• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina Ds-2 problem med krona+bom

Andren

Omega
2-Faktor
Hej!

Köpte en Vintage Certina Ds-2 och har tidigare hållit på med lite moddning av Seikos och gjort enklare åtgärder på andra klockor (bytt glas, insert, ringar, visare osv). Tänkte att jag skulle testa att fräscha upp den men har stött på patrull.
För den här Certinan verkar det vara problem med krona+bom. Har inte sett den lösningen tidigare men förstår att den är uppbygd på det sättet med delade bomar. Som jag förstår det ska man haka i delarna i varandra för att sedan föra in i verket men jag får det inte att hålla.

Tar med några bilder här, hoppas det syns tillräckligt bra. Kan ni se om något ser konstigt ut? Kan det vara en skada som gör att det delarna inte riktigt fäster i varandra? eller är det bara jag som inte begriper hur det fungerar och behöver uppsöka en urmakare?

Väldigt tacksam för hjälp :)

Mvh
Sebastian
 

Bilagor

  • IMG_1315.JPG
    IMG_1315.JPG
    842.8 KB · Visningar: 10
  • IMG_1316.JPG
    IMG_1316.JPG
    310.1 KB · Visningar: 10
  • IMG_1317.JPG
    IMG_1317.JPG
    870.8 KB · Visningar: 10

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Den ser ju ut att vara korrekt. Svårt att avgöra på bilderna om den skulle vara skadad på nåt sätt. Saknar packningar dock. Kanske kan vara det?
 
Topp