• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka polerar sina klockor?

Jepso

Breitling
Mycket snack om polering på vintage subs, gmts, snowflakes etc... Har den blivit polerad? Ungefär hur många gånger kan den ha polerats? Är poleringen bra utförd?

Det alla vintage nördar letar efter är exemplaren med nästintill orörda boetter, original visare och glas. Så vilka är egentligen dom som polerar sina klockor? Finns ni här på klocksnack? Varför? I min värld är det big no no att polera en klocka. Tycker charmen på vintage dinkor sitter i hairlines och dingen på bandhornet, en ny polerad vintage sub känns inte rätt.o_O
 

Mattan

Panerai
"vanliga" personer som bara köper en klocka för att den är snygg och ska visa tiden vill nog helst ha en klocka utan repor och med fin glans. Det här med opolerat är vad jag tror mest en sak "klocknördar" emellan.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
När jag hämtade ut min JLC från service hos Rob Engström blänkte den och min spontana känsla var wow! Vad fin den blev. Visste inte att polering ingick i service men jag är glad att den polerades. Men jag hade tänkt annorlunda med t ex en submariner.
image.jpeg
 

Mattan

Panerai
När jag hämtade ut min JLC från service hos Rob Engström blänkte den och min spontana känsla var wow! Vad fin den blev. Visste inte att polering ingick i service men jag är glad att den polerades. Men jag hade tänkt annorlunda med t ex en submariner.
image.jpeg
Intressant det där, det känns allmänt som att polerat vs opolerat betyder mest map vintage Rolex, vad kommer det sig? Jag känner att jag påverkats likadant, främst efter att last för många trådar på VRF...
 

Jepso

Breitling
Intressant det där, det känns allmänt som att polerat vs opolerat betyder mest map vintage Rolex, vad kommer det sig? Jag känner att jag påverkats likadant, främst efter att last för många trådar på VRF...
Jag tror det beror främst på att det är den stora marknaden inom klockor, på mer okända/ovanliga klockor spelar väl en polering ingen roll direkt då marknaden är liten och begränsad.

OT grattis till 1000 inlägget!:D
 

Smulan

Rolex
Har min stålfisk inne för polering nu. Slitage kan vara men är inte alltid vackert. En boett som tappat formen är heller inget man vill ha.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mycket snack om polering på vintage subs, gmts, snowflakes etc... Har den blivit polerad? Ungefär hur många gånger kan den ha polerats? Är poleringen bra utförd?

Det alla vintage nördar letar efter är exemplaren med nästintill orörda boetter, original visare och glas. Så vilka är egentligen dom som polerar sina klockor? Finns ni här på klocksnack? Varför? I min värld är det big no no att polera en klocka. Tycker charmen på vintage dinkor sitter i hairlines och dingen på bandhornet, en ny polerad vintage sub känns inte rätt.o_O
Jag vill nog att de ska polera klockan när den lämnas in på service, men jag vill inte ha en klocka som polerats sönder. Inte heller en klocka som polerats när den i original är borstad. Jag utgår ifrån att det är poleringsproffs som polerar den när den lämnas in till en AD. Det finns en del förstörda därute på klockmarknaden och dem vill nog ingen ha. Problemet är att det kan vara svårt att få veta, då vissa säljare verkar tro att den är i bästa skick när den blänker. Vissa klockor med länk har både borstade och polerade partier och då måste de, såvitt jag förstår, plockas isär så de polerade bitarna kan poleras och de borstade kan borstas. Är det någon som fått sin klocka förstörd när den lämnats in?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Intressant det där, det känns allmänt som att polerat vs opolerat betyder mest map vintage Rolex, vad kommer det sig? Jag känner att jag påverkats likadant, främst efter att last för många trådar på VRF...
Det är något speciellt med framförallt patinerade Rolex. Man betalar premium för Spiderdial, blekta insert och allmän patina. Tropical = guld. Till viss del är det väl även så med Omega Speedmaster. När det gäller många andra märken är så nära NOS som möjligt att föredra.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Att opolerade vintagerolex är eftertraktade är ju helt enkelt för att det finns så få av dem. Det normala har ju varit och är att klockorna poleras i samband med service.
Sen måste man ju skilja på arbetet som en duktigt polerare gör med en fulpolering. Fulpolering som förstör boettens originalform går alltid bort.

