Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken prisklass bör man lägga sig på vid köp av automatiska ur?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JiiWe, 20 februari 2014.

1. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Hej,

Jag blev lite sugen på att köpa ett mekaniskt automatiskt ur men vet inte riktigt vilken prisklass man bör lägga sig på för att inte få strunt bara. Jag letar efter en klocka där visaren flyter fram och som är automatiskt uppvridet. Jag letar efter en klocka liknande Tissot Tradition (http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=3232) ungefär. Den här klockan var också ganska sjyst men jag tror att urtavlan drar mot det gråare/silvriga hållet och jag är mer intresserad av vit. Någon av er som kan ge synpunkter?

Edit: Visaren flyter fram på alla mekaniska urverk kanske?

2. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

3. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Amesoeurs gillar detta.
  4. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

5. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg

Vad har du för budget? Blir nog lättare att hitta rätt klocka då.

6. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Har en tanke om att jag ska ha tre klockor. Ett skelettur och det har jag redan ett sjyst. Sen ska jag köpa en Glycine Airman Base 22 och den tredje är en klassisk klocka som bara är stilren och budgeten för den är cirkus 5000:-.

7. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Tror att många här på forumet kan detta bättre än mig, men Tissot, Certina och Orient gör alla automatiska lite stiligare klockor i din prisklass. Kolla in dom :)

JiiWe gillar detta.
  8. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Tack för hjälpen Sputniq, jag ska se till att kolla in dem. Men automatiska ur är bra kvalitet om de kostar 5000:-? Det är inte så att de tappar tiden efter ett tag eller så?

9. 4cie

4cie Biskop

Det är väl oftast ETA-2892 som används i automatiska instegsmodeller? Ett bra robust verk som håller. Dock har alla mekaniska ur (manuella och automater) service var 5-7e år beroende på hur den används.

10. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Visst ja... Hur mycket kostar en sån service? Och låt säga att man använder klockan 100 dagar om året. Behövs det service kanske var 15:e år då?

11. slimjim

slimjim Rösten från Bro

12. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Tyvärr så funkar det inte så, oljor och packningar torkar ändå. Önskar dock att det var som du sa.

13. 4cie

4cie Biskop

Servicen behövs oavsett om du använder klockan eller inte då oljorna i urverket inte håller för evigt utan torkar ut med tiden.
    För ett sådant ETA-verk går det nog loss på runt 3500 SEK, någon annan som har servat en sådan får gärna kommentera här.

14. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Certina samt tissot automater servas för 2000 på krons ur.

15. plexan

plexan Borgare

Mitt tips såklart: Orient Chicane
    orient1.jpg
    (du kan köpa 5 med den budgeten) :)

Annars som sagt, kolla in Tissot och Certina eller kanske någon Seiko sarb?

JiiWe och Camo00 gillar detta.
  16. Charlie2k14

Charlie2k14 Torpare

Från:
    Köping
    Certina ds action automatic:) Kan de vara något?!

JiiWe gillar detta.
  17. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Den var prisvärd! Kanske jag ska spara lite pengar på den här klockan istället så att jag kan köpa den där Glycinen jag vill ha :D

18. JiiWe
    Trådstartare

JiiWe Stadsbo

Definitivt! Den ska jag titta närmare på

Mårtenssons ur Brookfield