• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart försvinner box och papper egentligen?

Bottega

Cartier
Hallå allesammans!

Jag har suttit och funderat ett tag nu, det är jäkligt ofta om inte nästan jämt man ser trådar eller ur på c24 där box och papper saknas, uret kan vara 1-2 år gammalt och ändå inte ha några papper. Jag ser det fullt normalt om en klocka som är 15-90 år gammal där papper och box är borta, men ur som är något år tycker jag personligen att det känns lite konstigt.

Hur resonerar ni vid box och papper vid klockköp?

Bottega
 

Optimisten

Cartier
Självklart blir man orolig för stöld.

MEN kom ihåg att dyra klockor ofta köps av personer som inte bryr sig om sånt här. Kanske bryr de sig lite om garantin, men asken, och garantikort när dessa gått ut? Knappast.

Sparar du dina matkassar? Typ...

WIS-personers andel av lyxklocksmarknaden är inte så stor som man tror att den är.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har inte köpt nytt i den klassen, än, men självklart skulle jag spara allt jag fick med klockan!
 

Emil

Cartier
folk flyttar runt, packar om och glömmer av!
köper man grisen i säcken eller är tveksam så kan man ju alltid begära id på personen och ringa polisen och kolla serienummer på klockan. jag personligen skulle aldrig köpa en klocka för en större summa som saknar detta dock...
 

vekktah

Cartier
Hade jag varit ovetande (och fått en Rolle) hade jag nog slängt rolexboxen direkt. Den är ju helt sinnesjukt ful. Cert hade jag nog sparat, men folk är inte såna. Många jag känner hade nog (om de köpte) bett att få klockan på armen i butiken och bett att få lämna utan påsar och trams. Men visst drar man öronen åt sig på nyare ur utan tillbehör, men lika mycket för att man vet att det blir svårsålt etc. När jag kortade min länk på nymans sa de att de egentligen inte ens gör såna saker utan att kunden har med cert (!).
 

Maxim

Cartier
Själv kastade jag box och papper till min certina, känns lagom värt att hänga kvar en gigantisk låda för en enkel klocka. Certet sparade jag i någon låda tror jag. Gillar inte att spara på lådor till något, slänger allt sådant direkt.

Förstår mig inte på de som sparar på lådor till allt, typ datordelar - hur jäkla mycket plats har de hemma egentligen?
 

Mr Chance

Kalmar
Jag känner ingen extra glädje över boxar och papper. Men när jag ska sälja vet jag att det är en fördel. Så visst tänker jag en gång till innan jag köper en dinka utan b&p.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Kan bara svara för egen del.

Till den klockan jag fick i studentpresent har jag kvar allting. Dock endast pga affektionsvärde. (Kommer självklart aldrig att sälja den klockan)

Nästa klocka köpte jag själv i butik. Hade ett "normalt" klockintresse och hade börjat tjäna pengar. Ville unna mig själv en fin klocka och la typ 25' har jag för mig. Det var (är) mycket pengar för mig, så av den anledningen var jag rädd om boxen och allt sånt. Tror till och med att jag sparade papperspåsen från butiken ganska länge... ;)

Men nu efter några flyttar har jag ingen aning om var dessa är. Om de ens finns kvar.

Nästa klocka var en Citizen Aqualand. Att ha som helg "slit och släng"-klocka. Kostade väl 4-5' och då det var var en "finklocka" eller särskilt mycket pengar så slängde jag kartongen omgående.

Vad jag vill ha sagt med detta? Jo.

Om 50' på en Rolex är lika mycket för någon som för mig när jag la 5' på en Citizen, så är det väl högst rimligt att anta att man resonerar ungefär likadant med boxen och tillbehören? Det är ju så att säga klockan man vill åt. Resten är bara krimskrams.

(Jämför med de som samlar på sneakers och sparar allt. Själv byter jag inte sällan "gympaskorna" direkt i butiken och ber han/hon i kassan att slänga mina gamla... Lite white trash, för all del, men jäkligt skönt.)

/R
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Mina tankar:

Att box och dokument slängs/försvinner är rätt vanligt. Det jag kan tycka är än mer märkligt är då box samt allt övrigt UTAN cert finns. Där blir jag mest orolig för ev stulna föremål. VEM slänger ett litet papper för att behålla allt annat i lådan.... De lilla men viktiga dokumentet tar ju inte upp någon plats direkt!