Själv är jag tudelad till polerung. Skulle inte polera ett bruksur, typ en submariner, men tex en dressera i guld skulle jag absolut kunna låta poleras om den var sliten. Jag tycker t ex att @Affe gjorde helt rätt som polerade sin Midas.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dressklockor (då menar jag "riktiga" dressklockor, inte random 50-60-talare) ska enligt mig vara i blankpolerat skick. Bruksur gör sig bäst "lagom". Då man säljer klockor till o-nördar så blir det lättare deal på en klocka som blänker lite lagom.
Fulaste som finns är ju dock sabbad boettform och sabbade ytor, en svår balans där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant det där, det känns allmänt som att polerat vs opolerat betyder mest map vintage Rolex, vad kommer det sig? Jag känner att jag påverkats likadant, främst efter att last för många trådar på VRF...
Är bara för Rolex är så hypeade och att det finns så många av dem. Samma strävan efter orört finns hos alla äldre bruksur. Speciellt de som har plana ytor.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vill nog att de ska polera klockan när den lämnas in på service, men jag vill inte ha en klocka som polerats sönder. Inte heller en klocka som polerats när den i original är borstad. Jag utgår ifrån att det är poleringsproffs som polerar den när den lämnas in till en AD. Det finns en del förstörda därute på klockmarknaden och dem vill nog ingen ha. Problemet är att det kan vara svårt att få veta, då vissa säljare verkar tro att den är i bästa skick när den blänker. Vissa klockor med länk har både borstade och polerade partier och då måste de, såvitt jag förstår, plockas isär så de polerade bitarna kan poleras och de borstade kan borstas. Är det någon som fått sin klocka förstörd när den lämnats in?
Om man utgår från att AD är poleringsproffs skjuter man tyvärr sig själv i foten.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är något speciellt med framförallt patinerade Rolex. Man betalar premium för Spiderdial, blekta insert och allmän patina. Tropical = guld. Till viss del är det väl även så med Omega Speedmaster. När det gäller många andra märken är så nära NOS som möjligt att föredra.
Håller inte med, ser exakt samma trend på alla vintageur. Sedan har aldrig spindeltavla varit premium.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I regel så poleras klockor i samband med service och när de passerar handlare.
@Aurum belyser en bra punkt, och det är faktumet att det är hyffsat vanligt att även AD's utför poleringar som många här upplever undermåliga.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har betydligt mer erfarenhet av vintage så jag tar dig på orden. Det du menar är att så nära NOS som möjligt alltid är att föredra? En NOS tavla är dyrare än en tropical?
Det tycker jag inte du ska göra, men det är ju alltid trevligt om folk lägger någon vikt vid ens ord. Det jag menade är att samma köpare gör samma bedömning på ett ur oavsett fabrikat. NOS och tropical lär vara dyrast? Finns folk för alla kategorier av ur.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu har jag ju inga dyra ur, men rent generellt tycker jag att det ska synas att de har använts (specifikt skulle jag aldrig polera en dykare, men kanske ett dressur). Dessutom tycker jag alltid att bilder på klockor förstärker skavanker. I verkliga livet skulle man aldrig reagera över vissa repor.
Så här ser min SKX009 ut efter 6-7 år. Riktigt härligt.:)
1521-jpg.218870
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hade en nyare Rolex inne på servic (10 år gammal) hos Rob i våras, den fick de polera. Men just nu har jag en 1675 inne där och då var jag väldigt tydlig med att den inte får poleras. Den är polera tidigare, troligen mer än en gång, men vill inte se mera av det. Då får den gärna ha lite smårepor istället. Hör endå till att det syns att den är använd när det kommer till vintage.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu köper ju jag mest billigt vintage, men jag ser hellre att klockan jag ska köpa har ett trasigt gammalt läder, sprucket glas och oidentifierbar skit mellan luggarna, än att den kommer på ett nytt tjockt präglat hirsch och blänker som en julgranskula...

Edit: enda gången en klocka kan behöva poleras enligt mig, är om den blivit fulpolerad tidigare..
 

månljus

Panerai
Hade en nyare Rolex inne på servic (10 år gammal) hos Rob i våras, den fick de polera. Men just nu har jag en 1675 inne där och då var jag väldigt tydlig med att den inte får poleras. Den är polera tidigare, troligen mer än en gång, men vill inte se mera av det. Då får den gärna ha lite smårepor istället. Hör endå till att det syns att den är använd när det kommer till vintage.
Tycker att detta är intressant ändå. Din nya klocka blir också vintage någon gång, så det finns en chans att någon i framtiden resonerar på exakt samma sätt kring din nyare Rolex som du gör när det kommer till din 1675.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hade en nyare Rolex inne på servic (10 år gammal) hos Rob i våras, den fick de polera. Men just nu har jag en 1675 inne där och då var jag väldigt tydlig med att den inte får poleras. Den är polera tidigare, troligen mer än en gång, men vill inte se mera av det. Då får den gärna ha lite smårepor istället. Hör endå till att det syns att den är använd när det kommer till vintage.
...och du frågade så klart vilken lapping machine de använde?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tycker att detta är intressant ändå. Din nya klocka blir också vintage någon gång, så det finns en chans att någon i framtiden resonerar på exakt samma sätt kring din nyare Rolex som du gör när det kommer till din 1675.
Ska jag vara ärlig så tänkte jag inte på att polering ingick i service när jag lämnade in den. Men håller med, även en ny klocka blir vintage någon gång. Sedan har jag lite högre förtroende för att Rob gör det bättre och snällare än en hur en del polerade klockorna på 80-talet.
 
Topp