Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Vilken rabatt är rimlig att förhandla till hos svensk Rolex AD?

Diskussion i 'Diskussion' startad av 324252, 29 september 2016.

1. 324252
    Trådstartare

324252 Torpare

Hej,
    Vet att det kan vara svårt och säga något generellt, men jag ska köpa en Day-Date 40 och listpris är ca 310.000 kr.
    Vad är skäligt att tro att man kan förhandla till om man kliver in hos en svensk AD och vill köpa klockan.
    10 procent?
    Är det enklare på en dyrare klocka (2-300.000 kronor och uppåt) som t.ex. ovanstånde?
    Dela gärna med er av era erfarenheter.

2. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Gå in och prova?

Kejsaren och yonsson gillar detta.
  3. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Brukar vara bra, mer än 10.

Ninen79 gillar detta.
  4. Lindstedt

Lindstedt Stadsbo

Från:
    Malmö
    Den här tråden har ju gått flertalet gånger. Sök gärna och kolla där med så får du ett mer uttömmande svar.

Av min högst begränsade erfarenhet är oddsen på en bra rabatt betydligt bättre på dyrare klockor då de inte flyger av hyllorna på samma vis. Vill du ha en vanlig sub har jag svårt att se att du som ny köpare får någon alls. Är du återkommande har du alltid den fördelen. I ditt fall hade jag provat runt 15%. Känns rimligt att de ger iaf 12% på den modellen. Men som alla vet är Spencer gud på området så rådfråga där! Ska du handla i Hufvudstaden kan du kanske till och med styra upp så han hjälper till ;)

324252 och Spencer gillar detta.
  5. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
  6. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    15% tycker jag på en ny, ädelmetallsklocka. De är inga modeller med väntetid eller superstor efterfrågan, så framförallt om ad har klockan i fråga på lager kan du ju lätt gå in och be om det.
    Säger som jag alltid gör - ha en prislapp som du kan tänka dig och betala precis där och då, gå in, var trevlig och ställ frågan. Ingen kommer ta illa upp, det värsta du kan få är ett nej.
    Jobbar själv i butik, att folk frågar om att pruta är inget jag blir grinig på, däremot om folk fortsätter tjata efter man helt sonika svarat ett korthugget "nej, tyvärr, vi dealar aldrig pris" är något som irriterar mig. :)

E.Z. och 324252 gillar detta.
  7. 324252
    Trådstartare

324252 Torpare

Nja, jag vill först få en uppfattning om ungefär i vilket spann det kan röra sig om.
    Vill inte gå in till AD i Sverige och deala pris om jag inte verkligen vet att det är där jag ska köpa klockan. Det känns oseriöst.
    Om den generella uppfattningen är att man kan sikta på kanske 10 procents rabatt eller i bästa fall 12-15 procent, då har jag något att förhålla mig till.
    Annars är ett spår att åka till San Marino och köpa klockan där. Enkelt och Tax-Free direkt hos AD, dvs du betalar nettot direkt.
    Tax där är 20 procent. Så oprutat där = 20 procent av från listpris. Det blir intressant när vi pratar om en klocka som listar över 300.000 kr. Det är därför jag gör lite research ;)
    Har också sett att ämnet behandlats i flera trådar, men det kan vara intressant att få lite aktuella erfarenheter då listpriserna har åkt upp en hel del med valutaeffekterna på CHF.

8. MånsT

MånsT Biskop

Köper du skattefritt utomlands måste man väl betala tull när du ska hem igen, eller? Om man inte smugglar vill säga men sist jag kollade var det olagligt.

nissehult, yonsson, SurTratten och 4 andra gillar detta.
  9. Hexagon

Hexagon Borgare

Om man nu ska vara sån, så är det väl det? Men äh, en ny gulddinka på armen igenom tullen har väl ingen dött av.:rolleyes:

MånsT gillar detta.
  10. MJ24

MJ24 Friends of KS

Du menar väl moms...?

Räven och jappdapi gillar detta.
  11. MånsT

MånsT Biskop

Ja, moms är det kanske. Ärligt talat vet jag inte hur det funkar med avgifter i Sverige på saker köpta i exempelvis San Marino men att köpa x% billigare utomlands och ta hem utan extra avgifter känns knepigt.

12. MJ24

MJ24 Friends of KS

Tullkostnaden är inte mycket, men handlar du utanför EU skall du enligt lag betala Svensk moms.

nissehult och Spencer gillar detta.
  13. MånsT

MånsT Biskop

Aha okej, tack för förtydligandet :)

MJ24 gillar detta.
  14. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Förlita dig inte på San Marino. När jag var där i somras var hela butiken i princip tom.

Apansson, Echo Delta och Spencer gillar detta.
  15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det där är en ganska tröttsam diskussion, alla vet att det går att handla billigare utomlands om man anstränger sig lite och/eller fular.

E.Z., NickL, Apansson och 2 andra gillar detta.
  16. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    På denna klocka minst 20%. Sen låter du din polare som bor i USA/Thailand/Nigeria ta med den till Arlanda när han åker hem efter jul. Där fick du 19% till. Jag vill dock inte uppmuntra att du själv köper du en businessflygbiljett som du bokar av när du gått ut genom tullen på Arlanda med din 'kompis" klocka. Vad tror du hälften av Luxury Watches sortiment består av?

karloscar, Guskleto och Apansson gillar detta.
  17. yonsson

Från:
    GBG
    Skattefifflade klockor menar du? Låter som en ganska grov anklagelse, har du belägg för det?

Bojke gillar detta.
  18. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Jag frågade vad han trodde. Vad tror du?

Guskleto och Apansson gillar detta.
  19. yonsson

Från:
    GBG
    Du antydde. Personligen ser jag ingen anledning att ifrågasätta LW, de är ju inte direkt orimligt billiga i sin prissättning.

20. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Rent hypotetiskt så köper Nisse Hult en DD 40mm för 250 lax. Sen ca 50 lax till i momsåterbäring. Nisse säljer sen sitt 200 lax kap till LW för ca 240 lax med klisterlapparna på. "Ångrade mig". Nisse tjänar 40 lax. LW säljer sen dinkan för 280 lax. "Wow! 30 lax under listpriset. Helt ny klocka med Svenska AD-stämpel". LW tjänar 40 lax. LW gör inget olagligt om de köper in/säljer på kommission till ett lågt pris. Nisse är skurken.

21. yonsson

Från:
    GBG
    Jag fattar vad du menar, vad jag inte förstår är varför du tar just LW som exempel. Det är inte svårt för företag att studsa momsen om de vill.

22. nissehult

nissehult Friends of KS

Även rent hypotetiskt så skulle jag, Nisse Hult, aldrig köpa en DD40. Alla vet att 36mm är den enda storleken.

Mudfold, Räven, Zacke och 11 andra gillar detta.
  23. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Att du inte förstår gör dig bara till en fin människa.

yonsson gillar detta.
  24. 324252
    Trådstartare

324252 Torpare

...och så spårade diskussionen ur

25. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Det gör den ofta.

Men mitt tips är att du går in till en AD.
    Säg att du vill ha klockan men till ett kanonpris.
    När de ger dig sitt bud säger du att det var lite högre än du tänkt dig, antingen sänker de lite till eller så går du till nästa AD

26. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Vad menar du? Den var ju slut efter mitt svar. Mitt svar var klockrent. Fanns inget mer att diskutera. Case closed.

4cie, Apansson och Pojken från Götet gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield