• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage klocka som morgongåva till man

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det ligger en manuell Vacheron i stål på Tradera just nu,bud hittils bara 8500 kr ( och kan nog åtminstone dubblas inan det är färdigt ,men man vet inte då säkert många funderar då en Vacheron i stål är MYCKET sällsynt ....)Nåväl jag heller inte till just denna modell ,men KlockHasse från Bollnäs-trakten är pålitlig så kan gott rekommendera denne säljare....
och bättre än Vacheron & Constantin kan det väl knappast bli om priset inte drar iväg enormt ?
Har svårt att acceptera att den tavlan är samtida med boett och verk?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Ok, jag har inte så stor koll på Vacheron ( har bara haft 2 st Vacheron på ca 25 år, och båda av helt annan modell ) men , Hasse är en erfaren urmakare samlare och medlem i SKR som helt klart borde ha koll på åtminstone ev renoveringar
men det är klart ...... tavlan samtida eller ej ??? ...ja skulle det vara som du tror , då Har inte många här i norr uppe sett tillräckligt mycket Vacheron för att avgöra årsmodeller på ingående delar
, har iaf bara hört gott om honom här i Hälsingland.. Har gjort många affärer med honom, ,
Nåja ,någon som ev tänker bjuda på den kan kontakta mig så ska jag ordna kontakt med Hasse via telefon så han får svara på vad han kollat och vilka ev garantier för återlämnande han står för osv
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för alla tips :) Killen har redan en Rolex och den gillar han ju. Det verkar som att jag letar på helt fel sajter - av alla de klockor ni har nämnt kan jag bara hitta en Omega Constellation Pie Pan med Musse Pigg på för under 10000 kr. Är Chrono24 en dyr site?

Aurum - din JLC var väldigt fin, men killen gillar inte rött guld tyvärr. Klockan på ebay skulle nog falla i smaken, men vågar man köpa där? Jag vet ju som sagt inte så mycket, så det är upplagt att bli lurad. Kan man använda det här forumet också till att diskutera huruvida anonserade klocker är äkta eller inte?

Är det i vintagekretsar helt fel att köpa en klocka utan armband och sätta på ett nytt? Blir det inte helt fel känsla?

Jag har ett par månader på mig, så kanske hinner jag lära mig mer. Än så länge har jag lärt mig att det finns män som är ännu mer fascinerade av klockor än vad kvinnor är av skor ;-)

En fråga till, angående mått. Är det enbart glasmåttet kan menar när man skriver 34 mm? Alltså inte inklusive metallen runt?
Har full förståelse till att din kille inte gillar guld, inget märkligt m det. Som många andra redan sagt så är Memovox fin. Är normalt inte förtjust i Omega men kan tycka att en gammal seamaster är en fin klocka. Något jag hade uppskattat:) om den inte var i guld vill säga. Lycka till i sökandet.
 

Emma

Breitling
Har kollat lite på Kaplans auktioner och i princip alla har bemärkningen "damaged dial". Vad innebär det, och kan man göra något åt det?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Har kollat lite på Kaplans auktioner och i princip alla har bemärkningen "damaged dial". Vad innebär det, och kan man göra något åt det?


äh, de överdriver nåt vansinnigt på just den punkten, alla klockor/tavlor som inte är i helt nyskick kallar de "damaged dial"...
...vi vintagenördar kallar det "patina"... ...man ska inte göra nåt åt det, annat än njuta av det förstås..., men skämt åsido så är det väl klokt att titta på tavlan iallafall innan man slår till så det inte är nån ful repa el så... ;) men generellt så finns det kanonfina klockor som får "damaged dial" hos kaplans
 

Emma

Breitling
Ahhh. Patina. Mycket bättre ordval.

En fråga om Omega seamaster - vissa verkar ha baksidor där det är inpräntat "Seamaster" och ett emblem, vissa har helt släta baksidor. Varierar det från modell till modell? I många annonser står det cal xxx. Vad betyder det? Ju mer man lär sig, ju mer frågor har man...
 

