• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

johpe

Panerai
2-Faktor
20210722_173245.jpg

Mycket nöjd med min nästa klocka!
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Sneglar på Cartier i dressperspektivet. Tycker Hamilton är extremt intressant också. Finns nog INGEN som gör skönare field watches och kvalitén är där.
 

Lenne81

Cartier
2-Faktor
Spejar lite efter en
Tudor Pelagos (blå)
Tudor BB58
Grand Seiko SBGA231

Någon av dessa blir mitt nästa köp. Frågan är bara vad man ska göra sig av med innan. 😅
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Håller med. Riktigt nöjd med klockan. Behövde förkorta länken ytterligare. Gick till en vanlig klockbutik här. Frågade aldrig vad det kostade, men har alltid betalat 250-300 kr max i min gamla stad. Dom tog 500 kr och tog ca 1 minut. Galet!
Du skulle gjort det själv! Det tar bara en kvart och ett dugligt verktyg köper du för en femtiolapp ifall du saknar det.
 

Fluve

Cartier
Är lite sugen på en av Tag Heuer klockorna som ligger uppe på kaplans, men är det något man bör tänka på ifall man köper en klocka via auktion på det sättet?
Har inte direkt möjlighet att kolla upp dem "in the flesh" så att säga, och man blir ju lite fundersam till om man köper nåt som inte är i gott skick etc.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Min nästa klocka är en Spinnaker Elemental "Pepsi". Beställde för en stund sedan efter att ha sett recension av Just the watch kanalen på Youtube. 20% rabatt och fri frakt från England. Är osäker på om det tillkommer tull, vet inte hur reglerna är nu.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Min nästa klocka är en Spinnaker Elemental "Pepsi". Beställde för en stund sedan efter att ha sett recension av Just the watch kanalen på Youtube. 20% rabatt och fri frakt från England. Är osäker på om det tillkommer tull, vet inte hur reglerna är nu.
Tull och moms tillkommer. Det är inte tullkostnaden som är det stora delen utan just momsen.

Har inte koll på om de drar av den engelska momsen på priset dock, men de kan du säkert googla fram :)
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Tull och moms tillkommer. Det är inte tullkostnaden som är det stora delen utan just momsen.

Har inte koll på om de drar av den engelska momsen på priset dock, men de kan du säkert googla fram :)
När jag köpte klocka från England var man tvungen att kommunicera detta med säljaren. Gör man inte det så får man betala momsen i England på 20% och 25 i Sverige. Därefter kan man begära att få tillbaka 20% av tullverket. Lite komplicerat men funkar fint! Tull på klocka är ungefär 8kr.
 

J/W

Omega
Rolig tråd, kul att se vad ni alla strävar efter i era samlande. Själv är mitt nästa projekt en SeaDweller modell äldre (äldre än 2005).

En annan klocka jag tycker är riktigt spännande, men allt för dyr… är Rolex Yachtmaster Everrose…
 

TPG

Omega
2-Faktor
Rolex Yachtmaster är i min mening en av de mest undervärderade klockorna där ute. Både stål och TT everrose är fantastiska klockor med det smidiga och otroligt snygga daytona-liknande caset. Kan inte bestämma mig för vilken urtavla man ska ha dock :p
 

Bilagor

  • 2e59f9726ddef3853122f18d2aa70a2a.jpeg
    2e59f9726ddef3853122f18d2aa70a2a.jpeg
    154.3 KB · Visningar: 28
  • Rolex-Oyster-Perpetual-Yacht-Master-40-126622-Blue-Dial-Promo-Shot.jpeg
    Rolex-Oyster-Perpetual-Yacht-Master-40-126622-Blue-Dial-Promo-Shot.jpeg
    227 KB · Visningar: 26

eNielsen

Rolex
Pledge Member
När jag köpte klocka från England var man tvungen att kommunicera detta med säljaren. Gör man inte det så får man betala momsen i England på 20% och 25 i Sverige. Därefter kan man begära att få tillbaka 20% av tullverket. Lite komplicerat men funkar fint! Tull på klocka är ungefär 8kr.
Stort tack för att du nämnde det med 20+25%. Har undrat varför mina 3 senaste köp från ebay har haft 45% import charges. Det har inte varit enorma summor så tänkte inte så mycket på det. Blir att ringa till tullverket imorgon.
 

J/W

Omega
Mitt nästa projekt blir en Sea Dweller..
Det dräller dock inte med dessa klockor så det kommer nog ta ett tag innan den rätte dyker upp..
 
