• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith 60-tal, information sökes

Var hemma hos föräldrarna och dök på denna Zenith i en låda. Pappa fick den i konfirmationspresent, det borde datera den till 1967-68. Han blev otroligt besviken eftersom han hade önskat sig ett dykarur, men hans föräldrar tyckte att en klassisk klocka passade bättre.

Eftersom han inte gillade den är den sparsamt använd. Den är aldrig servad men går perfekt ändå och kronan rullar perfekt.
I urtavlans nederkant står det T Swiss Made T
Bry er inte om länken, den är från en 70-tals certina.

Vill veta mer om modellen! Är den värd något? Heter modellen något särskilt? Hur stod sig zenith vid denna tid kontra sina konkurrenter? Ansågs det lika fint som Omega?

Funderar på att sätta på en läderrem och börja använda denna, då den som sagt legat bortglömd i en herrans massa år!
 

Bilagor

  • IMG_2360.JPG
    IMG_2360.JPG
    125.3 KB · Visningar: 183
  • IMG_2361.JPG
    IMG_2361.JPG
    125.8 KB · Visningar: 163
  • IMG_2368.JPG
    IMG_2368.JPG
    125 KB · Visningar: 171

Martin Lovasz

Audemars
Jag är mer intresserad i Certina länken än klocka. :)

Annars är Zenith i samma klass som Omega men är inte riktigt lika heta idag. Det kan vara en av flera kalibrar som man använde vid tiden så man får helt enkelt ta en titt inuti för att får reda på mer.

Värde ca 2500-3500kr men jag är ingen Zenith kännare.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hur stod sig zenith vid denna tid kontra sina konkurrenter? Ansågs det lika fint som Omega?

Ja, en del håller dem till och med för ett halvt snäpp "finare" än motsvarande Omegas konkurrentmodell, väl så fina alltså. Det märks inte på priserna idag som redan sagts. Lemania är det likadant med fast ännu billigare jämförelsevis; innanmätet snäppet välgjordare generellt enligt en del gamla urmakare än Omegas i motsvarande prisklass. Nu får Lemania inte ens vara med i samma underkategori som Omega(!) på tratten sedan senaste knäppredigeringen där Lemania knappt verkar räknas som märkesur, bara för att ta ett talande exempel. Och (en del) folk rättar sig tydligen efter sånt.

Själv kan jag tycka liknande om Longines också men då är jag inte urmakare heller. Ser bara till hur de är gjorda det man ser utanpå verket, mycket roligare utförande och mer påkostade än Omega. Märk väl, då gillar jag ändå Omega.

Zenith är ett fint märke och det finns de som köper de vanligare utförandena till rätt höga priser men reklamens makt är stor och Omega är mästare i den disciplinen.
 

Exxet

Rolex
Eftersom det inte står ngt på tavlan tror jag inte den "heter" något, typ: Captain, Pilot, Defy, Sporto m m (Zenith-modeller), skulle gissa att det sitter ett manuellt 2542-verk i den som förmodligen skulle behöva servas, bör göras efter så många år i en låda, eftersom det är din Pappas så är den värd det, det är ju ett snyggt dress-ur. Zenith är ju ett bra märke med inhouse-verk men som flyger lite under radarn, jämförbar med Omega men smäller inte lika högt, du kan ju även prova att fråga här: http://forums.watchuseek.com/f27/
Tycker inte kronan ser ut att vara en original, ska vara ett Z inuti en stjärna.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, en del håller dem till och med för ett halvt snäpp "finare" än motsvarande Omegas konkurrentmodell, väl så fina alltså. Det märks inte på priserna idag som redan sagts. Lemania är det likadant med fast ännu billigare jämförelsevis; innanmätet snäppet välgjordare generellt enligt en del gamla urmakare än Omegas i motsvarande prisklass. Nu får Lemania inte ens vara med i samma underkategori som Omega(!) på tratten sedan senaste knäppredigeringen där Lemania knappt verkar räknas som märkesur, bara för att ta ett talande exempel. Och (en del) folk rättar sig tydligen efter sånt.

Själv kan jag tycka liknande om Longines också men då är jag inte urmakare heller. Ser bara till hur de är gjorda det man ser utanpå verket, mycket roligare utförande och mer påkostade än Omega. Märk väl, då gillar jag ändå Omega.

Zenith är ett fint märke och det finns de som köper de vanligare utförandena till rätt höga priser men reklamens makt är stor och Omega är mästare i den disciplinen.
Tycker Omega, Lemania (ofta samma verk) och Zenith ligger på mer eller mindre samma nivå beroende på årgång rent verksmässigt. Däremot förlorar oftast just Zenith på boetter och formgivning. Mao, om du hittar en Zenith du gillar formmässigt, köp!
 
Topp