Icaras

Rolex
Ahhh. Patina. Mycket bättre ordval.

En fråga om Omega seamaster - vissa verkar ha baksidor där det är inpräntat "Seamaster" och ett emblem, vissa har helt släta baksidor. Varierar det från modell till modell? I många annonser står det cal xxx. Vad betyder det? Ju mer man lär sig, ju mer frågor har man...
De med ett "grövre" emblem skulle jag gissa på är senare modeller. Slutet av 60-talet och framåt.
Tidigare modeller har så vitt jag vet endast släta baksidor med ingraverad text eller emblem. Om de använts mycket har gravyren slitits bort.

Cal = Caliber, alltså vilket urverk som sitter i. För de som har koll ger det ett hum om servicekostnad, komplikationer med mera.
 

KMS

Rolex
Grejen är väl kanske att det inte är helt lätt att handla vintage på tex Ebay o Tradera. Man behöver ha en del kunskap för att veta att man får rätt grejer, det är väl därför det kan vara enklare att handla på KS (klocksnack) eller TTT (timetotalk) ett annat alternativ är ju om du bor du i en storstad så finns det oftast lite urmakare som säljer vintageur som är servade och dyl. eventuellt ges det ut nån form av garanti. Kan ju också vara en möjlighet. Då får man ju kolla o klämma lite så att säga. Handlar du på KS eller urmakare finns ju oftast hjälp att få om något inte är som man tänkt sig, köper man däremot på tex Ebay så står man väl där själv om något inte som man tänkt (även om det självklart finns vissa skydd).
 

Emma

Breitling
Hur mycket är det acceptabelt att ett ur drar sig per dag (finns säkert ett mer korrekt ord, men ni förstår....). Har span på en klocka där säljaren säger att den drar 10-15 sek per dag och i mina öron låter det mycket, men vad vet jag? Han hävdar att klockan går bra.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur mycket är det acceptabelt att ett ur drar sig per dag (finns säkert ett mer korrekt ord, men ni förstår....). Har span på en klocka där säljaren säger att den drar 10-15 sek per dag och i mina öron låter det mycket, men vad vet jag? Han hävdar att klockan går bra.
Tycker den gångavvikelsen låter acceptabel för en vintageklocka, men det dubbla skulle jag inte tycka vore lika "kul".
 

David

Bödeln
Generellt anses väl intervallet minus fyra till plus sex sekunder per dygn vara fullt acceptabelt för en mekanisk klocka eftersom det är ett av kraven för COSC-certifiering. (Dock presterar så gott som alla mina väsentligt bättre än så vid normal användning.)

Personligen tycker jag inte att 15 sekunder per dygn är något att bråka om när det gäller en vintage-klocka.

Vilken ort håller du hus på?
 

Emma

Breitling
"...det har jag läst att det ska stå" skulle jag skriva. Alltså antingen Jaeger LeCoultre på båda ställena, eller bara LeCoultre på båda ställena.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockan jag är sugen på är den Aurum tipsar om ovan: http://www.ebay.co.uk/itm/MINT-Jaeg...317853438?pt=Wristwatches&hash=item3cd7c200fe
Jag har dock två frågor: på urtavlan och utverkat står det både Jaeger LeCoultre och det har jag läst att det står. På insidan av bakstycket (?) står dock bara LeCoultre och på en annan del står International Watching Co. Är det rimligt eller är det ihopplock av delar?
Detta är lite svårt, har själv ingen erfarenhet av modellen som sådan och lecoultre och jlc borde egentligen inte höra ihop. Samma företag men lecoultre var vad uren hette i USA pga tullbestämmelser. Med det sagt har det varit lite förvirrat hos jlc med märkningarna och då även verket är märkt jlc skulle jag gissa att allt är ok, men inte helt säker. Angående IWC-märkningen har de bara lagt in fel bild, det boettlocket hör till ett annat ur.
 

