Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vanligt fenomen? (Breitling)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Asplund, 20 maj 2016.

1. Asplund
    Trådstartare

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    tjipp

Vad är detta man ser runt boettlocket? Ser ofta detta fenomen på just Breitling, klockan på bilden är t.ex. endast 10 år gammal..

Rost? Smuts kan det väl inte vara då klockorna ofta är nypolerade dvs. då borde de vara tvättade innan och efter polering?

4311833h_xxl.jpg

JensBP gillar detta.
  2. Mauritz

Mauritz Borgare

Någon typ av poler-vax samt dåligt tvättat skulle jag säga.
    Rost känns uteslutet då det är en rostfri klocka :)

Hugii gillar detta.
  3. Mr.Carrera

Mr.Carrera Bonde

BESSERWISSER VARNING!!

Nu säger jag inte att det är rost på klockan ovan men rostfritt kan faktiskt tro det eller ej rosta.
    Väljer man fel stålsort i fel miljö kan det innebära och det rostfria stålet rostar eller missfärgas.

4. Asplund
    Trådstartare

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Därav jag skrev om Breitling specifikt. Delvis om deras stållegering kanske krånglar..

5. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Jag har fått mycket svarta märken av min länk och den smuts som satt på länken såg ut så. Smuts+polervax kanske?

6. Mr.Carrera

Mr.Carrera Bonde

Asså det första som jag tänker på när jag ser bilden är om det är torkad olja/fett/polermedel eller liknande?

7. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Var på besök i Skånemejeriers ostfabrik i Kristianstad för ett par år sedan. I den del där ostarna flöt runt i saltvatten satt endast rostfria skåp. Pga saltvattnet var alla skåpen väldigt rostangripna. Sen var det väl inte c5m men ändå.
    Läs mer http://www.teknikhandboken.se/handb...underlag/krav-pa-fastdon/korrosionshardighet/

OnT: ingen aning.

8. Mr.Carrera

Mr.Carrera Bonde

Att rostfritt kan rosta var precis vad jag sa.

Kejsaren och yonsson gillar detta.
  9. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Skulle helt säkert säga smuts.

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    10 års hudavlagringar? Skarpa kanter där det kan gömma sig och ett tjockt baklock gör att det får ligga skyddat?

11. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Precis, utformningen gör nog att det inte tar så länge vid daglig användning innan det blir smutsigt.

yonsson gillar detta.
  12. Asplund
    Trådstartare

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Men klockan är ju i nyskick så antar att den är nypolerad / putsad, borde inte det tagits bort ganska enkelt med en tandborste i samma veva? Låter märkligt att polera upp en klocka och lämna äckel kvar? Kanske bara är jag :p

13. yonsson

Från:
    GBG
    Tippar på att den är använd och därefter lätt avtorkad. Allt biologiskt material möglar ju. Eller Å är det som du säger silikonfett.

Eurenius gillar detta.
  14. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    100% smuts. Så där ser nästan alla beggade brattar ut som jag köper, mer eller mindre iallafall. Går bort med lite fuktig trasa (eller en dusch om man har trycktestat den). Min Yachting hade sån där smörja under hela vridringen. De flesta har vid länkfästen, mellan länkbitar och i hålor.

Eurenius gillar detta.
  15. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Det har inget med polering att göra.

16. yonsson

Från:
    GBG
    Fresh!

17. Nicke L (Växjö)

Nicke L (Växjö) Friends of KS

Från:
    Gissa ;-)
    Mööööög! å inget annat.

MacRulez4ever gillar detta.
  18. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Smuts, mögel, gamla partiklar., hud, svett, porer, snor... Varför just brattar är drabbade så ofta vet jag ej. Kanske för att vi brattebärare är så smutsiga helt enkelt? ;)

Mr Skurkburk gillar detta.
  19. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Såg smutsigare ut i verkligheten. Men efter hemmaspa är den len, ren och fin. Som ny i boetten nästan. :)
    FBED9A63-6F44-485C-A244-E2BF29AE26BF.JPG
    81A49567-B3A8-4481-B2DD-44D7BF615DA6.JPG

Nicke L (Växjö), Eurenius, Aurum och 1 annan gillar detta.
  20. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Just på den klockan är det skumt. Den ser så piff och uppfräschad ut i övrigt. Bakboetten är ju helt nypolerad. Riktigt slarvigt. Så svårt är det inte. Säger jag som just kollade mina närbilder på min Cockpit jag har till salu. Finns viss tendens till smuts mellan boett och länk ser jag. Damn! Skämskudde. Detta måste tvättas och fotas om när jag är hemma nästa gång. :)

svesam och Asplund gillar detta.
  21. Parabellum

Parabellum Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tandborste och mild tvål. Helst inte samma tandborste till käften sen..

MacRulez4ever gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield