• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Seiko samlingstråd

Feffe

Cartier
Här är min 8222-6020 från 1980. Riktigt fint skick, med originallänk och allt! Fyra juveler i urverket också, vilket är nice! 140kr på tratten!
img_5985-jpg.580440
Snygg! Rätt lik min faktiskt, förutom dagfunktion och visare :) Snacka om kap för 140 kr..!
 

Feffe

Cartier
Verkligen! Bra att ha en quartz när man måste springa ner till Ica och behöver slänga på nåt så man inte känner sig naken. Går jag ut utan klocka kan jag lika gärna lämna byxorna hemma också, liksom. :D
Håller med helt och hållet. Ungefär samma känsla som att inte ha på sig glasögonen (för mig) ;)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ägt två äldre Seikos och sålt de jag haft. (oklart ifall jag postat i den här tråden tidigare...); men alltid kul att dela med sig till likasinnade :D

Seiko Weekdater 6206-8130 (riktigt häftig med kanjidagar) & King Seiko 5626-7113

IMG_1183.jpg
IMG_1180.jpg
IMG_1504.jpg
IMG_1725.jpg
FullSizeRender 2 kopia.jpg
FullSizeRender 5 kopia.jpg


 

albinh

Cartier
2-Faktor
IMG_3362.JPG

Ute i naturen med 7625-8020. Enligt Watchsleuth tillverkade i juli 1965. Det första mekaniska uret som införskaffades för ett gäng år sedan. Snarlik många sea horses och har också sjöhästen på baksidan, men som ni ser inget på tavlan. Antar att det kom senare.
 

Feffe

Cartier
Blåser lite liv i denna igen :) Har införskaffat en ny quartzare! 8222-8020 är modellen. Från 82 om jag inte misstar mig? Tavlan ser svart ut i de flesta fallen men i vissa vinklar när ljuset faller in rätt syns en mörkbrun borstad textur av något slag. Intressant!
LRM_EXPORT_20170919_121055.jpg

Finns lite smuts på insidan av glaset tyvärr och en irriterande "ding" på glaset som syns vid toppen av timvisaren. Tror ni att det går att fixa med finkornigt slippapper och Autosol eller liknande?
Syns lite tydligare här..
LRM_EXPORT_20170919_121841.jpg
 

Psykel

Patek
Blåser lite liv i denna igen :) Har införskaffat en ny quartzare! 8222-8020 är modellen. Från 82 om jag inte misstar mig? Tavlan ser svart ut i de flesta fallen men i vissa vinklar när ljuset faller in rätt syns en mörkbrun borstad textur av något slag. Intressant!
LRM_EXPORT_20170919_121055.jpg

Finns lite smuts på insidan av glaset tyvärr och en irriterande "ding" på glaset som syns vid toppen av timvisaren. Tror ni att det går att fixa med finkornigt slippapper och Autosol eller liknande?
Syns lite tydligare här..
LRM_EXPORT_20170919_121841.jpg
Seikos quartzare från 70/80-talet är grymma! Är det plexi så borde det räcka att putsa lite med autosol för att få bort märken.
Här är min från 1980 med originallänk. Tavlan ser vit ut i solen, men är i själva verket silverfärgad och borstad som din.
Edit: Ser nu att våra är riktigt lika varandra! Min är en 8222-6020. Vad är det för ref på din?
img_6324-jpg.602241
 

Feffe

Cartier
Seikos quartzare från 70/80-talet är grymma! Är det plexi så borde det räcka att putsa lite med autosol för att få bort märken.
Här är min från 1980 med originallänk. Tavlan ser vit ut i solen, men är i själva verket silverfärgad och borstad som din.
Edit: Ser nu att våra är riktigt lika varandra! Min är en 8222-6020. Vad är det för ref på din?
img_6324-jpg.602241
Jag tror faktiskt att designen är samma på våra med skillnaden att markeringarna är svarta på dina och vita på mina, troligtvis för att tavlan har annan nyans. Nice! Lycko dig som har orginallänk... ;)

Jag provade att putsa hetsigt med tandkräm med det hjälpte inte särskilt mycket. Ska prova Autosol!
Här är baksidan med ref. och annat
LRM_EXPORT_20170919_140447.jpg
 

Psykel

Patek
Jag tror faktiskt att designen är samma på våra med skillnaden att markeringarna är svarta på dina och vita på mina, troligtvis för att tavlan har annan nyans. Nice! Lycko dig som har orginallänk... ;)

Jag provade att putsa hetsigt med tandkräm med det hjälpte inte särskilt mycket. Ska prova Autosol!
Här är baksidan med ref. och annat
LRM_EXPORT_20170919_140447.jpg
Ser ut att vara en liiiiten skillnad i bandhornens utformning. Tror din har något spetsigare bandhorn. Din har även infälld krona, medan min inte har det. Skulle varit samma refnummer bak om det var samma boett. Tavlans ref står på tavlan. 800LR på din och nåt annat på min (har den hemma).
Ja, hade tur som fick originallänk! 141 kr på tratten för klockan inklusive länk! Var lite småfix dock, så den låg som repobjekt. Väldigt repigt glas, och ett stift i länken var borta, men behövde korta den ändå så var bara att plocka! 8222 är ett trevligt verk med hela fyra juveler, så lite smålyxigt för en sån budgetklocka som dom är idag!
 

Feffe

Cartier
Ser ut att vara en liiiiten skillnad i bandhornens utformning. Tror din har något spetsigare bandhorn. Din har även infälld krona, medan min inte har det. Skulle varit samma refnummer bak om det var samma boett. Tavlans ref står på tavlan. 800LR på din och nåt annat på min (har den hemma).
Ja, hade tur som fick originallänk! 141 kr på tratten för klockan inklusive länk! Var lite småfix dock, så den låg som repobjekt. Väldigt repigt glas, och ett stift i länken var borta, men behövde korta den ändå så var bara att plocka! 8222 är ett trevligt verk med hela fyra juveler, så lite smålyxigt för en sån budgetklocka som dom är idag!
Ah du har helt rätt. Mina ögon är inte riktigt så skarpa :) Jaså, kul med finare urverk! Fick min för 326kr från tratten men var villig att ge någon hundralapp till, hehe
 
Topp