• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Vobblig" omegakrona

Hej!
Har en äldre omega seamaster som jag bytte krona på då den gamla kronan blev "vobblig".
Kronan sitter fast på pinnen men den går att vicka på. Vad är det som har hänt?
Går det att laga? Tycker inte den nyare kronan passar ihop med klockan och har inte hittat någon motsvarande.

Mvh Victor
 

Martin Lovasz

Audemars
Sitter på lite Omega kronor så har du någon bild eller referensnummer på din Omega? Man kan som sista utväg använda superlim för att få kronan att fästa om gängorna är dåliga.
 
Kronan satt fast på bommen (bra att lära sig lite ny termer) under de första åren jag haft klockan och allt ska vara original. Plötsligt en dag när jag skulle ställa in tiden så kände jag att den var lös. Har tyvärr inget serienummer men är intresserad om du vet vilken krona som behövs.

Mvh Victor

20180410_230824.jpg
20180410_230719.jpg
20180314_152106.jpg
 

Bilagor

  • 20180410_230824.jpg
    20180410_230824.jpg
    112 KB · Visningar: 4

rogart-63

Patek
Kronan satt fast på bommen (bra att lära sig lite ny termer) under de första åren jag haft klockan och allt ska vara original. Plötsligt en dag när jag skulle ställa in tiden så kände jag att den var lös. Har tyvärr inget serienummer men är intresserad om du vet vilken krona som behövs.

Mvh Victor

20180410_230824.jpg
20180410_230719.jpg
20180314_152106.jpg
Ser ut som du har en delad bom på den. Kan vara så att den är slten antingen inne i kronan eller i kopplingen. Vad sitter det för krona på den nu? Den ser mer rak ut och inte samma modell som den som ligger på bänken?
Av bilden å döma så tar man ut verket från glassidan och då måste det vara en delad bom.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tror som sagt att inget är fel på originalkronan utan bara att knipa lite så den låser mot den inre delen av bommen bättre.

Denna typ av delad bom är designad så man kan bända av kronan och sedan bara trycka fast den igen men det gör att de så småningom kan bli lite lösa för när du drar upp klockan ligger den inre delen och nöter mot kanterna på den yttre delen så gapet vidgas.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Sitter tavlan fast ordentligt? Om den rör sig kan det göra att kronan vikar loss. Ser ut som ett originalglas. Kan nog som Martin säger räcka att lite försiktigt klämma ihop. Men lägg nåt emellan så det inte blir för mycket. Då går garanterat nån av dom sönder.
 
Tavlan har alltid suttit fast som den ska. Det är inne i själva huvudet på kronan som pinnen är lös/rörlig. Kronan som sitter på är av nyare modell och är enligt urmakaren den typ av krona som går att få tag på då de gamla kronorna inte tillverkas längre. Stämmer nog att det är en delad bom men där har jag inte upplevt något glapp.
 

rogart-63

Patek
Tavlan har alltid suttit fast som den ska. Det är inne i själva huvudet på kronan som pinnen är lös/rörlig. Kronan som sitter på är av nyare modell och är enligt urmakaren den typ av krona som går att få tag på då de gamla kronorna inte tillverkas längre. Stämmer nog att det är en delad bom men där har jag inte upplevt något glapp.
Ja men då förstår jag. Du ska ha en annan krona som passar till din bom. Någon har satt dit en som inte har rätt gänga. Du ska ha en sån här krona där redan bommen sitter där. Kan vara så att någon byt både krona och bom. För att krångla till det så finns det minst två olika längder på inner delen som sitter i verket. Ska klargöra vad jag menar om en stund.
http://www.urdelar.se/Crowns & Pushers/Omega/Crown, Omega Seamaster De Ville, Steel, Diam: 4.9 mm.
 

rogart-63

Patek
Jo så här ser det ut.
download (3).jpg

Och innerdelen ser ut så här.
s-l300 (4).jpg

Och om allt stämmer så passar det såhär bra. Dock har jag råkat ut för att omega har olika längder på sin innerdel. Då passar inte ytterdelen så bra på inner delen. Utan glappar och lossnar som i ditt fall.
images (3).jpg

Kanske ser innerdelen ut som på min dålia teckning.
Inkedimages (3)_LI.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Är den lösa kronan den som satt på som original och du har kvar den och den som strular är den som sitter på klockan i bilden??
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har också råkat ut för det som trådskaparen menar, tror jag.
Omega originalkrona, passade utsökt på axeln, men "ytterdelen" på kronan var vinglig mot "innerdelen", alltså den del som sitter på axeln.
Det fungerade ändå att vrida den, så jag skickade iväg den i det skicket (noggrannt beskrivet så klart).
Fin bild i genomskärning av kronan, och var det verkade "löst".
IMG_8778.JPG
 
Nu så!
Tror jag har samma problem som Strindberg.
Har försökt illustrera mitt problem.
Bommen sitter fast i kronan men är vickbar.
krona.png

På andra illustrationen kan bommen luta inom den röda cirkeln.
Innebär detta att gängorna i kronhuvudet är förstörda?
 

rogart-63

Patek
Nu så!
Tror jag har samma problem som Strindberg.
Har försökt illustrera mitt problem.
Bommen sitter fast i kronan men är vickbar.
krona.png

På andra illustrationen kan bommen luta inom den röda cirkeln.
Innebär detta att gängorna i kronhuvudet är förstörda?
Kan vara . Men troligen fel krona. Eller en mix av allt . Hur ser gängorna ut på bommen om du skruvar ut den . Har du nåt skjutmått? Så kan du mäta bommens gänga . Nästan säkert att den ska vara 1.0 mm gänga. Om det är rätt bom . Är den 0.9 så är den för liten .
är den för liten.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Villewonka och @rogart-63 , jag tror inte det här har någonting med gängorna eller bommen att göra alls. Eller tror, jag känner mig i alla fall i fallet med min krona helt säker på det.
Där fanns inte ens en antydan till något som helst glapp mot bommen, och man kunde vicka kronan sisdär 30-40 grader åt alla håll. Något vaj inuti kronan, helt klart.
 

rogart-63

Patek
@Villewonka och @rogart-63 , jag tror inte det här har någonting med gängorna eller bommen att göra alls. Eller tror, jag känner mig i alla fall i fallet med min krona helt säker på det.
Där fanns inte ens en antydan till något som helst glapp mot bommen, och man kunde vicka kronan sisdär 30-40 grader åt alla håll. Något vaj inuti kronan, helt klart.
Vi kan nog analysera ihjäl oss om kronan. Bästa för @Villewonka är nog att kolla med en urmakare. Eller ta reda på vad det är för referens på klockan och skaffa en ny original krona och tryck dit.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@Villewonka och @rogart-63 , jag tror inte det här har någonting med gängorna eller bommen att göra alls. Eller tror, jag känner mig i alla fall i fallet med min krona helt säker på det.
Där fanns inte ens en antydan till något som helst glapp mot bommen, och man kunde vicka kronan sisdär 30-40 grader åt alla håll. Något vaj inuti kronan, helt klart.
Även jag har en sådan krona, jag har kollat runt lite på nätet och det verkar inte vara helt ovanligt eller ens fel? Kronan stabiliseras av kronhalsen vid utdraget läge och fungerar Helt normalt.
 
Topp