• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför ogillas uret.se?

GRONK

Cartier
Har personligen handlat där. Dock var det en klocka för under 5k. Personligen hade jag inte handlat där när det kommer till dyrare klockor då priserna är för det mesta alldeles för höga. Men vid billigare köp så är det ok ;)
 
Fast du kan väl lämna in den hos AD i ex Göteborg även om det på Certet står stämplat ex en AD i Tyskland? Är väl lite samma sak som att jag är på utlandssemester och köper en klocka där? Klart jag borde få lämna in den på service i Göteborg då? Jag hade en Omega köpt från uret.se. Var då iaf inga problem lämna in den på Jarl Sandin sen för garantiärende.
tror du missfatta mig,menar att affärerna kommer inte dö ut så länge det behövs att serva klockorna. och om man som jurmakare har verkstad, varför inte också ha en butik stt sälja klockor i
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
tror du missfatta mig,menar att affärerna kommer inte dö ut så länge det behövs att serva klockorna. och om man som jurmakare har verkstad, varför inte också ha en butik stt sälja klockor i
För att då behövs det mer personal, större lokal, bättre läge, andra öppettider? Två helt olika saker att serva klockor och sälja klockor.
 
nja tror jag inte, dock blir ju servicen lidande,skulle jag veta skulle jag lira V75mm men vi får se hur det artar sig, man vill ju ha affärer, handla på nätet e ju bara meckit.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
nja tror jag inte, dock blir ju servicen lidande,skulle jag veta skulle jag lira V75mm men vi får se hur det artar sig, man vill ju ha affärer, handla på nätet e ju bara meckit.
Ja visst skulle det fattas något om inte en sådan sak som premiumklockor alltid måste inhandlas via nätet. ..
 

sjökvist

<—Axel Nilson
vissa saker handlar man alltid i butik, premiumklockor är en sån sak.
Då kan man vara säker på att det är en klocka man har med sig hem, plus att man har ett stämplat cert
 

Lowe92

Cartier
vissa saker handlar man alltid i butik, premiumklockor är en sån sak.
Då kan man vara säker på att det är en klocka man har med sig hem, plus att man har ett stämplat cert
Klart man inte måste handla allt i butik. Nätet har ju många fördelar som 2 veckor öppet köp, ofta bättre priser och öppet 24/7. Kan man köpa dyra kläder och skor på nätet kan man nog allt köpa en klocka som dessutom alltid går att fixa storleken på.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Klart man inte måste handla allt i butik. Nätet har ju många fördelar som 2 veckor öppet köp, ofta bättre priser och öppet 24/7. Kan man köpa dyra kläder och skor på nätet kan man nog allt köpa en klocka som dessutom alltid går att fixa storleken på.
de gånger jag har handlat klockor hos AD så har de kunnat matcha gråhandlarna, sen beror det naturligtvis vilka märken det gäller.
Köper du en klocka på nätet så visst, du har rätt att byta den, vilket betyder att den du får hem kan någon annan haft och bytt in
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
vissa saker handlar man alltid i butik, premiumklockor är en sån sak.
Då kan man vara säker på att det är en klocka man har med sig hem, plus att man har ett stämplat cert

Jag kan tycka att "man" är fel här. Chrono24 massiva intåg på klockmarknaden är ett rätt tydligt exempel på det....
 

TCB

Cartier
Jag har positiva erfarenheter av uret.se De är förvisso inte billiga, vilket är hela poängen med online-köp.
En sak som behöver sägas gällande "gråhandlare" är att Rolex m.fl hade kunnat stoppa det blixtsnabbt om de verkligen ville. Alla klockor kommer ju från början från AD´s.
 

peppelito

Omega
Möjligt men den har inte varit på vift utanför butiken, och vem vet vad klockan då har råkat ut för
Fast utanför butiken kan den absolut ha varit. Många butiker och kedjor har öppet köp förutsatt att man kommer tillbaka med kvitto, klocka och emballage i originalskick. Dvs samma krav för retur som de flesta webbutiker.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Fast utanför butiken kan den absolut ha varit. Många butiker och kedjor har öppet köp förutsatt att man kommer tillbaka med kvitto, klocka och emballage i originalskick. Dvs samma krav för retur som de flesta webbutiker.
tror Inga seriösa klockbutiker tillämpar sånt nuförtiden, möjligtvis att det var så förr.
Är en klocka använd så finns det ingen handlare som tar tillbaka den
 

peppelito

Omega
tror Inga seriösa klockbutiker tillämpar sånt nuförtiden, möjligtvis att det var så förr.
Är en klocka använd så finns det ingen handlare som tar tillbaka den
Är en klocka använd så är den inte i originalskick. Uret.se eller andra webbhandlare behöver inte heller ta emot returer av klockor som burits, dvs om det går att se att de burits och man kan se slitage. De två veckornas returrätt enligt distansköplagen ger dig som konsument inte rätt att använda produkten fullt ut under två veckor för att sedan returnera. De två veckorna är till för att ge konsumenten möjligheten att kontrollera så produkten motsvarar förväntningarna.