10past10

Omega

Om du köper en galant klocka utan band så vill jag slå ett slag för att du satsar på armband av Horween Shell Cordovan läder (oavsett färg). Om du, vilket du antyder, har dille på dojor, så behöver inte Cordovan någon närmare presentation. Den tusenlapp du får punga ut (ehh kan tjejer punga ut?) för ett Cordovan-band får du valuta för.
 

Icaras

Rolex
Håller med föregående talare, att handla på ebay och tradera utan större kunskap är ganska så riskabelt :)
Själv så blir det ofta så att storleken blir fel, att den är/känns liten som en enkrona.

Bästa hade ju varit om du får klämma på en. Stick in på Bukowskis (vid Hansa) och vintage butiken sidan om Subway vid Stortorget. Där kan du nog testa ett par stycken och bilda en uppfattning :).
Grubbla en stund och släng upp annons här/handla någonstans där du känner dig säker på vad du får.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller med föregående talare, att handla på ebay och tradera utan större kunskap är ganska så riskabelt :)
Själv så blir det ofta så att storleken blir fel, att den är/känns liten som en enkrona.

Bästa hade ju varit om du får klämma på en. Stick in på Bukowskis (vid Hansa) och vintage butiken sidan om Subway vid Stortorget. Där kan du nog testa ett par stycken och bilda en uppfattning :).
Grubbla en stund och släng upp annons här/handla någonstans där du känner dig säker på vad du får.
Överdriv inte farorna med att handla på ebay och tradera. Det finns många här på forumet som inte vet vad de säljer.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Märklig budgivning på ebay. Jag hade högsta budet in i det sista, sen såldes den för nästan 50% mer. Nya tag imorgon!

Det är så det funkar, kallas "sniping", inte ovanligt att buden dubblas sista 5s.

Det handlar om att folk inte vill avslöja sin värdering tidigt så att andra kan justera sina och driva upp priset...
 

raketa

Omega
Jag hade satsat på ett av följande;

- Kostymur av JLC
- Omega Seamaster De Ville från 60-talet
- Omega Geneve i 14k guld från 60-talet (ligger på runt 4000 och kanske anses vara tråkig, men det är fortfarande utmärkt kvalite och värde på dessa ur, plus att det är en Omega från den tiden då de fortfarande inte gått helt snett). Dessa kan man oftast gravera också!
- Valfritt kostymur från Zenith, fina saker det med.

- raketa
 

Icaras

Rolex
Överdriv inte farorna med att handla på ebay och tradera. Det finns många här på forumet som inte vet vad de säljer.
Kan jag hålla med om :). Tänkte som så att det kanske är lättare att ångra sig om man inte är nöjd här på forumet än på exempelvis tradera.
Givetvis finns kanon säljare även där.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men herregud, släpp Omega seamaster!!!
Killen vill ju ha en JLC. Att köpa en dussinOmega känns helt vansinnigt om han är klockintresserad. Alla har sådana Omegor liggandes i garderoben. Själv har jag två stycken.

Kör på JLC eller något ovanligt för insatta, exempelvis Tudorn som JoberMan har ute till försäljning.
 

raketa

Omega
Men herregud, släpp Omega seamaster!!!
Killen vill ju ha en JLC. Att köpa en dussinOmega känns helt vansinnigt om han är klockintresserad. Alla har sådana Omegor liggandes i garderoben. Själv har jag två stycken.

Kör på JLC eller något ovanligt för insatta, exempelvis Tudorn som JoberMan har ute till försäljning.

Bara för att en klocka är ett s. k. dussinur så är det inte ointressant eller "vansinnigt". Antagligen är en stor majoritet av alla klockor som ägs av medlemmar på detta forum någon form av dussinur. Tror knappast hennes blivande man skulle bli tjurig om han fick en gammal Omega i toppskick. Just saying.
 
Topp