man bra kontakt med AD så tycker jag att man fortfarande skall höra av sig och dubbelkolla så att det verkligen är ok.

Tycker personligen att en sådan typ av affär inte skall påbörjas eller avslutas hos AD. Man kan ta hjälp av AD för att intyga äkthet/amplitud men inte mer en så.
 
Senast ändrad:

Admm

KS Explorers Club
Jag tycker att det är bra att du skriver denna tråden, har själv tänkt rätt mycket på det :D
Jag kan hålla med om att det känns rätt otrevligt att bara kliva in och be vald klockbutik att konfirmera äktheten etc etc och göra upp affären på plats..
Men känns även att som återförsäljare av Rolex (vi tar det som exempel) borde t.ex NymansUr ställa upp och konfirmera äktheten, eller? :bored:
Jag är 16 år och för mig är ett klockköp rätt mycket pengar, därför vill jag alltid vara 100% säker att klockan jag köper är 100% äkta.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Gäller nog att känna 22-åringen hos ADn rätt väl för att undvika finsk stämning i butiken. Kommer själv ihåg när jag jobbade på bank för många år sen och folk vid mer än ett tillfälle frågade om de fick låna ett rum på kontoret att slutföra affärer i :D
Men på banken är det ju lite annorlunda, då de är en del av affären. Har lånat rum på banken vid några tillfällen. Då har min bankman erbjudit detta.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att det är bra att du skriver denna tråden, har själv tänkt rätt mycket på det :D
Jag kan hålla med om att det känns rätt otrevligt att bara kliva in och be vald klockbutik att konfirmera äktheten etc etc och göra upp affären på plats..
Men känns även att som återförsäljare av Rolex (vi tar det som exempel) borde t.ex NymansUr ställa upp och konfirmera äktheten, eller? :bored:
Jag är 16 år och för mig är ett klockköp rätt mycket pengar, därför vill jag alltid vara 100% säker att klockan jag köper är 100% äkta.
Tycker man isåfall får bekräfta äktheten via ett intyg. Eller ringa i förväg och prata med butiken angående detta och kolla om de skulle vilja ha någon kompensation för att bekfräfta utan intyg. (Kommer förmodligen inte behöva betala något eller särskilt mycket men själva gesten att erbjuda sig uppskattas mer av AD än att bara gå dit och ta upp tid för dem då de inte tjänar något på att du säljer en klocka där.)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tycker man isåfall får bekräfta äktheten via ett intyg. Eller ringa i förväg och prata med butiken angående detta och kolla om de skulle vilja ha någon kompensation för att bekfräfta utan intyg. (Kommer förmodligen inte behöva betala något eller särskilt mycket men själva gesten att erbjuda sig uppskattas mer av AD än att bara gå dit och ta upp tid för dem då de inte tjänar något på att du säljer en klocka där.)
Ja man får ju fan pröjsa butiken. :)
 
Topp