Har läst i någon tråd om servicecert, utf av rolex. Tydligen något man får då rolex alt AD servar klockan. Tror dock att det endast fås om rolex servar den. Någon kanske kan räta ut ev frågetecken kring det?

Då jag köpte min första rolex var allt med, dock ej vid senare köp.

Kan man på något sätt härleda klockan till det land där den från början sålts m hjälp av serienummer? Eller är det bara via cert man kan se försäljningsland?
 

10past10

Omega
Jag städade ur en garderob på kontoret och hittade under massa kontorsbråte en vintage Rolex box full med gem, enkronor, några gamla skruvar, några ihopknöglade notislappar, en vintage hang tag och ett halvt paket med tuggummi. (Jag hade mina aningar om vem lådan tillhörde, jag sa till honom på skarpen och informerade om prisläget på boxar, så då tog han hem den, efter några månader).

F.ö låg det en kul lapp i gamla boxar där Rolex uppmuntrar ägaren att använda boxen till att förvara ciggaretter i. Så hittar man en vintage box som luktar skurk vet man varför ...

op65.jpg
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Poliskontroll och en noterad obetald skuld hos kronofogden kan faktiskt leda till att aina beslagtar värdesaker som fanns vid tillfället.

Auktioner, pantbanker etc brukar väl sällan ha full set?
 

HeliDive

Cartier
Vi kan väl utveckla resonemanget lite; hur viktigt är det med box och papper? Säg en vintagedinka, alltså ingen ny pjäs, bryr man sig så mycket om det och hur mycket ska det påverka priset i så fall?

Kommer på mig själv att rata klockor som inte är fullset, kan dock inte riktigt motivera ens för mig själv riktigt varför? o_O
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Vanligt folk som inte är klocknärdar som oss kanske bara behåller klockan och garantin.
När mitt klockintresse började på 80-talet köpte jag 2 omega. Jag behöll inköpskvitto och innerbox, resten kastade jag.
Nu när mitt klockintresse har växt behåller jag allt, t.o.m bärkassen från butiken :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag tycker att det är att trevligt att äga ett fullset. Speciellt om man planerar att lämna efter sig klockan till generationen efter. Men inte mer än trevligt. Det är klockan som är det viktiga (mycket förvånande, eller hur?). ;)
 

calzone

Vacheron
Innan jag blev intresserad av klockor så slängde jag allt och behöll klockan, tror det är ganska normalt faktiskt. Men nu skulle jag alldrig göra det bara kanske om det var en g-shock :p
 

jabla

Sarlacc
Certet är ju en form av garantibevis och många samlar sina garantibevis på ett ställe och städar sedan efterhand bort de som gått ut.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ser bara på mig själv, flyttat runt, boxar kvar i en flyttkartong hemma i Sverige, om någon vill köpa här i Holland blir det utan box och papper,
 

Optimisten

Cartier
folk flyttar runt, packar om och glömmer av!
köper man grisen i säcken eller är tveksam så kan man ju alltid begära id på personen och ringa polisen och kolla serienummer på klockan. jag personligen skulle aldrig köpa en klocka för en större summa som saknar detta dock...

Senast jag kollade det hade polisen bara länsvisa register. Dvs man får ringa många samtal alt. göra många sökningar för att enbart kolla av Sverige. Det var några år sedan, men ändå, vilket totalt skämt!

Har detta förbättrats?
 

Emil

Cartier
Senast jag kollade det hade polisen bara länsvisa register. Dvs man får ringa många samtal alt. göra många sökningar för att enbart kolla av Sverige. Det var några år sedan, men ändå, vilket totalt skämt!

Har detta förbättrats?

gör polisen en slagning på ett specifikt serienummer eller modell så kommer det upp, utanför rikets gränser kan jag dock inte svara på. jag kan däremot tycka att dem stora klockmärkena skulle kunna ha ett eget register för stulna klockor, ett nummer man kan ringa och få information om en klocka har anmälts stulen i X land.
 
gör polisen en slagning på ett specifikt serienummer eller modell så kommer det upp, utanför rikets gränser kan jag dock inte svara på. jag kan däremot tycka att dem stora klockmärkena skulle kunna ha ett eget register för stulna klockor, ett nummer man kan ringa och få information om en klocka har anmälts stulen i X land.

Vet att Breguet har ett register för saknade/stulna klockor.
http://www.breguet.com/en/CUSTOMER-CARE/Stolen-pieces
 
Topp