• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

ante_77

Cartier
2-Faktor
IMG_9340.jpeg

Perfektion 👌🏻

Äntligen lite bra musik
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Alla småbutiker runt landet (för min del mest i Östergötland/Södermanland och Sthlm) och självklart de klassiska i Sthlm besöker jag då och då.
Det finns förvånansvärt många obskyra butiker här och där!

Några favoriter för (mest) begagnat är Benefit Records i källaren hos en gubbe i Mantorp, Nunnans i Nyköping, Enköpings Skivbörs, Skivbörsen i Västerås, Record Hunter på St Eriksgatan i Sthlm och MJ Retro vid Hornstull. Mickes vid Hornstull och Sound Pollution på Söder måste ju oxå nämnas.
Sen finns det ju massor fler på Söder och ute i Solna.

Nytt (och lite begagnat) hos Bengans i Linköping där det allt som oftast ligger nån beställning inne. Just nu väntar jag på nyutgåvorna av Hellacopters ”Grande Rock” och Alice in Chains ”Jar of Flies”.
Najs! Tack för påminnelsen om Grande Rock, nu väntar även jag.

Ska bege mig till människobyn och hämta upp Van Halens första ikväll ✅
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Visste att jag hade en nirvana men var inte säker så köpte en ny förra veckan. Men hittade även denna. Så minnet svek inte. Är verkligen i princip orörd. Nöjd. Verkar vara ”het”. Vad säger panelen?
A3CF08F1-927D-42C0-A650-C2F4B0B01249.jpeg
BD55003F-CBEB-4F59-BCAD-E5B45180F116.jpeg
Oj vilket fynd att bara ”hitta” bland sina undanlagda!

Ja alla ”stora” plattor från -90-talet är ju rätt ovanliga eftersom det såldes så få.

Min ”ovanligaste”/sista vinyl köpt på -90-talet, innan man gick över till CD, är RHCP ”Blood, Sugar…”
 

Selvedge

Rolex
Oj vilket fynd att bara ”hitta” bland sina undanlagda!

Ja alla ”stora” plattor från -90-talet är ju rätt ovanliga eftersom det såldes så få.

Min ”ovanligaste”/sista vinyl köpt på -90-talet, innan man gick över till CD, är RHCP ”Blood, Sugar…”
den hade ju också varit en dröm att ha. Tror jag får lägga ett kundbesök i din by snart så vi kan snacka lite vinyl. Med facit i hand så skulle man inte gått över på cd. Vilken vinylsamling jag skulle haft😀!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
den hade ju också varit en dröm att ha. Tror jag får lägga ett kundbesök i din by snart så vi kan snacka lite vinyl. Med facit i hand så skulle man inte gått över på cd. Vilken vinylsamling jag skulle haft😀!
Precis! Synd att man hoppade på CD-tåget. Jag var ju uppenbarligen ganska sen, men inte tillräckligt sen.

Brukar oxå tänka att om mina föräldrar köpt all bra rock som kom ut när de var 18-30 (som jag gjorde på -90-talet, fast på CD då), så hade man kunnat ärva en grym samling 70’s rock på vinyl.
Istället köpte de Sven-Bertil Taube, Vikingarna och gammal Elvis fast de var i 25-30-årsåldern på -70-talet…
 

Selvedge

Rolex
Precis! Synd att man hoppade på CD-tåget. Jag var ju uppenbarligen ganska sen, men inte tillräckligt sen.

Brukar oxå tänka att om mina föräldrar köpt all bra rock som kom ut när de var 18-30 (som jag gjorde på -90-talet, fast på CD då), så hade man kunnat ärva en grym samling 70’s rock på vinyl.
Istället köpte de Sven-Bertil Taube, Vikingarna och gammal Elvis fast de var i 25-30-årsåldern på -70-talet…
Ja hur tänkte dom😂, farsan körde likadant! Skandal. Det enda roliga han har är ett gäng Beatles. Iofs bättre än inget.
 

PerS

Omega
Min vinylförvaring börjar bli full och jag kollar på hur jag ska lösa det. Jag tycker att IKEA Eket 2x2 ser snygga ut men måtten blir ganska tighta när man har sleeves på skivorna. Är det nån här som använder Eket till sina skivor, och funkar det isåfall bra? Notera att 2x2 är liiite större invändigt än de enkla kuberna, så det är den jag letar erfarenheter av.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min vinylförvaring börjar bli full och jag kollar på hur jag ska lösa det. Jag tycker att IKEA Eket 2x2 ser snygga ut men måtten blir ganska tighta när man har sleeves på skivorna. Är det nån här som använder Eket till sina skivor, och funkar det isåfall bra? Notera att 2x2 är liiite större invändigt än de enkla kuberna, så det är den jag letar erfarenheter av.
Har ingen input vardande ’Eket’.
Kör med gammaldags drickabackar, tyvärr växer de inte precis på träd längre…
 

Scipio

Patek
2-Faktor
IMG_1299.jpeg
IMG_1297.jpeg
Min vinylförvaring börjar bli full och jag kollar på hur jag ska lösa det. Jag tycker att IKEA Eket 2x2 ser snygga ut men måtten blir ganska tighta när man har sleeves på skivorna. Är det nån här som använder Eket till sina skivor, och funkar det isåfall bra? Notera att 2x2 är liiite större invändigt än de enkla kuberna, så det är den jag letar erfarenheter av.
Så här har jag gjort. Funkar bra för mig. Hyllorna har jag specialbeställt från ett snickeri för jag ville ha dem djupare så stereon fick plats. Det blir lättstädat när allt sitter fast på väggen. Sen är det enkelt att justera hyllorna. Man behöver en bra vägg att fästa i så det inte rasar, men mitt är fäst i gipsvägg.

IMG_1299.jpeg
IMG_1297.jpeg
 
Senast ändrad:

PerS

Omega
Så här har jag gjort. Funkar bra för mig. Hyllorna har jag specialbeställt från ett snickeri för jag ville ha dem djupare så stereon fick plats. Det blir lättstädat när att sitter fast på väggen. Sen är det enkelt att justera hyllorna. Man behöver en bra vägg att fästa i så det inte rasar, men mitt är fäst i gipsvägg.
Ser smidigt och flexibelt ut, men gillar utseende på Eket bättre:
1708428488403.png
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Min vinylförvaring börjar bli full och jag kollar på hur jag ska lösa det. Jag tycker att IKEA Eket 2x2 ser snygga ut men måtten blir ganska tighta när man har sleeves på skivorna. Är det nån här som använder Eket till sina skivor, och funkar det isåfall bra? Notera att 2x2 är liiite större invändigt än de enkla kuberna, så det är den jag letar erfarenheter av.
Gör som @Affe :)

 
Topp