  • Like
Reactions: Man

jpp

Breitling
Vill börja bygga upp min samling från grunden, och testa mig igenom en massa olika på vägen.

Just nu sitter jag med en Grand Seiko och en G-shock och ska väl börja fylla på där emellan.

Tankarna går just ju mellan lite sportigare klockor, någon rolig dykare eller mer åt field hållet.
Det står nog mellan
  • Hamilton Khaki Field Mechanical
  • Seiko 5 Sport SRPE53
  • Orient Kamasu / Vostok Amphibia

Och beror nog mest på om jag hittar ett bra pris på en begagnad Hamilton först eller inte kan vänta och slår till på någon av de andra😁
Tog inte allt för lång tid innan det blev ett tillslag. Dock ingen Hamilton denna gången utan blev en Kamasu från en forummedlem.
Råkade också på en gammal citizen hemma under semestern som ska fixas och fylla funktionen som Seiko 5an var tänkt, iaf till en början😅
Målet nu är väl att runda av listan från ovan med en svart Hamilton lagom till när hösten och mörkret kommer.
Sen får man se var det bär av!
 

Bilagor

  • 2021_0816_22081000.jpg
    2021_0816_22081000.jpg
    100.7 KB · Visningar: 31
  • 2021_0816_22073600.jpg
    2021_0816_22073600.jpg
    151.8 KB · Visningar: 27

kev1n

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på en Cartier Santos Galbée ref. 987901. Det som gör mig osäker är att den är i minsta laget på sina 29mm. Är det möjligtvis någon som har testat/haft samma eller en liknande modell som kan ge mig lite råd. Bifogar en lånad bild nedan.

1629148768499.png
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Funderar på en Cartier Santos Galbée ref. 987901. Det som gör mig osäker är att den är i minsta laget på sina 29mm. Är det möjligtvis någon som har testat/haft samma eller en liknande modell som kan ge mig lite råd. Bifogar en lånad bild nedan.

1629148768499.png
Också sugen på 29mm santos- och också nyfiken på hur den upplevs.. Har rätt taniga vrister men är van med 40~. Inbillar mig att den bärs större än 29 dock! Lånar bild från annonsen som @Falken hade ute här för ett tag sedan som gjorde att jag fick den på min radar. Tycker den ser ut att sitta riktigt snyggt!
 

Bilagor

  • 9BBAFC87-D266-4B98-9E63-EA0BE3236EAB.jpeg
    9BBAFC87-D266-4B98-9E63-EA0BE3236EAB.jpeg
    204.3 KB · Visningar: 31

Falken

Panerai
Också sugen på 29mm santos- och också nyfiken på hur den upplevs.. Har rätt taniga vrister men är van med 40~. Inbillar mig att den bärs större än 29 dock! Lånar bild från annonsen som @Falken hade ute här för ett tag sedan som gjorde att jag fick den på min radar. Tycker den ser ut att sitta riktigt snyggt!
Jag upplevde just den versionen på bild som för liten när jag hade den. Iaf för mig på 190cm, 100kg & strax över 18cm handled då länken avsmalnar väldigt mycket. Det jag gjorde var att jag bytte ut den mot en senare 1564 med hidden clasp så den fick bredare länk och nu älskar jag den. Tror skillnaden är ca 18/16 jämfört med typ 18/14 men inte säker.

Visserligen en carree på bilden men förra galbee var snarlik så du förstår vad jag menar.

2814A329-1647-42D2-9AA6-A52882D234D0.jpeg

Nya!
6BFC4EDE-7D81-4443-885C-5584072FCB37.jpeg
 

Mandunko

Cartier
2-Faktor
Jag upplevde just den versionen på bild som för liten när jag hade den. Iaf för mig på 190cm, 100kg & strax över 18cm handled då länken avsmalnar väldigt mycket. Det jag gjorde var att jag bytte ut den mot en senare 1564 med hidden clasp så den fick bredare länk och nu älskar jag den. Tror skillnaden är ca 18/16 jämfört med typ 18/14 men inte säker.

Visserligen en carree på bilden men förra galbee var snarlik så du förstår vad jag menar.

2814A329-1647-42D2-9AA6-A52882D234D0.jpeg

Nya!
6BFC4EDE-7D81-4443-885C-5584072FCB37.jpeg
Tack för utförligt svar! Den sitter svinbra på dig.
 
Topp