Jag köper också helst hos lokal handlare, men kan de inte möta webbhandlare rimligt nära prismässigt så köper jag på webben.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Är en klocka använd så är den inte i originalskick. Uret.se eller andra webbhandlare behöver inte heller ta emot returer av klockor som burits, dvs om det går att se att de burits och man kan se slitage. De två veckornas returrätt enligt distansköplagen ger dig som konsument inte rätt att använda produkten fullt ut under två veckor för att sedan returnera. De två veckorna är till för att ge konsumenten möjligheten att kontrollera så produkten motsvarar förväntningarna.
Skillnaden är att köper du hos AD så vet du att klockan inte har varit ute på vift
 

peppelito

Omega
Skillnaden är att köper du hos AD så vet du att klockan inte har varit ute på vift
Det ifrågasätter jag dock. Tror nog ganska många AD erbjuder öppet köp om du kommer tillbaka med en oanvänd klocka i originalemballage. Om det stämmer så kan ju en klocka inköpt hos en AD ha varit lika mycket på vift som en webbhandlad klocka. Varför skulle inte fysiska klockbutiker erbjuda öppet köp? Nästan all annan detaljhandel erbjuder det med förutsättningen att returen måste uppfylla vissa krav, tex originalskick på både produkt och emballage. Fast jag kan ju ha fel... :)
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Det ifrågasätter jag dock. Tror nog ganska många AD erbjuder öppet köp om du kommer tillbaka med en oanvänd klocka i originalemballage. Om det stämmer så kan ju en klocka inköpt hos en AD ha varit lika mycket på vift som en webbhandlad klocka. Varför skulle inte fysiska klockbutiker erbjuda öppet köp? Nästan all annan detaljhandel erbjuder det med förutsättningen att returen måste uppfylla vissa krav, tex originalskick på både produkt och emballage. Fast jag kan ju ha fel... :)
Ja de erbjuder öppet köp, men då ska klockan vara plomberad, bevisligen aldrig buren
 

JohnDoe

Rolex
Det finns väl några exempel här på ks att uret skickat klockor som varit ute hos kund. Sen har de skickat fel tillbehör/boxar/cert osv enligt en o annan tråd här.
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Stort tack till alla som tagit sig tid att dela med sig av sina erfarenheter och tankar kring detta. Ska bli intressant, för mig själv, att se vart jag handlar nästa gång.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sen handlar det ju om vad man prioriterar inom sin egen köpcykel och detta blir kan ju bli en avgörande faktor i kommande eller planerat klockköp.
Personligen så vill jag ha mindre fysisk köpupplevelse (i butik) men en hög tillgänglighet på produkten.
Medans andra vill ha tvärtom. Och detta formar våra köpmönster och prioriteringar.
Och i dagsläget har vi ju ett brett utbud som servar behoven på bägge sidor.
Så idag tycker jag vi har en så stor valfrihet att lägga premiumen där man vill ha den att vi alla sitter i en god båt.:)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har positiva erfarenheter av uret.se De är förvisso inte billiga, vilket är hela poängen med online-köp.
En sak som behöver sägas gällande "gråhandlare" är att Rolex m.fl hade kunnat stoppa det blixtsnabbt om de verkligen ville. Alla klockor kommer ju från början från AD´s.

Hur då?
 
Der bästa med uret.se är att man snabbt kan kolla msrp (stämmer oftast), typ så. De är säkert reko att handla ifrån osv.

Bättre pris kan du få både hos ad, flagship och hos andra gråhandlare. Uret har ju lyckats med att bli någon form av referensbibel för många svenskar och det genererar ju säkert en hel del sales från noobs.

Men att köpa tex en ny Rolex, Patek osv av Uret är nog både dyrare och en sämre upplevelse än många andra alternativ, som också är lätta att handla ifrån och garanterat billigare.

Med det sagt så är rätt många AD’s helt värdelösa, medans vissa andra säljer utav bara fan. Dock så tror jag att forumälsklingen Rolex mfl gärna vill ta över all försäljning själv och sköta showcasing från deras egna flagships.

Personligen finner jag ingen glädje att köpa från en butik, snarare lite obehag att jag ska bli rånad när jag lämnar butiken och lite annat skit. Kaffe, skumpa och snacka klockor gör jag redan med massa polare.

Mvh
 
Topp