• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken klocka med automatiskt urverk har längst gångreserv?

Songer

Omega
Jag menar då automatiska, inte manuell uppvridning.
Mina Omega AT 8500 har 60 timmar vilket är hyfsad lång reserv.
Har vi några utmanare?
 

CCB

Cartier
2-Faktor
ETA har gjort en version av sitt 2824-2 verk som Tissot och Certina använder i vissa modeller, de kallar det Powermatic 80 och har en gångreserv på 80h. Jag tror den korrekta benämningen är ETA C07.111.
 

Alligatorn

Cartier
Tyckte jag såg en IWC Ingy "big" eller liknande ploppa upp här för ett tag sedan med 7 dagar :)
Mina billiga Seikos har runt 40-50.
 
En ny modell som har förhållandevis lång reserv är ju Tudor North Flag. Är väll 70h på den. Klart bättre än snittet i alla fall.
 

Songer

Omega
Vad är det som hindrar att man har 10 dagar på alla?
Bör man inte kunna ha en ganska stor fjäder som man spänner i de flesta urverk? Eller tänker jag fel?
 

Patrike

Omega
Rolex Day-Date 40 (228239) = 70 h. Helt ok, men inget i jämförelse med alla 10 dagars där ute. Dock har nya 3255 urverket "Patek-precision".

"Precision-wise, the escapement registers a daily rate variation of -2/+2 seconds a day – twice as exacting as the COSC standard of -4/+6 seconds day, and more accurate than even Rolex’s current self-imposed tolerance of -1/+5 s/day."

Patek seal
"for calibers with diameters of 20 mm or more, the rate accuracy must lie within the range of -3 and +2 seconds per 24 hours; for calibers with diameters of less than 20 mm, the rate accuracy must lie within the range of -5 and +4 seconds per 24 hours."
 

MånsT

Rolex
Blancpain har några "8 Jours"-verk med (surprise surprise) 8 dagars gångreserv. Osäker på vilken typ av uppvridning, dock.
 
Att tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Manuella verk är en annan sak, men automaten kommer dra upp sig hela tiden vid användning och det är därför rätt onödigt med så long gångreserv. Argumentet att man slipper ställa om den efter x antal dagar påvisar bara lathet i mina ögon.
Att göra ett verk med längre gångreserv är inte svårt för fem öre, det är bara sätta in en eller fler transporthjul mellan fjäderhuset/n och centrumhjulet och ändra utväxlingen.
Inte svårare än så! :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Att tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Manuella verk är en annan sak, men automaten kommer dra upp sig hela tiden vid användning och det är därför rätt onödigt med så long gångreserv. Argumentet att man slipper ställa om den efter x antal dagar påvisar bara lathet i mina ögon.
Att göra ett verk med längre gångreserv är inte svårt för fem öre, det är bara sätta in en eller fler transporthjul mellan fjäderhuset/n och centrumhjulet och ändra utväxlingen.
Inte svårare än så! :)
Kan köpa det men för den som har 10 klockor eller mer blir det en ganska tidskrävande rutin att dra upp dem varannan dag.

Det är säkert inte svårt alls att få lång gångreserv men det är kul att någon tar i rejält som Panerai med 10 dagar :)
 

Oew

Rolex
Att tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Manuella verk är en annan sak, men automaten kommer dra upp sig hela tiden vid användning och det är därför rätt onödigt med så long gångreserv. Argumentet att man slipper ställa om den efter x antal dagar påvisar bara lathet i mina ögon.
Att göra ett verk med längre gångreserv är inte svårt för fem öre, det är bara sätta in en eller fler transporthjul mellan fjäderhuset/n och centrumhjulet och ändra utväxlingen.
Inte svårare än så! :)
Typ som Langes monats-werk! Rätt kaxigt att kunna dra upp klockan en gång i månaden :D
image.jpeg
image.jpeg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kan köpa det men för den som har 10 klockor eller mer blir det en ganska tidskrävande rutin att dra upp dem varannan dag.

Det är säkert inte svårt alls att få lång gångreserv men det är kul att någon tar i rejält som Panerai med 10 dagar :)
Låt klockan stanna och ställ den bara när du ska använda den. Tar 20 sekunder att ställa en klocka som stannat.
 
Att tävla om hur lång gångreserv man har på automater utöver kring 65-70 timmar är rätt meningslöst enligt mig.
Manuella verk är en annan sak, men automaten kommer dra upp sig hela tiden vid användning och det är därför rätt onödigt med så long gångreserv. Argumentet att man slipper ställa om den efter x antal dagar påvisar bara lathet i mina ögon.
Att göra ett verk med längre gångreserv är inte svårt för fem öre, det är bara sätta in en eller fler transporthjul mellan fjäderhuset/n och centrumhjulet och ändra utväxlingen.
Inte svårare än så! :)
Sant. Men en sak som jag uppskattar är om den klarar en normal helg så man slipper ställa varje måndag. För jag och troligen många andra har en klocka på jobbet och en annan på fritiden osv osv.
 
Topp