• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage relume i allmänhet och Tudor i synnerhet

Ska jag "reluma"?

  • Ja, i oranget

    Röster: 3 8.6%
  • Ja, i gult

    Röster: 12 34.3%
  • Ja, i vit

    Röster: 10 28.6%
  • Nej...

    Röster: 10 28.6%

  • Totala väljare
    35

maxmol

Panerai
Okej, nu har det hänt saker och behöver mer råd. Hade lämnat in klockan för att ta ut tavla för att skicka den vidare. Blev, mot bättre vetande, tokigt sugen att pilla på den själv. Denna gång hade jag dock tur och det gick bra.

Så jag tog ut urtavla och försökte pilla bort den nya lumen. Det gick rätt så bra. Den var porös och satt lika dåligt som den såg ut.

Så såhär ser urtavlan ut nu. Frågan är då om man ska nöja sig med detta även fast den är lite ojämn. Kasta visarna i ett soja bad för att de ska ta samma färg och sen låta den va?

hery6apy.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ser hemskt ut. Reluma tavla och visare i gult, tycker jag.

Vit lume kommer inte att passa så bra ihop med moondialen så gult blir minst fel.
 

maxmol

Panerai
Ser hemskt ut. Reluma tavla och visare i gult, tycker jag.

Vit lume kommer inte att passa så bra ihop med moondialen så gult blir minst fel.

Ha, jo jag tycker nog det själv också. Bra att någon säger till. Man blir ju bara så glad att man gjorde en lite förbättring att man tro att det man gjort är bra på riktigt. :)

Får skickas ändå.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ja, det verkar ju vara småpengar att reluma så gör det. Vilken firma väljer du? Hoppas du uppdaterar tråden med resultatet sen.
 

maxmol

Panerai
Ja, det verkar ju vara småpengar att reluma så gör det. Vilken firma väljer du? Hoppas du uppdaterar tråden med resultatet sen.


Självklart kommer jag lägga upp bilder. Valde den här killen. Dels för att han var billig, verkar duktig, har lumat en snowflake innan och är sjukt bra på att hålla mail kontakt. Blev rekommenderad i tråden som reko och har bra omdömen på andra forum.

http://relume.watcheswithnolimits.c...ry&id=69:tudor-dial-and-hands-relume&Itemid=4
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Väcker den här!

Jag har påbörjat jakten på en 60-70-tals Sub.
Det jag tycker är svårast att bedöma (näst efter boetter) är just om klockan blivit relumad. I en del fall är det uppenbart. I andra inte så självklart...
Det är dessutom oftast svårt att bedöma utifrån de bilder som finns tillgängliga i annonser.
Lägger upp två exempel på lume som ser väldigt olika ut. Två olika klockor men båda är 5512 från andra halvan av -60-talet.
Får inte fram bättre bilder.
Hur går era tankar om dessa två:
ZyDyNlU.jpg

KmhFra8.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt svårt satt se om vintagerolexar är relumade eller inte tycker jag.
Om jag ska chansa säger jag:
På den övre bilden är lyspastan inte platt utan bubblor = relumad.
På bild två har tavlans lyspasta och visarnas lyspasta olika textur. Visarna ser väldigt slitna ut, men inte lyspastan på visarna. Chansar på att visarna är relumade, men inte tavlan.

_jonte verkar vara en jäkel på att se sådant.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Finns inget facit. Dock är det klockor från två olika handlare med renommé i varsin ände av skalan. Klocka ett från den ytterst välrenommerade. Klocka två från...ja... en annan. :)

Båda uren beskrivs vara i perfekt originalskick. Om det nu är så kan man ju konstatera att deras lume åldrats lite olika.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klocka 2 känns nästan ärligare.
Finns inget facit. Dock är det klockor från två olika handlare med renommé i varsin ände av skalan. Klocka ett från den ytterst välrenommerade. Klocka två från...ja... en annan. :)

Båda uren beskrivs vara i perfekt originalskick. Om det nu är så kan man ju konstatera att deras lume åldrats lite olika.

Klocka 2 känns ärliga tycker jag. 1an är lite väl perfekt. Men jag kan inte sånt här...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Klocka 2 känns nästan ärligare.

Klocka 2 känns ärliga tycker jag. 1an är lite väl perfekt. Men jag kan inte sånt här...
Det är ju tyvärr olika kvalitet på bilderna så detaljrikedomen på bild 1 är ju sisådär. Därmed syns kanske inte skavankerna där heller, vilket får den att se bättre ut.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hej!
Här är min klocka. Index och visare är vita som synes. Hade tankar på att reluma, men är skeptisk till att det går att få till visarna bra. Har förlikat mig vid tanken på det vita. Vi som surfar här blir ju lite färgade av fina bilder med skön patina, men jag tror att dom flesta "vanliga" människor föredrar min klocka framför en med kraftig patina.

