• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad väljer du? GMT eller YM?

MrAvenger

Omega
Hej alla,
Har en superfin 16710 GMT II, D-serie med vridningsinläggen Pepsi, Coke och lakrits. Till den använder jag ibland ett bekvämt Rubber B i svart.
Enligt min åsikt den roligaste Rolex som finns, just på grund av rik variationsförmåga.
Å andra sidan har jag en superfin Yacht Master 16622, albinoklockan som passar till allt.
Personligen är YM en mer bekväm klocka att bära. Bättre tyngd, mer substans och man känner att det är en Rolex man bär.
Har även planer på att lägga in den blå tavlan, just för att blå är min färg :D

Utan att långdra det.
Vilken bör jag behålla? Motivera gärna.

TACK!

IMG_7319.JPG
IMG_7357.JPG
IMG_6930.JPG
IMG_4413.JPG
IMG_6533.JPG
IMG_6625.JPG
IMG_6667.JPG
IMG_6668.JPG
IMG_6674.JPG
 

ScubaKing

Audemars
Hej alla,
Har en superfin 16710 GMT II, D-serie med vridningsinläggen Pepsi, Coke och lakrits. Till den använder jag ibland ett bekvämt Rubber B i svart.
Enligt min åsikt den roligaste Rolex som finns, just på grund av rik variationsförmåga.
Å andra sidan har jag en superfin Yacht Master 16622, albinoklockan som passar till allt.
Personligen är YM en mer bekväm klocka att bära. Bättre tyngd, mer substans och man känner att det är en Rolex man bär.
Har även planer på att lägga in den blå tavlan, just för att blå är min färg :D

Utan att långdra det.
Vilken bör jag behålla? Motivera gärna.

TACK!

IMG_7319.JPG
IMG_7357.JPG
IMG_6930.JPG
IMG_4413.JPG
IMG_6533.JPG
IMG_6625.JPG
IMG_6667.JPG
IMG_6668.JPG
IMG_6674.JPG

utan tvekan YM
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Behåll GMTn, den är bättre.
Motivering: borstat är snyggare än blankt i min bok och som du själv beskriver är den mkt mångsidig.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Behåll 16710 Gör mycket av jobbet på stugan själv och spara så pass mycket så du iaf kan köpa en jubileelänk till GMTn så blir den ännu mer mångsidig.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Behåll 16710. En schysst ym går nog att hitta, även de nya är snygga, men gmt är (nog) svårare. Nya ersätter inte gamla, även om de är snygga de med.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej alla,
Har en superfin 16710 GMT II, D-serie med vridningsinläggen Pepsi, Coke och lakrits. Till den använder jag ibland ett bekvämt Rubber B i svart.
Enligt min åsikt den roligaste Rolex som finns, just på grund av rik variationsförmåga.
Å andra sidan har jag en superfin Yacht Master 16622, albinoklockan som passar till allt.
Personligen är YM en mer bekväm klocka att bära. Bättre tyngd, mer substans och man känner att det är en Rolex man bär.
Har även planer på att lägga in den blå tavlan, just för att blå är min färg :D

Utan att långdra det.
Vilken bör jag behålla? Motivera gärna.

TACK!

IMG_7319.JPG
IMG_7357.JPG
IMG_6930.JPG
IMG_4413.JPG
IMG_6533.JPG
IMG_6625.JPG
IMG_6667.JPG
IMG_6668.JPG
IMG_6674.JPG
YM om du nu måste välja. Vilken lyster den har! Elegant och YM är som ett årgångsvin, den blir bara bättre och bättre med åren, annars har du redan nämnt de bästa argumenten.

  • Passar till allt
  • Mer bekväm att bära
  • Bättre tyngd
  • Mer substans
  • Man känner att det är en Rolex man bär.
  • Man kan byta tavla, t ex den blå för den är din färg och då har du nästan två klockor, en med silver dial och en blå sunburst

Sen är den röda sekundvisaren svårslagen :)
Sälj gmt och köp en Seiko som du kan ha när du jobbar med stugan.
Slutsats: du har en grymt användbar kombo. Finns det verkligen ingenting du kan göra så att du kan behålla dem båda?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Se man det med sunt förnuft, så blir det ju GMT så klart, lättare att sälja, håller nog värdet bättre, kommer att stiga/öka i pris på lång sikt, är definitivt en roligare klocka eftersom den har 2-3 tidszoner etc.

Ska man nu se med estetiska ögon så kan det ju bli lite svårare, observerade att du hade roulettedatum på din YM, är det dit satt i efterhand?! Det är ju kul, och ger klockan ett extra lyft, tavlan är ju trevligare på en YM, oavsett färg så länge vi snackar dom nyare GMTn med glossy dial. Tyngden är också helt fantastisk, dock så stör man sig lite på ändlänkarna som inte sitter 100 kan tyckas då dom sticker upp ovanför bandhornen lite. Trots detta så er den ju svincool, så är det.

Kollar vi på GMTn (16710) så har den ju allt som du be/skriver, man kan lätt byta insert, snygg när man bär den med, länk som är klart snyggaste kombon, nato = :wtf:, Perlon :cigar: och på läder som är helt OK. Personligen gillar jag detaljen med pilen som indikerar GMT tiden den är helt fantastisk, och slår det mesta faktiskt. Och I min mening den ultimata Rolex klockan, man har och får allt man behöver som ägare av denna klocka.

Så...efter lite övervägande så skulle jag säga att du skall behålla GMTn, då den på sikt kommer att stiga i pris mer en YM, är nog svårare att hitta ett perfekt exemplar då den används mer som beater en YM då jag tror att det är mer än finklocka när det kommer till många användare. En YM kommer du att kunna få tag i utan problem i ett mycket gott opolerat skick...
 
Senast ändrad:
Topp