• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith Defy! Nytt i lådan!

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fick hem denna Zenith Defy i veckan!

En Zenith Defy från ca 1969-70. Den är av den tidiga modellen utan 28800 märkningen.
Vad jag har lyckats forska mig till så är denna klocka rustat med cal.2552 och den senare modellen med en annan gång har Cal.2562. Den senare (28800) har en snabbare bph.

Jag har inte vågat att öppna locket för att kika. Klockan är väldigt solid och jag vågar helt enkelt inte att öppna pga risk för märke. Tydligen var det en kamp mellan olika tillverkare att producera hållbara och tåliga klockor under denna tid. Defy - som tydligen betyder - direkt översatt "mellan" franska och engelsk -"tålighet/utmaning" blev Zenith´s kamp i detta hållbarhetskrig.

Klockan har fin grå-grön tavla med fin patin. Tyvärr saknas originallänken.
Modellen är ju inte allas kopp av te - men jag tror att jag kommer att gilla stilen
mer och mer.

Kronan kan vara av senare modell (28800 varianten)!

Vad tycker ni om Defy-modellen!?

NVswuFN.jpg


PGgcsgC.jpg


nqwR2IR.jpg


N51fpQI.jpg
 

Mykeys

Cartier
Jaha, antiklimax... Det va inte jag som knep den som va på Tratten iaf. Var det nån annan här som fick den? Jag är inte bitter...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Snygg där Kotten!

Du har en highbeater från början av 70-talet!

Läcker! Försök att muta farsgubben att du kan överta den!:)
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ja vi kom fram till att min tudor jumbo och hans defy var från samma år 71 tror vi :) ja denna fick han av sin far i studentpresent! Definitivt ngt som jag ska försöka ta över när det beger sig :)
 
Topp