Med det sagt så röstar jag ändå på den gula lumen framför den vita. Orange är inte min grej. Förstår att du stör dig på dina index. Klumparna var inte fina. Försök att reluma index så det matchar visarna. Visarna på bilden är ju snygga.

Lycka till!


Är bezeln brun eller är den bara läckert patinerad? Fade?
 

maxmol

Panerai
Var på posten idag och hämtade tavlan så nu kommer de preliminära bilderna.

Jag valde tillslut att använde "watcheswithnolimits". Det tog lite längre än väntat men det var delvis mitt fel som inte fick iväg tavlan i tid. Så sedan kom jul, nyår och säker någon grekisk vinterhögtid.

Färgen är inte riktigt som den referensbild som jag skickade (skickade bild "gul" som kan ses i första inlägget). Men å andra sidan så är detta närmare den färg som dessa gamla Beyeler tavlor normalt har. Det var också närmare den färg som man hittade under den tidigare relumen.

Mitt omdöme är som sådant. Jag tycker att lumen ligger på lite onödigt tjockt. Det är en förbättring från den tidigare relumen men jag tror helt klart att det kunde ha gjorts lite bättre. Jag var mycket tydlig med killen om att jag var mer intresserad av ett korrekt utseende än vad jag var av att den skulle lysa. Färgen är iaf jämn och fin. Ser bättre ut i verkligheten är på mina kassa bilder. En annan trevlig aspekt är nu att originalvisarna och tavla matchar.

Alt som allt. Det kunde varit bättre men det är iaf bättre än vad jag började med.


bild 4.JPG



bild 5.JPG



PS. Imorgon kommer bilder på en komplett klocka. Måste bara förbi RobE efter jobbet. :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja det ser tjockt ut men moondials ser ofta helt sjuka ut på bild. På armen och i normalt ljus ser det nog bättre ut :)

Får man fråga vad kalaset kostade?
 

maxmol

Panerai
Före


ty9e7usa.jpg





Efter

e8a8eqav.jpg



Färgvalet kunde ha varit bättre. Det som är bäst är att färgen inge är "på klutad".

En otroligt tråkig nyhet är att den nya lumen är så tjock att man fick böja minut och sekundvisaren lite för att inte slå i indexmarkeringar.

Det kostade ca 900 kr ex av och på montering av tavla.

Tips till andra är att vända sig till någon annan. Kanske farfars ur där man kan hålla en IRL kontakt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Färgvalet kunde ha varit bättre. Det som är bäst är att färgen inge är "på klutad".

En otroligt tråkig nyhet är att den nya lumen är så tjock att man fick böja minut och sekundvisaren lite för att inte slå i indexmarkeringar.

Det kostade ca 900 kr ex av och på montering av tavla.

Tips till andra är att vända sig till någon annan. Kanske farfars ur där man kan hålla en IRL kontakt.


Tycker helt klart att du ska reklamera och säga som det är. Det är såpass tjockt att visarna tar i, det är inte korrekt utfört och ni får göra om det hela. Grekerna är medlem i EU och du har samma rättigheter här hemma som där, så stå på dig och dem får stå för dina omkostnader!
 

maxmol

Panerai
Tycker helt klart att du ska reklamera och säga som det är. Det är såpass tjockt att visarna tar i, det är inte korrekt utfört och ni får göra om det hela. Grekerna är medlem i EU och du har samma rättigheter här hemma som där, så stå på dig och dem får stå för dina omkostnader!


Jodå, har mail kontakt med honom. Ska se hur det utmynnar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen hade jag varit nöjd med det jobbet. Tror inte att du kunnat få det bättre utfört lokalt. Toksvårt att matcha visare till en tavla som ser ut så där. Känns inte som en biggie att de böjt visarna lite men vad vet jag..
 

maxmol

Panerai
Personligen hade jag varit nöjd med det jobbet. Tror inte att du kunnat få det bättre utfört lokalt. Toksvårt att matcha visare till en tavla som ser ut så där. Känns inte som en biggie att de böjt visarna lite men vad vet jag..



Jo, jag är också lite räd för att något större ska gå fel. Desto mer man leker med den desto större risk att något ska hände. Att den luma ska fastna i tavlan när man tar bort osv. osv. Så jag tänkte sätta mig ner i båten tillsvidare. :)
 

DrDre

Patek
Jag är ingen expert på relume eller vintage, men på den bilden du visar (jag tittade på största möjliga varianten) så tyckte jag det såg riktigt bra ut.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rör den inte mer. För att vara en bubblad tavla så är den nog så fin den kan bli. Grattis! :)
 

McGyver

Rolex
Reklamera-det jobbet borde inte ha fått lämna arbetsbordet!

Sorry om jag saltar i öppna sår men jag hade blivit skogstokig om det varit min klocka!
 
Topp